wormwielset na 60 jaar arbeid

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
de wormwielset die de doorvoer rollen aandrijven van mijn vandiktebankje is niet meer .
IMG_9915.jpgIMG_9916.jpg
de machine is ongeveer 60 a 70 jaar oud en verdient het om een nieuw setje te krijgen .
normaal gesproken zou ik hiervoor naar willekes in utrecht zijn gegaan //// bestaat hij niet meer sinds 2017
op internet weet ik niet hoe ik de juiste zou kunnen vinden ???
het liefst zou ik naar een tandwielfreak gaan binnen een straal van 100 km van utrecht
gaarne ideeen hoe dit het best aan te pakken ?
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Ziet er veelbelovend uit maar ik heb geen idee of het de juiste is
Ik heb wel wat maten
Beide asgaten zijn 12mm , kleiner mag ook want opruimen is geen probleem
Het bronzen wiel s 46 mm doorsnede en heeft 36 tanden
Asafstand 21 mm
Stalen wiel heeft een lengte van 38 mm en een diameter van 25mm
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.912
2.535
De stalen worm lijkt me nog prima bruikbaar. Voor de bronzen kan je donkersteeg in kootwijkerbroek benaderen.
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Bedankt voor alle goede tips !
Ik ga het eerst in houten proberen omdat het zo lekker dichtbij is .

@ PrtPrt Hoe bepaal je de onderlinge ratio ?
 

PrtPrt

Nieuw lid
21 apr 2018
13
0
De worm is 1 of 2-gangig. Dat wil zeggen 1 of 2 "tanden".
Als je de worm op de kopse kant bekijkt kun je zien of je 1x of 2x een start van de spiraal ziet. Als die 2x een start heeft zit die ook recht tegenover elkaar op 180°.

Ratio = aantal tanden worm : aantal tanden wormwiel.
In jouw geval dus 1:36 of 1:18 (2:36).

In de meeste gevallen heeft de worm 1 gang, maar ik kan dat bij jou op de foto niet zien.

De buitendiameters zijn fijn voor te vergelijken maar niet leidend. Dat heeft te maken dat een producent een positieve of negatieve correctie kan doorvoeren op de tandgeometrie wat bepaalde invloed heeft op geluid/levensduur/krachten. Vandaar dat een vervangend setje iets kan afwijken qua diameters.
Zoals gezegd is je asafstand (hart op hart) en je overbrengingsverhouding (ratio) het belangrijkst. Dan weet je zeker dat je terugkrijgt wat je wilt vervangen.
 

PrtPrt

Nieuw lid
21 apr 2018
13
0
Klopt helemaal als de vertanding nominaal is zonder correctie. Moduul bepalen is lastig met zo'n beschadigd wormwiel en een schuifmaat.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.912
2.535
Je hebt de worm, die slijt in dit soort toepassingen nauwelijks. De passing komt bij dit soort toepassingen niet zo krek. Als ze maar niet te strak zitten. Deze slijtage komt door het ontbreken van onderhoud. De hoogteverstelling van wadkin zaagtafels gaat zo ook vaak kapot. De stalen worm is nog prima, maar het gietijzeren wormwiel is opgegeten.
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
De worm is 1 of 2-gangig. Dat wil zeggen 1 of 2 "tanden".
Als je de worm op de kopse kant bekijkt kun je zien of je 1x of 2x een start van de spiraal ziet. Als die 2x een start heeft zit die ook recht tegenover elkaar op 180°.

Ratio = aantal tanden worm : aantal tanden wormwiel.
In jouw geval dus 1:36 of 1:18 (2:36).

In de meeste gevallen heeft de worm 1 gang, maar ik kan dat bij jou op de foto niet zien.

De buitendiameters zijn fijn voor te vergelijken maar niet leidend. Dat heeft te maken dat een producent een positieve of negatieve correctie kan doorvoeren op de tandgeometrie wat bepaalde invloed heeft op geluid/levensduur/krachten. Vandaar dat een vervangend setje iets kan afwijken qua diameters.
Zoals gezegd is je asafstand (hart op hart) en je overbrengingsverhouding (ratio) het belangrijkst. Dan weet je zeker dat je t:)erugkrijgt wat je wilt vervangen.
Bedankt voor de heldere uitleg !
De worm heeft inderdaad 1 gang dus op zoek naar ratio 1:36 en asafstand 21
Toch fijn dat er technische mensen zijn ☺
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.