Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 14 van de 14 EersteEerste ... 4121314
Resultaten 131 tot 140 van de 140
    Ik zou aan de bijde kanten een dakgoot maken.
    Ook aan de achterkant kan het erg opspatten en wordt je hout nat en vies.
    Measure twice,
    Cut once,
    Then force it to fit.

Dat klopt.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door 3dmazter Bekijk Berichten
    Ik zou aan de bijde kanten een dakgoot maken.
    Ook aan de achterkant kan het erg opspatten en wordt je hout nat en vies.

De bouw is inmiddels bijna klaar. De werkplaats en opslagruimte zijn al in gebruik. Alles van stroom voorzien en met led tl verlicht. Ik zal binnenkort nog weer wat foto's plaatsen.

Sinds enkele dagen heb ik een vocht sensor in de opbergruimte liggen. Die geeft een erg hoge luchtvochtigheid aan s'nachts met de schuurdeur dicht ruim 93%. Buiten is het dan rond de 8 graden. Ik heb wel een raampje op een kiepstand staan. Als ik overdag de deur open zet zakt het tot ongeveer 80%. Nog steeds erg hoog. Is dit puur door te weinig ventilatie? Of kan er nog vocht in de bouw zitten wat er uit moet? Da is wellicht wat extra verwarmen een goed idee?
    De temperatuur binnen is steeds hoger dan die van buiten dus de isolatie werk goed.

Wat zou een goede oplossing zijn om de luchtvochtigheid naar een normaal niveau te krijgen maar wel de temperatuur goed te houden?

Ventilatie rooster in de deur? Of moet er een afzuiging in de wand of dak komen? Of beide?

Vanochtend was het lokaal mistig. Zonder verwarming wordt het nooit heel veel beter dan de buitenlucht.

Mijn schuur is geïsoleerd, geventileerd (paar kieren tegenover elkaar), maar niet verwarmd. En dat gaat prima.

Leg ook eens een meter buiten. Of kijk op weergegevens.nl om de actuele lucht vochtigheid te vergelijken. Zoals al gezegd zal de rv in de schuur gewoon meebewegen met buiten zonder extra maatregelen. Bovendien was het ook wel erg vochtig de afgelopen tijd.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Superkees Bekijk Berichten
    Vanochtend was het lokaal mistig. Zonder verwarming wordt het nooit heel veel beter dan de buitenlucht.

Mijn schuur is geïsoleerd, geventileerd (paar kieren tegenover elkaar), maar niet verwarmd. En dat gaat prima.
    Na vannacht was het nog 85%. Ik heb bijvoorbeeld in huis op een slaapkamer ook een sensor en die is zo rond de 60 %. Gisteren met de deur wijd open was de rv wel gezakt tot ongeveer 70% lijkt me op een droge dag met wat wind en zon toch nog vrij hoog. Daarna met de deur dicht ging het vrij snel naar 80%. In huis is het over het algemeen toch ook tussen de 50 en 60 %. Met wellicht af en toe een uitschieter. Zou dan in je schuur toch ook moeten kunnen denk ik dan. Ga vandaag met veel zon de deur weer open houden en zien wat er gebeurt

Als je alles goed luchtdicht afgewerkt heb, zal je sowieso ventilatie moeten voorzien. Anders blijft alle vocht die je binnen brengt (al is het maar van te ademen) aanwezig.
    Het kan met enkele openingen, maar uiteraard ook met een volledige ventilatie unit. Maar dat zou ik toch afraden ivm stof.
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

Hier vandaag 69% gemiddeld buiten. Duurt natuurlijk ook ff voor het gebouw gestabiliseerd is. Tijdens de bouw was alles open en dat vocht komt er op dit soort dagen lekker uit.
    Maar ventileren moet je altijd

@mathieu @ AvdLinden We gaan het zien Hopelijk is het inderdaad nog vocht van de bouw. En het ventileren ga ik ook wat verbeteren. Ik denk aan wat gaten in de deur met een rooster er voor aan de buitenkant- (is er ook een opbouwrooster voor binnen die je open en dicht kunt zetten)?. Vraag me alleen wel af of dat dan niet ten koste van de temperatuur gaat. Merk namelijk dat de isolatie goed werkt voor zowel warmte als geluid.

Ventileren gaat niet helpen, als je echt de lucht minder vochtig wil hebben moet je de schuur niet teveel ventileren en een luchtdroger plaatsen. Ik zou er niks aan doen, zolang je in de schuur geen grote temperatuurschommelingen krijgt gaat gereedschap niet roesten.

Forum Rechten