Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 23

boomstambladen in beslag genomen

https://frontpage.fok.nl/nieuws/8156...in-beslag.html

Iemand enig idee om welke houtsoort het hier gaat?

Aan het verhaal te lezen lijkt het me suar hout.

De douane brengt dit zo meteen weer gewoon in de handel.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door O Peatey Bekijk Berichten
    Circle of life....
    Vernietigen is ook zonde
    Met een hamer past alles...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door O Peatey Bekijk Berichten
    Dat is wel te hopen.

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2014
    Illegaal hout wat in beslag genomen is, wordt vernietigd. Ook de douane mag geen geld verdienen aan illegaal gekapt hout, lijkt me een no-brainer, hoe zonde het ook is..

Referentie daarvoor is de hetze rondom Brazilian rosewood. Volgens sommigen de holy grail onder de tonewoods (akoestische gitaren). Sinds de jaren '90 een kapverbod en alleen als je een certificaat hebt wat aantoont dat je het van voor die tijd hebt of dat het van voor die tijd is, mag je het verwerken. Sterker nog, als jij nu een gitaar hebt waarvan de zij-en achterkant van Rio (de andere naam) zijn en je kan niet aantonen dat de gitaar gemaakt is met hout van voor die tijd, wordt je gitaar vernietigd.

Alles geregeld onder het cites-verdrag, niet alleen voor Rio, maar ook andere palissandersoorten, mahonies, enz.

De laatste jaren is er wel steeds meer een trend onder gitaarbouwend en gitaarminnend publiek om gitaren van lokaal hout te (laten) bouwen. In Nederland en België is dat het Leonardo-project. Ook in dat project: dubbelblinde tests, waarbij de zelfbenoemde experts toch mooi de mist ingingen met hun voorliefde voor tropisch houtsoorten met die magische toneeeeeeeeeeeeeee..
    Mvg,

Richie

Wat een hoop onzin in 1 artikel.
    Deze partij zal best illegaal zijn ingevoerd.
    maar om daarmee maar gelijk te beweren dat tropische hardhout bij voorbaat illegaal is is volstrekt onzin.
    het gros van het aangeboden hardhout bij de houthandel is afkomstig van gecertificeerde kap.

deze partij wordt vernietigd neem ik aan anders heeft in beslag nemen geen zin en is controle helemaal niet meer haalbaar

Ik hoorde op de radio dat het wordt verkocht. De opbrengst gaat naar een goed doel.
    Ronald

Natuurlijk heeft in beslag nemen en doorverkopen zin. Het gaat erom dat handelaars worden aangepakt en dat de geldstroom onderuit wordt gehaald. Dat gebeurt nu. Als je het hout vervolgens vernietigt blijft de vraag bestaan en gaat de prijs omhoog. Zo wordt het nog aantrekkelijker voor criminelen in met name Indonesië om illegaal te exporteren. Dat voorkom je door het hout alsnog op de markt te brengen. Gelukkig is het meeste hout op de markt legaal en (in enige mate) verantwoord. Het beste blijft in mijn optiek toch om hout uit eigen land te gebruiken.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rizz Bekijk Berichten
    Illegaal hout wat in beslag genomen is, wordt vernietigd. Ook de douane mag geen geld verdienen aan illegaal gekapt hout, lijkt me een no-brainer, hoe zonde het ook is..
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door boertje125 Bekijk Berichten

deze partij wordt vernietigd neem ik aan anders heeft in beslag nemen geen zin en is controle helemaal niet meer haalbaar
    Dit hout wordt uiteraard gewoon verkocht. Vernietigen is zinloos, dat gebeurd alleen bij bijvoorbeeld drugs dat van criminelen in beslag wordt genomen.
    Auto's en andere luxegoederen uit het illegale milieu worden ook altijd weer door verkocht, de schatkist wordt doorgaans zwaar belast door de kosten van politie en justitie bij het aanpakken van de georganiseerde misdaad.
    Met vriendelijke groet,

William
    .

Forum Rechten