boomstambladen in beslag genomen

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Illegaal hout wat in beslag genomen is, wordt vernietigd. Ook de douane mag geen geld verdienen aan illegaal gekapt hout, lijkt me een no-brainer, hoe zonde het ook is..

Referentie daarvoor is de hetze rondom Brazilian rosewood. Volgens sommigen de holy grail onder de tonewoods (akoestische gitaren). Sinds de jaren '90 een kapverbod en alleen als je een certificaat hebt wat aantoont dat je het van voor die tijd hebt of dat het van voor die tijd is, mag je het verwerken. Sterker nog, als jij nu een gitaar hebt waarvan de zij-en achterkant van Rio (de andere naam) zijn en je kan niet aantonen dat de gitaar gemaakt is met hout van voor die tijd, wordt je gitaar vernietigd.

Alles geregeld onder het cites-verdrag, niet alleen voor Rio, maar ook andere palissandersoorten, mahonies, enz.

De laatste jaren is er wel steeds meer een trend onder gitaarbouwend en gitaarminnend publiek om gitaren van lokaal hout te (laten) bouwen. In Nederland en België is dat het Leonardo-project. Ook in dat project: dubbelblinde tests, waarbij de zelfbenoemde experts toch mooi de mist ingingen met hun voorliefde voor tropisch houtsoorten met die magische toneeeeeeeeeeeeeee.. :)
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
Wat een hoop onzin in 1 artikel.
Deze partij zal best illegaal zijn ingevoerd.
maar om daarmee maar gelijk te beweren dat tropische hardhout bij voorbaat illegaal is is volstrekt onzin.
het gros van het aangeboden hardhout bij de houthandel is afkomstig van gecertificeerde kap.

deze partij wordt vernietigd neem ik aan anders heeft in beslag nemen geen zin en is controle helemaal niet meer haalbaar
 

't Wolt

Actieve deelnemer
2 dec 2018
269
13
Amersfoort
www.twolt.nl
Natuurlijk heeft in beslag nemen en doorverkopen zin. Het gaat erom dat handelaars worden aangepakt en dat de geldstroom onderuit wordt gehaald. Dat gebeurt nu. Als je het hout vervolgens vernietigt blijft de vraag bestaan en gaat de prijs omhoog. Zo wordt het nog aantrekkelijker voor criminelen in met name Indonesië om illegaal te exporteren. Dat voorkom je door het hout alsnog op de markt te brengen. Gelukkig is het meeste hout op de markt legaal en (in enige mate) verantwoord. Het beste blijft in mijn optiek toch om hout uit eigen land te gebruiken.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Illegaal hout wat in beslag genomen is, wordt vernietigd. Ook de douane mag geen geld verdienen aan illegaal gekapt hout, lijkt me een no-brainer, hoe zonde het ook is..

deze partij wordt vernietigd neem ik aan anders heeft in beslag nemen geen zin en is controle helemaal niet meer haalbaar

Dit hout wordt uiteraard gewoon verkocht. Vernietigen is zinloos, dat gebeurd alleen bij bijvoorbeeld drugs dat van criminelen in beslag wordt genomen.
Auto's en andere luxegoederen uit het illegale milieu worden ook altijd weer door verkocht, de schatkist wordt doorgaans zwaar belast door de kosten van politie en justitie bij het aanpakken van de georganiseerde misdaad.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Wat een hoop onzin in 1 artikel.
Deze partij zal best illegaal zijn ingevoerd.
maar om daarmee maar gelijk te beweren dat tropische hardhout bij voorbaat illegaal is is volstrekt onzin.
het gros van het aangeboden hardhout bij de houthandel is afkomstig van gecertificeerde kap.

deze partij wordt vernietigd neem ik aan anders heeft in beslag nemen geen zin en is controle helemaal niet meer haalbaar

https://www.tijd.be/politiek-econom...elijk-controle-op-illegaal-hout/10014859.html

Veertien controles gaven zes waarschuwingen en vier processen-verbaal...
Geeft toch reden tot nadenken.
Zoveel mogelijk handen van af houden en Europese of Noord Amerikaanse alternatieven gebruiken.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
Als het wordt verkocht komt het toch op de markt
daarmee schiet je m.i. totaal het doel voorbij om het gebruik van kwetsbare houtsoorten aan banden te leggen en mensen te leren alternatieven te gebruiken.
Andere illegaal geïmporteerde zaken afkomstig uit natuurlijke bronnen worden voor zover ik weet ook vernietigd.
om zo goed mogelijk te voorkomen dat er een markt voor blijft bestaan.

In elk tuincentrum en houthandel liggen grote partijen hardhout voorzien van allerlei keurmerken die partijen zijn hier gewoon legaal ingevoerd.
hardhout is m.i een prima materiaal.
Het is een zaak om te stimuleren dat er op een verantwoorde manier hout geproduceerd gaat worden
Dat zorgt voor werkgelegenheid en ontwikkeling in de gebieden waar er nu uit de natuur gekapt wordt door armoede.

De grote partijen die in het artikel hierboven staan zijn moeilijke gevallen voor onze houthandel
Het kappen daarvan gebeurd met goedkeuring van de plaatselijke machthebbers en de partijen worden met professioneel vervalste papieren in de markt gezet.
ook ter goede trouw handelende importeurs krijgen daar af en toe mee te maken
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Als het wordt verkocht komt het toch op de markt
daarmee schiet je m.i. totaal het doel voorbij om het gebruik van kwetsbare houtsoorten aan banden te leggen en mensen te leren alternatieven te gebruiken.
Andere illegaal geïmporteerde zaken afkomstig uit natuurlijke bronnen worden voor zover ik weet ook vernietigd.
om zo goed mogelijk te voorkomen dat er een markt voor blijft bestaan.

