Houtskelet werkplaats - overkapping

mr_diy

Actieve deelnemer
19 apr 2016
85
0
Zoals beloofd nog wat foto's.

Ook heb ik een vervelend probleem waar jullie wellicht een idee over hebben. Onder de overkapping is tegen de dak-afwerking het hout helemaal zwart geworden van het vocht uit de buitenlucht. We denke er nu over de platen maar zwart te verven. Was/ is dit "spochten/ schimmelen te voorkomen? Waarmee kan ik de platen het beste behandelen? De wanden hebben (aan de achterzijde waar niet veel wind komt) ook iets last van het spochten. Dus die ook maar zo snel mogelijk behandelen. Wel balen dit.



Het plafond (vandaag) onder de overkapping.

IMG_0326.jpg

Onder de overkapping
IMG_0327.jpg

Begin november was het plafond nog niet zo erg zwart geworden.
IMG_0197.jpg

Blik in de (brommer) werkplaats stevige werkbank over gehele lengte gemaakt.
IMG_0199.jpg

Inmiddels ook een dakgoot opgehangen. In het voorjaar worden de deuren nog geverfd en de bestrating wat aangepast.
IMG_0333.jpg
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Dan valt er niet veel aan te doen. Ach, het kleurt nu al goed bij de buitenkant :rolleyes:

Zijn de gordingen volledig in zicht, of zijn ze groter dan zichtbaar? Ze lijken nu erg klein.
 

mr_diy

Actieve deelnemer
19 apr 2016
85
0
Inmiddels het plafond van de overkapping met zwarte bijts / verf behandeld. Is nu prima. Ook de wanden in de grondverf gezet. Die worden later wellicht nog een keer in een kleur geverfd. Op verzoek hier nog even een foto van de basis " de fundering en vloer".

beton.jpg
 
De volgende keer betonblokjes gebruiken onder de wapening. Stoeptegels zijn te poreus, geeft risico op betonrot.
Betonrot wordt hier als verkeerd argument gebruikt.
Betonrot werd veroorzaakt door een zout wat gebruikt werd om de betonmortel sneller uit te laten harden.
Door dat zout ging de wapening roesten en werd de betondekking door het zwellende ijzer weg gedrukt.
Toepassen van stoeptegels is op zich prima, bestaat ook uit beton en door de bank genomen van prima kwaliteit.
Betonrot komt nogal eens voor bij betonnen bruggen door strooizout.
In de loop de jaren neemt het beton zoveel zout op dat er ook weer roestvoprming in de wapening ontstaat met alle gevolgen van dien.

M.vr.gr. Jan
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Gemakshalve noem ik roestende wapening betonrot. Dan weet iedereen hoe het eruit ziet en wat het risico is.

Stoeptegels zijn niet van de juiste kwaliteit.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Klopt idd dat stoeptegels volgens de voorschriften niet goed zijn en dat je een risico neemt door ze te gebruiken. Hoe groot dat risico is, ik denk dat het op zich wel meevalt. We moesten een keer een keldervloertje maken en daar kregen we van m'n toenmalige werkgever de "echte" betonblokjes voor mee. Omdat die dingen 10 x 10 x 3 cm waren zakten ze in het natte zand, waardoor de dekking onder de wapening heel klein werd. Daar had ipv folie onder de beton een werkvloertje gestort moeten worden, maar grotere en dikkere stukken stoeptegel hadden daar een beter resultaat gegeven dan de op papier juiste betonblokjes.
Ook wel meegemaakt dat we met een woning aan het bouwen waren en dat ze naast ons bezig waren met een strokenfundering en dat die jongens ons op gegeven moment om stenen vroegen omdat ze niks bij zich hadden, deden dus een gebakken metselsteen onder hun wapening. Zou ik dat zelf ooit doen, denk het niet. Maar ik denk ook niet dat er veel gebeurt met die fundering, eigenlijk.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Een deel van mijn woning is een bedrijfspand uit 1949, waarvan kolommen en dak in beton uitgevoerd. Nog helemaal old school bekist met planken, Aangezien ik bij de verbouwing alle kalk van het plafond heb laten spuiten (2 dagen werk voor 2 man, met Noors zand) zie ik alle details van betonneer-problemen en traditionele oplossingen. Als afstandhouders zijn blokjes van ik schat 4 bij 4 gebruikt, naar het schijnt (door de aannemer?) gemaakt van hetzelfde soort beton als dat dak. Ik denk dus dat men in het werk alle beton die 'over' was in een vaste vorm voor meerdere blokjes deed en die dan op voorraad hield voor een volgende klus.
Maar evengoed kan het zijn dat de betoncentrale of bouwmaterialenhandel in die tijd zulke blokjes verkocht. Mijn vader wist dat vast wel, maar die kan ik dat helaas niet meer vragen.

+ Een aantal leuke details: In de kolommen zijn v-groeven meegevormd waarin later de borstwering uit bims-blokken inviel - had men geen ankers nodig. Ook: houten blokjes ingestort om kozijnen aan vast te ztten (geen Hilti, gewoon slim!). En in de liggers — heel erg overgedimensioneerd want er zou later een verdieping bij op komen (is dus niet gedaan) — met houten balkjes de mogelijkheid gemaakt om ter plekken leidingdoorvoeren te maken, wat ook op een aantal plekken gebeurd is, om later weer dichtgesmeerd te zijn geworden met kalk.
Ook zijn er wat draadeinden in het beton meegestort; ik denk om een rookafvoerrpijp aan te bevestigen.
Het beton lijkt mij van ENCI-cement te zijn. Volgens mij is dat wat warm-grijzer dan Portland. Iemand daar wijzer over?
 

Steeneik

Nieuw lid
27 dec 2016
17
1
Leg vanuit de meterkast in huis een voldoende grote maat pvc pijp en trek daar al je lijdingwerk doorheen, makkelijk om als het er eenmaal ligt nog wat weg te halen of bij te leggen. Voor kozijnen of dakramen en (sloop)hout, van Baal in Zetten. 10 minuten noord van nijmegen langs de A15. Succes met bouwen!

- - - Updated - - -

Lijdingwerk = leidingwerk!
 
  • Leuk
Waarderingen: Zjeeraar

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.