Houtskelet werkplaats - overkapping

J v Veldhuizen

Actieve deelnemer
7 okt 2018
268
8
Ok, ik dacht dat zo'n slagschroefmachine alleen voor bouten was. Maar kan dus ook met torx o.i.d. Zal ook daar nog eens naar kijken. Ik zie ze wel vaak in een set vroeg me al af wat je daar dan mee kon doen :)

Die bestaan ook , maar die hebben een aansluiting alleen voor doppen
 

mr_diy

Actieve deelnemer
19 apr 2016
85
0
Toch maar wat geïnvesteerd in een Makita slagschroefmachine :) Morgen meteen uitproberen.
 

mr_diy

Actieve deelnemer
19 apr 2016
85
0
150 x 150mm balken gaan zeker doorzakken bij een overspanning van 4 en 5m. Extra staanders eronder of de houtsectie verzwaren naar 150 x 250mm.

Ok bedankt. Dan komt er een extra staander in. Nu nog even uitvinden hoe ik die verstelbare instortankers in het beton mee moet storten :) https://www.dejonghandelsonderneming.nl/paaldrager-64-cm-verstelbaar-instortanker-verzinkt.html Tot waar gaat het het beton in? Neem aan tot aan de bovenzijde van het hoekige stuk? Of een paar centimeter er boven.
 

mr_diy

Actieve deelnemer
19 apr 2016
85
0
Omdat er twee stukken zijn met schroefdraad maar even een foto :) wat laat ik vrij A of B ? Als het B is dan steekt de paal wel erg ver uit boven de vloer?


IMG_8727-2.jpgIMG_8726-2.jpg
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Je hebt ook deze versie met een moer die niet is vastgelast maar soort van geklonken.


paaldragers-9x9cm-met-moer-m16.jpg
 

mr_diy

Actieve deelnemer
19 apr 2016
85
0
Mooi dan weet ik dat het goed gaat komen :) Zou je ze net na het storten op de juiste plaats in het beton kunnen steken of is het beter ze al op de juiste plaats te positioneren voor het storten.
 

tuoh

Oud hout
Hangt van de vorm af, een recht, of licht gebogen stuk betonijzer kan je direct na het storten plaatsen, wel wat op en neer wiegelen om het beton mooi te laten aanvloeien tegen het anker.
Sommige ankers worden verbonden met de wapening, dat moet dan voor het storten gebeuren.
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
958
305
Rosmalen
Mooi project!
Zelf heb ik een schuur gebouwd in de tuin. Een hoop details uit moeten zoeken mbt. isolatie en dakconstructie. Erg leerzaam.
20190407_134716.jpg
Uiteindelijk zitten er bij mij dakbalken in van 60x160, beetje overkill voor een overspanning van 2,7m....
Ook met houtskelet gebouwd, balkjes 44x69, isolatie van 70mm dik, dampopen folie aan de buitenkant, dampdicht aan de binnenkant.
Ook een plak beton neergelegd, met een wapening, daarbovenop ligt een hardhouten vlonder (op dampdichte folie) met 50mm isolatie, daar weer dampdicht bovenop, dan een vloer van 18mm betonmultiplex (met anti slip aan een zijde). Daar staat dan weer de rest van de schuur op. Verder geen kabels getrokken, een enkele grondkabel voor spanning, verder niks, we hebben wifi tegenwoordig :)

Overigens heb ik geen ankers meegegoten, maar het vlonder zit met slagspijkers vast aan de betonvloer. Maar ja, zeer beschut, dus hij zal niet zomaar wegwaaien :D
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
958
305
Rosmalen
1cm, zou eigenlijk best meer mogen zijn, maar de rabatdelen zitten op het houtskelet geschroefd (met een latje ertussen om afstand te krijgen tussen het dampopen folie en de achterkant van de rabatdelen) en ze zitten aan de uiteinden geschroefd, niet ideaal. Als de planken teveel gaan bollen, moet ik iets anders verzinnen. Zowiezo is alleen aan de meskant schroeven niet echt een optie, na de eerste regenbui gingen de planken als een dennenappel een beetje open staan, ik ga ze aan de onderkant ook nog schroeven.
 

