Terras van oud zwembad maken

Kennyv

Nieuw lid
15 mei 2019
1
0
Hallo allemaal,

Heeft er iemand tips hoe we hier een overbrugging kunnen maken (oud zwembad) om een houten terras aan te leggen?
ThxIMG_20190515_170247.jpg
 
Laatst bewerkt:

deTafelvanHendrick

Actieve deelnemer
11 okt 2017
176
19
Warns
Dag Kennyv, welkom op dit forum, voor wat betreft je vraag; probeer wat foto's en schetsjes te plaatsen; krijg je gerichter advies of ideeen aan gereikt, groet, Hendrick
 

chilltuup

Actieve deelnemer
25 mei 2018
109
29
Kerkrade
Het kan zijn dat ik je plan verkeerd begrijp, maar ik denk dat je beter een paar kuub grond erin kunt dumpen, en dan opnieuw beginnen met fatsoenlijke terrasdragers of iets dergelijks, in plaats van hier iets over heen te moeten gaan bouwen.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Het kan zijn dat ik je plan verkeerd begrijp, maar ik denk dat je beter een paar kuub grond erin kunt dumpen, en dan opnieuw beginnen met fatsoenlijke terrasdragers of iets dergelijks, in plaats van hier iets over heen te moeten gaan bouwen.

Blijft nog een jaar of 10 zakken als je dat op die manier doet.....

Houten terras is in regel opgebouwd in de vorm van planken die op kepers dragen. Je moet een methode kiezen om de kepers netjes op hoogte te stellen. Kan door middel van een constructie van paaltjes in azobe die je ingiet in de bodem. Als de constructie te hoog is moeten de paaltjes onderling geschoord worden.... Kan door een houten onderconstructie die niet rechstreeks is ingegoten in de bodem maar op poeren of H ankers staat. Kan door het metselen van zuiltjes of muurtjes ter ondersteuning... Heel wat mogelijkheden.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Hoezo? Er heeft toch ook ooit grond ingezeten?

Als je nu opnieuw aanvult met losse grond is die niet opnieuw draagkrachtig... Dat gaat naargelang de aangevulde hoogte meer of minder in elkaar zakken de volgende jaren. Je kan dat wat beperken door mechanisch aan te dammen (trilplaat), maar niet elimineren. Veronderstel op het zicht dat er op de diepste plaats toch gemakkelijk 1.2m moet opgehoogd worden. Terasvoeten kan je wel verstellen in de hoogte, maar eens ze onder je terras zitten kan je er niet meer aan...
 

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
290
110
is dat een betonnen bodem? want in dat geval zal je toch iets moeten voorzien dat er geen water in blijft staan

ik zou een precies een paar muurtjes metsen in snelbouwsteen tot net (10cm) boven de rand, ruimte tussen muren en wanden opvullen met steenpuin en grond
op de muurtjes balken op en dan de terrasplanken
 

blokbeton

Actieve deelnemer
29 nov 2011
28
2
Ik zou er een zitkuil van maken, geen gedoe met grond. Bodem netjes bedekken, trap maken om in de kuil te komen. Vervolgens kun je deels heerlijk uit de wind zitten.
 

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
Het kan zijn dat ik je plan verkeerd begrijp, maar ik denk dat je beter een paar kuub grond erin kunt dumpen, en dan opnieuw beginnen met fatsoenlijke terrasdragers of iets dergelijks, in plaats van hier iets over heen te moeten gaan bouwen.

Chilltuup,

Dit gaat zoals BRT zegt, nog een aantal jaren zakken als je het gewoon los gaat storten .
Dit zakken kun je voorkomen door na iedere laag van ± 10cm aan te dammen (bv met een zware trilplaat).
Je kunt ook een wals laten komen... maar voor die oppervlakte is da wat overdreven.
( De mensen die in de buurt een huis aan het bouwen zijn zullen je erg dankbaar zijn.)
Jos
 

chilltuup

Actieve deelnemer
25 mei 2018
109
29
Kerkrade
Chilltuup,

Dit gaat zoals BRT zegt, nog een aantal jaren zakken als je het gewoon los gaat storten .
Dit zakken kun je voorkomen door na iedere laag van ± 10cm aan te dammen (bv met een zware trilplaat).
Je kunt ook een wals laten komen... maar voor die oppervlakte is da wat overdreven.
( De mensen die in de buurt een huis aan het bouwen zijn zullen je erg dankbaar zijn.)
Jos

Het was ook niet zo bedoeld om gewoon grond erin te gooien en het dan maar zo te laten, ik was ervan uitgegaan dat dit redelijk logisch was dat het nog moet worden ''vastgetrild'' wanneer je op zo'n hoogte met grond gaat werken.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Mooie ruimte voor de trampoline..

Óf

Een mooi plekje voor een junior mancave.
 
Laatst bewerkt:

fleche

Actieve deelnemer
12 okt 2016
74
1
47
Haarlem
het is een mooi gat, jammer om zomaar op te vullen met grond.
Gelet op de grootte van je tuin (die zo hun waterbehoeften zal hebben) lijkt mij infiltratiekratten of hemelwatertank de meest functionele oplossing. wellicht is er nog een plekje voor een trampoline (afhankelijk van hoe lang die nog functie heeft).
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht
het is een mooi gat, jammer om zomaar op te vullen met grond.
Gelet op de grootte van je tuin (die zo hun waterbehoeften zal hebben) lijkt mij infiltratiekratten of hemelwatertank de meest functionele oplossing. wellicht is er nog een plekje voor een trampoline (afhankelijk van hoe lang die nog functie heeft).
Juist, dit dus (Y)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.