Houtskelet werkplaats - overkapping

mr_diy

Actieve deelnemer
19 apr 2016
85
0
Maar even een schetsje gemaakt. Ben er nog niet uit.

raam-in-wand-plaatsen.jpg
Het raam aan de binnenkant en dan aan de buitenkant een kader gelijk met de aftimmering en onder raamdorpel maken?
raam-in-wand-plaatsen-buitenkant.jpg
Het raam aan de buitenkant maar dan? Heb niet veel kozijn om het uit te laten steken - 7 cm kozijn. lat en rabat is al circa 3 tot 4 cm. Kan ik boven het raam een stuk dpc folie doen om inregenen te voorkomen?

Iemand een voorbeeld van een van beide oplossingen? Het kozijn is gewoon vlak aan de zijkanten:
IMG_9521.jpg
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
kader om kozijn maken met watervast multiplex net zo dik als je muur.
Naar binnen toe laten uitsteken en dat in het gat vastzetten met het raam vlak op de buitenkant.
boven en onder het raam een alu afwateringsprofiel plaatsen.
 

mr_diy

Actieve deelnemer
19 apr 2016
85
0
Omdat het vandaag wat te heet is om veel te doen maar even een update. Heel wat gedaan sinds het laatste bericht. Vandaag en komende dagen gaan we de dakpannen op het dak leggen. Met deze hitte geen pretje en alleen in de ochtend en avond is het uit te houden.
IMG_9627.jpg

Ramen zijn geplaatst. Buitenkant is geheel bekleed met Zweeds rabat ziet er mooi uit. alle randen etc. die op de foto nog blank zijn, zijn zwart geverfd. Ook zijn alle daklijsten - boeiborden aangebracht. Door het wisselvallige weer is het werken aan het dak pas afgelopen week goed op gang gekomen. Tussendoor is er nog wel heel wat regen op het dak gevallen en is er wat lekkage geweest. Hopelijk is dat nu weer goed gedroogd met de warmte van afgelopen dagen. Nu proberen de pannen er op te hebben voordat de volgende regen komt :)
IMG_9551.jpg

IMG_9547.jpg
IMG_9584.jpg
Tussendoor verder met de afwerking van wanden binnen onder de overkapping en andere dingen die nog moeten gebeuren.

Ook willen we al snel de vloeren egaliseren / coaten. Wat geeft een mooie harde toplaag en maakt tevens de oneffen vloer wat gladder? Is dat Egaiine?
Of beter eerst een gietvloer(iets als beamix of zo) en daaroverheen Egaline of epoxy? Omdat er in de werkplaats ook aan brommers geklust gaat worden is het wel handig dat de vloer hard is en schoongemaakt kan worden (dus geen olievlekken in de vloer). Wat is jullie advies hoervoor?

Als het dak er op zit en de wanden zijn klaar moeten de deuren afgehangen worden (blijft het ook een stuk droger :). Dat wordt ook nog een klus want een deur is extra breed en hoog en is echt loodzwaar (met dubbel glas er in ). Nog tips die het afhangen makkelijker maken?
 
Laatst bewerkt:

mr_diy

Actieve deelnemer
19 apr 2016
85
0
Het glas eruit halen voor het plaatsen lijkt mij het handigst.
Dat had ik nog niet bedacht. Ga het eens bekijken. Maar lijkt me niet makkelijk voor een niet glaszetter. Denk eerder aan een paar man verzamelen die goed sterk zijn :)
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
451
94
Meestal kun je bij kunstof kozijnen de "glaslatten" er zo uit wippen. Ik had hier dakkapel kozijnen met 3 dubbel glas. Die had ik met het glas erin niet eens boven gekregen.. haha
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
958
305
Rosmalen
GVD nou, dat weet ik nog wel van mijn schuur, ik kreeg het raam er niet uit, dus die heb ik zo geplaatst, in mijn eentje, dat was nogal een dingetje.
Deur had ik er wel uit gehaald, en hebben we met zijn tweeen er terug in gehangen, loei zwaar, ik had een soort hefboom gemaakt om de deur te tillen, en dat werkte wel.
 

mr_diy

Actieve deelnemer
19 apr 2016
85
0
GVD nou, dat weet ik nog wel van mijn schuur, ik kreeg het raam er niet uit, dus die heb ik zo geplaatst, in mijn eentje, dat was nogal een dingetje.
Deur had ik er wel uit gehaald, en hebben we met zijn tweeen er terug in gehangen, loei zwaar, ik had een soort hefboom gemaakt om de deur te tillen, en dat werkte wel.
Een hefboom is vaak een goede oplossing. :)
 

mr_diy

Actieve deelnemer
19 apr 2016
85
0
Afgelopen week de dakpannen er op gekregen. En, de laatste pannen gingen er letterlijk 10 minuten voor een enorme regenbui op! Gelijk een mooie test dus. Alles was droog na de bui dus dat lijkt geslaagd :). Helaas nog geen dakgoot er aan denk er zelfs over om het aan de achterzijde helemaal niet te doen. Dat is toch een stuk terrein waar nooit iemand komt. Voorzijde is echt wel nodig want het spat enorm op en spoelt het zand onder de tegels vandaan.