cverkooyen

Actieve deelnemer
25 okt 2015
129
0
Heb je ze niet om de 40 / 50 cm geschroefd over de lengte van de plank gezien? 1 cm lijkt me eigenlijk al best veel, werken ze zoveel in de lengte?
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
958
305
Rosmalen
Het is maar een klein schuurtje, dus dat leek me niet nodig :)
Maximale afstand tussen schroeven is nu iets van 1m max. Officieel wordt geadviseerd 20mm aan te houden voor het werken van de planken, dacht ik.

Overigens heb ik alles waar het blauwe folie aan de vuren staanders vastzit of tegenaan loopt, afgeplakt met tape (omdat in het datasheet van het blauwe folie vermeld werd dat je capillaire werking kunt krijgen tussen achterliggend hout en het folie, waardoor het daar vocht door zou kunnen laten).

(overigens had ik mijn schuurtje hier gepost om dat de thread starter misschien nog wat vragen had ten aanzien van de constructie, en het mij ook een hoop tijd heeft gekost om hier info over bij elkaar te harken, ik zal wel even een apart topic aanmaken en wat meer foto's posten, om het topic hier niet teveel te "vervuilen")
 
Laatst bewerkt:

mr_diy

Actieve deelnemer
19 apr 2016
85
0
@LFlab Ziet er zeker mooi uit. Heb ook wel een schuin-plat dak overwogen. En alle info is welkom hoor :) Gisteren is de vorstrand uitgegraven, alles 10 cm afgegraven en daarop weer eend nieuw zandbed aangebracht.
Vandaag waterleiding (in mantelbuis), riolering en stroomdoorvoer(mantelbuis) gemaakt. Het begint nu ergens op te lijken. Morgen hopelijk folie, isolatie en begin van de staalmatten er in. Wilde eerst vrijdag al beton laten storten maar ben bang dat ik dat niet haal. Dan volgende week maar een keer.
@tuoh Ga kijken wat handig is voor mij. In het beton steken lijkt mij wel een mooie optie.
 

mr_diy

Actieve deelnemer
19 apr 2016
85
0
Vandaag de bekisting verder afmaken. Leidingen etc. Liggen er in. Was meer werk dan gedacht. Nu folie, EPS en staalmatten. Dan kan hopelijk maandag het beton er in.
Nu dit bijna klaar is ben ik al weer verder aan het denken over het vervolg en welke materialen dan te gebruiken.

De staanders voor de wanden worden in mijn huidige plan van SLS 38 x140. Dat komt mooi uit met de borstwering die ik van 10 cm BIA beton blokken wil maken (stenen zou kunnen maar kan ik niet zelf metselen :) blokken is wat makkelijker en strak. En lijkt me mooi stevig. Bij 140 mm kan ik aan de binnenzijde de borstwering nog isoleren met eps dacht ik.

Of kan het anders "slimmer" met een sls staander van 38 x 100 of 38 x 110 wat tevens goedkoper is en iets meer binnenruimte oplevert? Weet niet of dat voldoende sterkte oplevert voor de dakconstructie en wat ik dan met de isolatie van de borstwering moet om toch een vlakke wand te houden.

Moet in de wand van 38 x140 dan persé isolatieplaat van 140 mm in of zou het ook met een dunnere plaat kunnen? Ik dacht zelf aan steenwol plaat te gebruiken. Maar wellicht is er een alternatief wat ook goed isoleert en goedkoper is?

IMG_8772.jpg
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
958
305
Rosmalen
Ik weet alleen van de constructie van mijn eigen schuurtje, dus blokken ed weet ik niks van :) Maar wat ik wel weet, is dat een zgn. "luchtspouw" niet gewenst is ivm condensatie, dus ja, holte van 140mm, isolatie dikte = 140mm. Voor mijn schuurtje heb ik daarom steenwol platen van 70mm moeten bestellen, en van iets van 50mm voor de vloer.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.