Festool TS-55 van inches naar millimeters

WR1944

Oud hout
Je bent Metrisch Ambassadeur of niet. M'n nieuwe Festool TS-55 kwam met een diepte-aanslag in inches. Dat is zoiets als een ongewenst kind. Bij dat kind kun je proberen het een liefdevol huis te geven maar bij de TS-55 zijn er andere oplossingen. Eén ervan is het kwaad bij de wortel aanpakken en het euvel uit te roeien. Dat heb ik dus gedaan door bij Festool USA een metrische diepte-aanslag te bestellen. Dat ging vrij vlot en voor $24 in totaal kreeg ik binnen een week de metrische aanslag in de post. Zoals beloofd komt hieronder het verslag van de operatie.

P1010289q.jpg
Zo kwam het onderdeel aan vanuit het hoofdkwartier van Festool in Toledo, Indiana.

P1010290q.jpg
De beschermkap werd er af gehaald. Gewaarschuwd door een onfortuinlijk forumlid deed ik dat erg voorzichtig maar het veertje had voldoende veerkracht om op z'n plaats te blijven.

P1010291q.jpg
Hier is de boosdoener te zien.

P1010292q.jpg
Het zaagblad is verwijderd om bij de schroeven voor de aanslag te kunnen komen. Let er op dat ook de ring onder het zaagblad (zichtbaar op de as) afgenomen wordt.

P1010293q.jpg
De 5 schroeven die duidelijk zichtbaar waren op de vorige foto zijn verwijderd. De aanslag moet eerst uit een fixatiegat (zichtbaar rechts boven) gedrukt worden voordat het los getrokken kan worden van het frame.

P1010294q.jpg
De nieuwe aanslag is gemonteerd door eerst het pennetje in het fixatiegat te klikken alsmede de nok in de groef op het gebogen deel van het frame. Gebruik voor het inschroeven een PZ2 schroevendraaier zodat je de schroeven goed haaks kunt houden. Je moet namelijk nieuwe draad in het plastic maken.

P1010295q.jpg
Vervolgens kan het blad er weer op.

P1010296q.jpg
Vervolgens kan de beschermkap er weer op. Anders dan bij het vorige model valt de slangaansluiting in nokken in het frame. Op dit punt zijn de onderdelen niet meer uitwisselbaar.

De zaag is klaar voor het gebruik. Ik zal waarschijnlijk weing merken van betere zaagresultaten maar persoonlijk geeft het me wel een beter gevoel als ik de zaag in handen heb. En wat me als Nederlander ook een goed gevoel geeft: in ongeveer 15 minuten heb ik meer dan $50 verdiend want dat was de prijs die Festool zelf voor ombouw rekende boven op de prijs van aanschaf.
 

WR1944

Oud hout
Zo denk ik er ook over.

Ik durf het bijna niet te vragen maar mocht een masochistisch aangelegd forumlid belangstelling hebben voor de imperial diepte-aanslag: tegen vergoeding van de transportkosten kan hij of zij de nieuwe bezit(s)ter worden.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Mooi WR, maar bij mijn operatie had ik eerst het zichtvenster verwijderd en dat had ik beter niet kunnen doen.
Want met het zichtvenster er nog in blijft dat veertje inderdaad redelijk vastzitten.
Ik zou de imperial diepte-aanslag maar bewaren want hoe langer je daar bent wordt je ook steeds meer besmet:D;)
Mvg,:).
 

WR1944

Oud hout
....... Ik zou de imperial diepte-aanslag maar bewaren want hoe langer je daar bent wordt je ook steeds meer besmet:D;)

Daar kan ik heel kort op antwoorden in de lokale lingo:"Over my dead body." Of om met de woorden van John Wayne te spreken:"Not before hell freezes over."

Ik heb nog geen enkel gevoel voor grootte als een afmeting van meer dan 5 inches wordt opgegeven. Sommige maten kan ik snel uit m'n hoofd vertalen zoals 1/16", 1/8", 1/4", 1/2", 5/8", 3/4" en 1". Andere maten moet ik in m'n hoofd omrekenen of met m'n vertrouwde rolmaat vertalen. En dan praten we nog niet over de combinatie van voeten en duimen. Op de snelweg weten ze het ook niet meer. Afstanden in miles en vlak bij afslagen in 1/2 of 1/4 miles. Maar de kilometer-aanduidingen langs de weg op de vangrail zijn in tienden van miles. En als je een opbreking nadert schakelt men op een gegeven moment over van miles op feet.
 

Keeswest

Actieve deelnemer
6 mei 2019
108
5
Zaanstad
Beetje bij beetje zie je het op sommige vlakken steeds meer komen in Amerika, ook al gaat het tergend langzaam.
Ik heb het zelf ook nodig in mijn werk, en zelfs na al die tijd lukt het me nog steeds niet (idem dito voor Fahrenheit, pounds en ounces, gallons en nog wat antieke eenheden)

Gelukkig hebben we medestanders in Sheldon Cooper.
https://www.youtube.com/watch?v=O13luYEu6P0
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Hoeken zijn wel in het 360 graden stelsel zie ik, daar hebben ze dus geen afwijkende eenheden voor.
Consequent zijn ze niet als op de aanduidingen langs de snelweg dan weer tienden van mijlen worden aangegeven.
Is er nog een voordeel aan dit meetsysteem, behalve dat verdelen in veelvouden van 8 makkelijk is?
 

Keeswest

Actieve deelnemer
6 mei 2019
108
5
Zaanstad
Als de verdeling een soort van logica zou hebben, dan zou het wellicht handig zijn. Maar een inch kent geen onderverdeling (behalve dan die in achtste delen).
Er is nog wel zoiets als een onderverdeling in points en nog wat (die dan weer wel in meervouden van 100 zijn) maar die gebruikt volgens mij niemand.
Maar 12 inch zijn een foot. 3 feet zijn een yard. En iets van 1750 yard is een mile. Oftewel, geen touw aan vast te knopen.
 
Laatst bewerkt:

R de Gelder

Actieve deelnemer
26 jan 2017
138
0
Valt me op dat de metrische cijfers op z,n kop staan, maar misschien is dat beter net aflezen?
 

WR1944

Oud hout
...... Ga je nog meer vervangen door metrische maten :)

Nee, op een paar dingen na is alles in m'n werkplaats metrisch. M'm rolmaten zijn metrisch of tweetalig. Ik heb een landmeters rolmaat in inches en feet en dat is het enige ding dat me nu te binnen schiet. Ook voor typisch Amerikaanse zaken als een framing square en een carpenter square heb ik naast de inch-uitvoering ook in netrisch.

Ik vond een ander verhaal over het metrische systeem op YouTube.
https://www.youtube.com/watch?v=1d3gAZ-Te3Y
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Nee, op een paar dingen na is alles in m'n werkplaats metrisch. M'm rolmaten zijn metrisch of tweetalig. Ik heb een landmeters rolmaat in inches en feet en dat is het enige ding dat me nu te binnen schiet. Ook voor typisch Amerikaanse zaken als een framing square en een carpenter square heb ik naast de inch-uitvoering ook in netrisch.

Ik vond een ander verhaal over het metrische systeem op YouTube.
https://www.youtube.com/watch?v=1d3gAZ-Te3Y

Mooi dat het gelukt is, leuk filmpje om te zien...het lijkt zo dom dat het bijna logisch is.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.