In elk tuincentrum en houthandel liggen grote partijen hardhout voorzien van allerlei keurmerken die partijen zijn hier gewoon legaal ingevoerd.
hardhout is m.i een prima materiaal.
Het is een zaak om te stimuleren dat er op een verantwoorde manier hout geproduceerd gaat worden
Dat zorgt voor werkgelegenheid en ontwikkeling in de gebieden waar er nu uit de natuur gekapt wordt door armoede.

De grote partijen die in het artikel hierboven staan zijn moeilijke gevallen voor onze houthandel
Het kappen daarvan gebeurd met goedkeuring van de plaatselijke machthebbers en de partijen worden met professioneel vervalste papieren in de markt gezet.
ook ter goede trouw handelende importeurs krijgen daar af en toe mee te maken

2 .jpg

Het probleem is niet beperkt. Ondanks alle labels is tropisch hout vaak van verdachte oorsprong.
Je haalt het voorbeeld van hardhout in tuincentra aan. Maar dan kom je volgens mij terecht bij dit topic:
https://www.woodworking.nl/showthread.php?27299-Speciale-(professionele)-houtverwerkers-gezocht!
Om een voorbeeld te nemen. Robinia groeit op veel bermen langs snelwegen. Nu worden deze bomen bijna zonder uitzondering door de hakselaar geduwd terwijl het een prima duurzame houtsoort is. Kwalitatief gaat het geen topklasse zijn, maar dat is het tropisch hout in de tuincentra ook niet. Maar er is geen initiatief vanuit het beleid om hier actie te ondernemen. Net zomin als er veel actie is om illegale import een halt toe te roepen.
 
Laatst bewerkt:

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
Je mist mijn punt volledig.
ik zeg niet dat er geen probleem is maar alleen maar dat niet al het tropische hardhout fout is

duurzame bosbouw is ook in de tropen goed te doen en bovendien prima voor het milieu en het klimaat
bosbouw is ook hier een zaak van generaties voordat je echt goed meubel hout hebt moeten die bomen ook 100+ zijn.
neem maar van mij aan dat de bonafide ondernemers niet bewust fout hout inkopen.
die worden net zo goed belazerd en betalen gewoon de volle mep voor hun product.

met de Belgische situatie ben ik overigens niet op de hoogte.
In Nederland wordt er scherp gecontroleerd maar ook hier glipt er af en toe een partij met vervalste afkomst maar echte papieren doorheen.
waarbij ik persoonlijk van mening ben dat je dit de inkoper eigenlijk niet kan aanwrijven omdat deze gewoon ter goede trouw heeft ingekocht.
 

Boo

Actieve deelnemer
Wij zijn van mening dat het belachelijk is om Suar boomstambladen en andere boomstambladen uit de tropen te halen.

Het is praktisch onmogelijk om hiervandaan na te gaan of het hout ‘fout’ is. In situaties waar veel geld te verdienen is - en de grootste verliezer in eerste instantie de natuur- is het geweten van de mens helaas vaak te zwak om te kiezen voor het juiste. De conclusie kan dus alleen maar zijn dat de kans erg groot is dat tropisch hout ‘fout’ is wanneer er hier een goed alternatief is.

Een Suar boomstamblad is niet iets wat hier ‘nodig’ is dus door de afstand die het af moet leggen, heeft het sowieso een onnodig grote impact op het milieu.

De (gezonde) bomen worden geselecteerd op hun formaat en staan tussen normale, kleinere bomen die voor de kap en afvoer van die ene grote stam moeten wijken.

De voordelen van tropisch hout zijn nauwelijks van belang voor een tafelblad.

En daarnaast, waarom kiest iemand voor een boomstamblad? Omdat je een dergelijk groot blad uit een enorme, oude boom waardeert, uit bewondering voor zoiets indrukwekkends en om de ‘natuur in huis te halen’. Dan is het toch onlogisch als daarvoor diezelfde natuur misschien/mogelijk/waarschijnlijk onnodig gesloopt wordt?

En als er hier nou geen mooie alternatieven waren...
 

blokbeton

Actieve deelnemer
29 nov 2011
28
2
Ik vermoed dat het palissander is. Laatst een stuk van op tv gezien, in Floortje naar het einde van de wereld.
 

RonaldVereycken

Actieve deelnemer
30 sep 2017
226
18
Leuven, België
De illegaal gekapte bomen komen niet terug tot leven door de partij nu te vernietigen. De vraag blijft dus als je ze vernietigt moeten er weer andere bomen voor gekapt worden. Rationeel moet je ze dus verkopen.
Zolang het geld niet terugvloeit direct of indirect naar de illegale kappers lijkt me dit okee. Ik denk dat er ook veel 'correct' aangeboden vergelijkbaar hout is dus deze partij verkopen lijkt de vraag niet extra te stimuleren. In tegenstelling tot bv. drugs.

En dat we in het algemeen beter lokaal hout gebruiken, zeer akkoord!
 

deTafelvanHendrick

Actieve deelnemer
11 okt 2017
176
19
Warns
Het is niet alleen dat illegaal kappen maar ook dat gezeul met dood gewicht over de wereld met schepen waarvan je niet wilt weten hoe vervuilend de motoren/brandstof zijn/is.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.