Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 14

wormwielset na 60 jaar arbeid

de wormwielset die de doorvoer rollen aandrijven van mijn vandiktebankje is niet meer .
    IMG_9915.jpgIMG_9916.jpg
    de machine is ongeveer 60 a 70 jaar oud en verdient het om een nieuw setje te krijgen .
    normaal gesproken zou ik hiervoor naar willekes in utrecht zijn gegaan //// bestaat hij niet meer sinds 2017
    op internet weet ik niet hoe ik de juiste zou kunnen vinden ???
    het liefst zou ik naar een tandwielfreak gaan binnen een straal van 100 km van utrecht
    gaarne ideeen hoe dit het best aan te pakken ?

https://www.hoogendoornhouten.nl/ laatst bij hoogendoorn een nieuwe set tandwielen gehaald voor mijn vandiktebank

Ziet er veelbelovend uit maar ik heb geen idee of het de juiste is
    Ik heb wel wat maten
    Beide asgaten zijn 12mm , kleiner mag ook want opruimen is geen probleem
    Het bronzen wiel s 46 mm doorsnede en heeft 36 tanden
    Asafstand 21 mm
    Stalen wiel heeft een lengte van 38 mm en een diameter van 25mm

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door uncommon Bekijk Berichten
    https://www.hoogendoornhouten.nl/ laatst bij hoogendoorn een nieuwe set tandwielen gehaald voor mijn vandiktebank
    Die zitten ook lekker in de buurt .
    Doen ze ook maatwerk ?

Mädler heeft het zeker:
    https://www.maedler.de/product/1643/...chneckenwellen

Let wel op, het wordt in Nederland geleverd door Technisch Bureau Koppe, er komt nog wat bij op de prijs, dus die moet je opvragen.
    Met vriendelijke groet,

William
    .

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door trilliwilli Bekijk Berichten
    Daar zou ik het ook eerst proberen. Ik heb bij een tandwielproducent gewerkt en kleine orders met standaardbematingen werden gewoon bij Maedler ingekocht.

Hart op hart maat van de assen en onderlinge ratio is voor jou het belangrijkste om naar te kijken bij een vervangend setje.

De stalen worm lijkt me nog prima bruikbaar. Voor de bronzen kan je donkersteeg in kootwijkerbroek benaderen.

Bedankt voor alle goede tips !
    Ik ga het eerst in houten proberen omdat het zo lekker dichtbij is .

@ PrtPrt Hoe bepaal je de onderlinge ratio ?

De worm is 1 of 2-gangig. Dat wil zeggen 1 of 2 "tanden".
    Als je de worm op de kopse kant bekijkt kun je zien of je 1x of 2x een start van de spiraal ziet. Als die 2x een start heeft zit die ook recht tegenover elkaar op 180°.

Ratio = aantal tanden worm : aantal tanden wormwiel.
    In jouw geval dus 1:36 of 1:18 (2:36).

In de meeste gevallen heeft de worm 1 gang, maar ik kan dat bij jou op de foto niet zien.

De buitendiameters zijn fijn voor te vergelijken maar niet leidend. Dat heeft te maken dat een producent een positieve of negatieve correctie kan doorvoeren op de tandgeometrie wat bepaalde invloed heeft op geluid/levensduur/krachten. Vandaar dat een vervangend setje iets kan afwijken qua diameters.
    Zoals gezegd is je asafstand (hart op hart) en je overbrengingsverhouding (ratio) het belangrijkst. Dan weet je zeker dat je terugkrijgt wat je wilt vervangen.

Forum Rechten