Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 13

Constructie ophangarm hangstoel

Ik heb een hangstoel gekocht en wil deze graag aan de muur ophangen.
    9200000026454335.jpg

Nu heb ik de volgende constructie in gedachten:
    constructie.png

Opgebouwd uit Douglas 50x70mm balken. De constructie bestaat dus uit vier onderdelen: een balk tegen de muur, een ligger, en aan beide zijden twee schoren.

Maar, ik vraag me af of dit sterk genoeg is om een persoon (met wat marge) te kunnen houden. De balk komt met 4 10mm pluggen tegen de muur, dat zit denk ik wel goed. Maar, er komt natuurlijk ook veel kracht links boven (punt A) te staan. Hoe zorg ik dat dit stevig genoeg is? Schroeven in kops hout is natuurlijk niet optimaal. Wellicht met een hoekijzer?

Hoor graag jullie adviezen!

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2017
    pen en gat met een deuvel erdoor ?

Een dikke schoor tussen rood en zwart, in plaats van twee er naast. In rood en zwart een inkeping maken. Voor het mooie een pen en gat verbinding, en anders schroeven. In beide situaties watervast verlijmen.

En bij A sowieso een pen en gat verbinding, waarbij het gat in het verticale deel zit en het horizontale deel niet op, maar naast het verticale deel zit.
    Laatst gewijzigd door Superkees; 18-05-19 om 13:15.

Als er een beetje mee geschommeld wordt(en daar nodigt het wel toe uit) zou ik in de muur geen pluggen gebruiken maar ankers en dan bij voorkeur chemische. Voor de ophangbeugel staal. Maar dat is van mijzelf uit geredeneerd. Ik heb de mogelijkheid en ook de neiging tot overdimensioneren...

Dank voor de adviezen. Inkepingen gemaakt in rode en zwarte balk, en die verlijmd met watervaste lijm en schroeven.

Die Fischer SX10 kunnen per plug 65kg aan, maal 4 stuks. Dus dat zit wel goed.

Al met al is dit verhaal natuurlijk ook maar relatief, de hangstoel zelf hangt aan de houten dwarsligger (zie foto), dat is op een gegeven moment denk ik ook nog een beperkende factor.

Uiteindelijk vastgezet met houtdraaibouten. Zit als een huis.

En nu willen we nog een foto

Door de kracht maal arm kom je veel hoger als 65 kg volgens mij.
    waarom niet gewoon 1 haak in het plavond?
    Measure twice,
    Cut once,
    Then force it to fit.

Ik heb ook mijn twijfels bij de pluggen. Ik zou of keilbouten gebruiken of chemisch anker. Er komen toch redelijke krachten op te staan door een soort van hefboomeffect. Zoals Bernard43 zegt, beter overdimensioneren dan met je kont op de grond komen te zitten.

Helaas geen pen/gat in de hoek dus, maar een hoekijzer. Maar verder ben ik niet ontevreden, ook niet over het aangezicht van Douglas met hardhoutolie.
    IMG_20190519_135607843.jpg

Het houten gedeelte ziet er robuust uit, daar gebeurt niks mee.
    Maar de krachten op de pluggen zou ik niet onderschatten. Door het schommelen zijn die groter dan je denkt.
    Ik heb op eenzelfde manier een plateau voor een 200 liter water ton gemaakt, en die zit met vier M8 keilbouten vast. Met grote ringen.
    Ik zal er morgen een foto van maken.
    Groeten, Raymond

Forum Rechten