Ben ik nu gek?

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.548
2.488
Gaanderen
In verband met tijdsdruk en de maat wil ik mijn grote kozijnen niet zelf maken. Ik heb hiervoor een offerte gevraagd. De maat van het kozijn is ongeveer 2x3 mtr.
2 stuks. Met 2 vaste ramen Krijg ik een offerte van deze twee kozijnen met wat metselwerk met een totaalprijs van ruim 8100 euro.
Ze rekenen 2 x 8 uur voor de montage (zonder het metselwerk) echter het uurloon is 140 euro per uur ex btw.
Nu heb ik ook offertes van schuco kunststof kozijnen voor de helft. Het kan toch niet zo zijn dat hout zoveel duurder is als kunststof.
Glas en roosters zijn bij alle offertes gelijk.
 

tinco

Actieve deelnemer
17 mrt 2017
114
7
Misschien zitten ze volgeboekt en willen ze voor 140e/uur wel een klant in de steek laten?
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
16 m.u. klopt wel, slopen, plaatsen, afgetimmerd en wel.
140 euro per uur excl is wel heel erg veel, dat krijgt geen één timmerman.
 
Laatst bewerkt:

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.067
489
Moordrecht
Dat is erg veel. Wij hebben nu een opdracht gegeven voor een voordeur met kozijn en kozijnen achter met dubbele opwbslaande deuren en twee raampartijen van een meter bij twee. Alles bij elkaar voor 6800 incl. Wel 6 offertes voor opgevraagd, maar uiteindelijk zaten er drie rond die prijs. De rest 8 tot 10K
 
Laatst bewerkt:

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Fijn dat jij nog een offerte krijgt. Ik vraag nieuwe dakgoten aan en er wordt niet eens gereageerd. Eentje had wel tijd, in november!
Het is twee dagen werk.

Gelukkig een goede gevonden, maar het wordt tijd voor de volgende crisis. Van de week stond op de NOS site dat de werkeloosheid nog nooit zo laag is geweest. De bedrijven maken woekerwinsten en de lonen zijn NIET gestegen. En maar klagen dat ze geen personeel kunnen krijgen, jaja.

Mijn broer betaald voor zijn dak dichtbouwen €8000,- meer als zijn buren dat een aantal jaren geleden deden, en dat is niet de inflatie op het materiaal.

Dus nee Wim, jij ben niet gek, de bedrijven maken het erg bont op dit moment.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.709
695
Enschede, Twente
Glas en roosters zijn bij alle offertes gelijk.

Ik zou even over de grens kijken (vermist de afstand geen probleem is). In Duitsland kost dubbelglas de helft en zijn systeemkozijnen ook een stuk goedkoper, ook die van Schuco. Voor het monteren kun je vast wel twee kerels vinden die dat buiten de tijd van de bass doen (crisis of geen crisis, beunen blijft).
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.548
2.488
Gaanderen
Ik had al terug gemaild dat ik dan toch tenminste ebben met letterhout verwacht. Die gaat het dus niet worden. Wil je als bedrijf de opdracht niet zeg dat dan gewoon.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Ik had al terug gemaild dat ik dan toch tenminste ebben met letterhout verwacht. Die gaat het dus niet worden. Wil je als bedrijf de opdracht niet zeg dat dan gewoon.

Toen ik mijn huis wilde laten bouwen, kwamen er twee met een offerte van een kantje of 10, één belde netjes dat die geen belangstelling had en de vierde kwam met 1 a4-tje, wat 20% duurder was dan die andere twee. Maar ze hebben inderdaad duidelijk geen interesse.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.709
695
Enschede, Twente
Toen ik mijn huis wilde laten bouwen, kwamen er twee met een offerte van een kantje of 10, één belde netjes dat die geen belangstelling had en de vierde kwam met 1 a4-tje, wat 20% duurder was dan die andere twee. Maar ze hebben inderdaad duidelijk geen interesse.

Zo gaat dat als de vraag groter is dan het aanbod. Aannemers verzuipen in het werk en kunnen dus vragen wat ze willen. Als een veel te hoge offerte aanvaard wordt is dat een leuke opsteker. (En tegenover dit 'geluk' staat dat ze net zeven magere jaren achter de rug hebben gehad, met heel veel inkrimpen en faillissementen. Zo gaan die dingen.)
 

Keeswest

Actieve deelnemer
6 mei 2019
108
5
Zaanstad
Vraag & aanbod in een vrije markt. Op zich niks mis mee.
Enkele jaren geleden kregen de aannemers flinke klappen, en ik denk dat velen nog steeds bezig zijn om de verliezen van destijds weer goed te maken.

Maar de markt voor aannemers is niet overal even goed in Nederland. Dus wellicht loont het de moeite om eens een offerte aan te vragen waar er wat minder werk is.
Of misschien wel offertes aanvragen net over de grens. Geen idee hoe het dan zit met garanties e.d.
Er zullen wel extra reiskosten bijkomen als een aannemer van verder moet komen, maar dat streep je met gemak weg tegen een uurloon van € 140,-.
 
Laatst bewerkt:

MaVa

Actieve deelnemer
3 mrt 2016
164
4
diksmuide
Om hier echt onderbouwd op te reageren, zou je de volledige offerte moeten zien.
Waarschijnlijk rekenen ze op 2 dagen om te plaatsen.
Dit zal waarschijnlijk ook wel met minstens 2 man zijn.
Raam van 2 op 3 weegt immers wat.
Is dit een raam aan de straatkant waar eventueel met een kraan op een vrachtwagen het glas in kan geplaatst worden?

Veel zaken die afhangen van de situatie zelf.

Bij ons een raam geplaatst 3.5 op 3.5.
Was niet aan de straatkant en camion kon er eerst niet bij.
Nou, dan schrik je eerst wel eens van de prijs.
Door een haag 3 m uit te doen konden we plotseling heel veel besparen op aantal personen en op aantal benodigde uren, omdat camion er bij kon.

Als je ontevreden bent over de aangeboden offerte heb je volgende keuzes:
- vraag uitleg aan de aannemer
- kies voor een andere aannemer
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Tussen de vier en vijfduizend klinkt al realistischer voor een voordeur. Dat waren ook dr prijzen die mijn ouders op offerte kregen. Die hebben uiteindelijk voor hout gekozen, deur gekocht met zelfgemaakt kozijn door timmerman.

Koste dacht ik zo’n drieduizend euro, dat scheelt toch behoorlijk.

Kijk ook eens bij Finstral, de fabriek staat in Zuid Tirol(Noord Italië) en daar zie je bijna niet anders. Hebben een Nederlandse vestiging en dat is kwaliteit en design. Of ze goedkoop zijn weet ik niet, dat zal een offerte uitwijzen. Ze hebben wel eigen monteurs, werken niet met inhuur of zzp’s.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.548
2.488
Gaanderen
Trilliwilli Het gaat niet om deuren, die ga ik zelf maken, maar om een voor en achterraam. In zowel het voorraam als achterraam is in tweeen verdeeld. Simpel kozijn dacht ik.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Nu je het zegt! Nog een keer je eerste post gelezen, maar voor alleen ramen is de prijs helemaal hoog.

Ben jij gelukkig weer een beetje minder gek!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.