Nu het minder warm is geworden ook verder met de afwerking van de wanden. Die zijn nu allemaal dicht. Onder de overkapping de nokken / punt afgewerkt met rabat delen net als buiten. In de binnenruimtes moeten de nokken ook nog dicht gemaakt worden.
Ben nu aan het puzzelen hoe dat een beetje makkelijk zou kunnen. Het plan was met underlayment net als de wanden. Maar dat is wel een klus met de het schuine dak en de balken. Ook moet er nog isolatie tussen. Vraag me af of het voldoende is als het alleen tussen de balken komt? Dan kan het hout rechtstreeks op de balk. Anders moet er eerst een regelwerk komen en dan de isolatie. Die is dan op sommige plaatsen nog maar een 3 of 4 cm. Of dat nut heeft is de vraag. Hoe kun je dit nu het beste afwerken (inmeten?).

IMG_9661.jpg
het dak met pannen net klaar voor de regen.

IMG_9671.jpg
Van voren gezien de twee binnenruimtes
IMG_9670.jpg
De punt / nok moet nog afgetimmerd worden net als het dak/ plafond (eerst isolatie/ damp-dichte folie dan plaatmateriaal waarschijnlijk underlayment of gipsplaat op regels).
IMG_9667.jpg
overkapping - punt is afgewerkt met zweeds rabat. Er komt nog een plaflond in tussen de balken van underlayment.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Ik zou aan de bijde kanten een dakgoot maken.
Ook aan de achterkant kan het erg opspatten en wordt je hout nat en vies.
 

mr_diy

Actieve deelnemer
19 apr 2016
85
0
De bouw is inmiddels bijna klaar. De werkplaats en opslagruimte zijn al in gebruik. Alles van stroom voorzien en met led tl verlicht. Ik zal binnenkort nog weer wat foto's plaatsen.

Sinds enkele dagen heb ik een vocht sensor in de opbergruimte liggen. Die geeft een erg hoge luchtvochtigheid aan s'nachts met de schuurdeur dicht ruim 93%. Buiten is het dan rond de 8 graden. Ik heb wel een raampje op een kiepstand staan. Als ik overdag de deur open zet zakt het tot ongeveer 80%. Nog steeds erg hoog. Is dit puur door te weinig ventilatie? Of kan er nog vocht in de bouw zitten wat er uit moet? Da is wellicht wat extra verwarmen een goed idee?
De temperatuur binnen is steeds hoger dan die van buiten dus de isolatie werk goed.

Wat zou een goede oplossing zijn om de luchtvochtigheid naar een normaal niveau te krijgen maar wel de temperatuur goed te houden?

Ventilatie rooster in de deur? Of moet er een afzuiging in de wand of dak komen? Of beide?
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Vanochtend was het lokaal mistig. Zonder verwarming wordt het nooit heel veel beter dan de buitenlucht.

Mijn schuur is geïsoleerd, geventileerd (paar kieren tegenover elkaar), maar niet verwarmd. En dat gaat prima.
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
451
94
Leg ook eens een meter buiten. Of kijk op weergegevens.nl om de actuele lucht vochtigheid te vergelijken. Zoals al gezegd zal de rv in de schuur gewoon meebewegen met buiten zonder extra maatregelen. Bovendien was het ook wel erg vochtig de afgelopen tijd.
 

mr_diy

Actieve deelnemer
19 apr 2016
85
0
Vanochtend was het lokaal mistig. Zonder verwarming wordt het nooit heel veel beter dan de buitenlucht.

Mijn schuur is geïsoleerd, geventileerd (paar kieren tegenover elkaar), maar niet verwarmd. En dat gaat prima.
Na vannacht was het nog 85%. Ik heb bijvoorbeeld in huis op een slaapkamer ook een sensor en die is zo rond de 60 %. Gisteren met de deur wijd open was de rv wel gezakt tot ongeveer 70% lijkt me op een droge dag met wat wind en zon toch nog vrij hoog. Daarna met de deur dicht ging het vrij snel naar 80%. In huis is het over het algemeen toch ook tussen de 50 en 60 %. Met wellicht af en toe een uitschieter. Zou dan in je schuur toch ook moeten kunnen denk ik dan. Ga vandaag met veel zon de deur weer open houden en zien wat er gebeurt :)
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Als je alles goed luchtdicht afgewerkt heb, zal je sowieso ventilatie moeten voorzien. Anders blijft alle vocht die je binnen brengt (al is het maar van te ademen) aanwezig.
Het kan met enkele openingen, maar uiteraard ook met een volledige ventilatie unit. Maar dat zou ik toch afraden ivm stof.
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
451
94
Hier vandaag 69% gemiddeld buiten. Duurt natuurlijk ook ff voor het gebouw gestabiliseerd is. Tijdens de bouw was alles open en dat vocht komt er op dit soort dagen lekker uit.
Maar ventileren moet je altijd
 

mr_diy

Actieve deelnemer
19 apr 2016
85
0
@mathieu @ AvdLinden We gaan het zien :) Hopelijk is het inderdaad nog vocht van de bouw. En het ventileren ga ik ook wat verbeteren. Ik denk aan wat gaten in de deur met een rooster er voor aan de buitenkant- (is er ook een opbouwrooster voor binnen die je open en dicht kunt zetten)?. Vraag me alleen wel af of dat dan niet ten koste van de temperatuur gaat. Merk namelijk dat de isolatie goed werkt voor zowel warmte als geluid.
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Ventileren gaat niet helpen, als je echt de lucht minder vochtig wil hebben moet je de schuur niet teveel ventileren en een luchtdroger plaatsen. Ik zou er niks aan doen, zolang je in de schuur geen grote temperatuurschommelingen krijgt gaat gereedschap niet roesten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.