Demonteren hardhouten pergola in tuin

LFlab

Post veel
7 mei 2018
958
305
Rosmalen
Luitjes,

Een van de vorige eigenaars van ons huis heeft een pergola in de achtertuin laten maken, maar die wil ik weghalen. Nou is het hout wat ze gebruikt hebben wel heel erg hard (iets van azobe of zo), en ik heb met mijn 18v Makita al eens geprobeerd een schroef los te halen (torx), maar daarmee heb ik al een bitje gemolesteerd, zonder de schroef los te krijgen.
Gaat dit met een slagschroevendraaier wel lukken, of zal ik toch de boormachine maar pakken en ze uitboren? Iemand ervaring mee?

Eigenlijk zou ik de schroeven liever er "gewoon" uitdraaien, mijn schoonvader wil namelijk de pergola wel weer opbouwen in zijn tuin.
 

tuoh

Oud hout
Ik vrees dat de schroeven eerder gaan afbreken dan er uitkomen. Die schroeven zijn tegenwoordig bijna cilindrisch in plaats van licht taps zoals de klassieke oude schroeven. Deze laatste kwamen na enkele toeren al los in de gaten te zitten, de nieuwe bijven de hele lengte tegenspartelen. Komt nog bij dat de nieuwe schroeven ook harder zijn en dus sneller kunnen afbreken.

Dat gaat geen simpele klus worden om dat ding proper te demonteren. Best zal zijn om met een kroonboor, iets groter dan de kop van de schroef een gat te boren even diep als de schroef lang is, kan je er zo een prop hout uithalen met de schroef in het midden er nog in.

Of dit laatste gaat lukken hangt ook af van de constructie, waar zitten die schroeven, en hoe zijn ze gepositioneerd in het hout ( schuin of recht er in) Zijn ze voorgeboord of er zo ingedraaid, is er een glijmiddel gebruikt, etc...
Dat word dus experimenteren.
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
958
305
Rosmalen
Afbreken is zeker een optie, het hout is knetterhard.
Lijkt erop dat ik in ieder geval voor dit klusje geen slagschroevendraaier ga kopen, maar gewoon met een boor van een millimeter of 6 tot 8 het spul uit ga boren.
Bedankt voor de reactie!
 

mark20v

Actieve deelnemer
3 jan 2016
315
73
Groningen
Als het RVS schroeven zijn die al even zitten, dan ben ik bang dat je sowieso veel schroeven gaat afbreken.

Soms wil eerst een tikje vastdraaien en dan pas losdraaien helpen. Geen idee of dat ook voor schroeven in hardhouten palen geldt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.