Ovaal houtdraaien

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Ben al geruime tijd bezig met een apparaat te ontwikkelen om ovale voorwerpen mee te draaien.
Vorig jaar heb ik het eerste prototype gebouwd en er als proef twee fotolijstjes op gedraaid.
De uitkomst was nog niet al te geweldig maar wel bemoedigend genoeg om hiermee door te gaan.
Ben uitgegaan van het principe van een ''rockin headstock'' en een krukmechanisme, en een rollenketting aandrijving. De aandrijving is gekoppeld aan mijn draaibank. Het eerste prototype was achteraf gezien te ingewikkeld, waarvan ikzelf vond dat het een stuk eenvoudiger moest.
Na het een tijdje met rust gelaten te hebben had ik in die tussentijd andere ideeen gekregen om een ander en naar mijn idee ook een beter en simpeler ontwerp te maken, iets wat ik vandaag op de computer gezet heb.
Wil in elk geval mijn idee tonen, en ook de twee fotolijstjes laten zien die ik op het prototype gedraaid heb.

Het ovale schema is in de tekening aangegeven.


Begin binnenkort met het bouwen van dit apparaat.
Groetjes. Ad

Attached files
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Ovaal houtdraaien - voortgang in het werk

Ben gestart met het maken van onderdelen voor het nieuwe apparaat.
Kan gebruik maken van diverse onderdelen van het eerste prototype.
Vandaag gewerkt aan de ''rockin headstock'', een aardig eind klaar gekregen compleet met kogellagers, en ook de opspanplaat gemonteerd. Nog veel werk te doen.
In elk geval hier een foto van wat ik gereed heb.

Groeten. Ad

Attached files
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Vandaag het apparaat zover in elkaar gezet, zodat proefdraaien mogelijk was.
Moet er nog aan werken, zoals het contragewicht monteren, een paar andere excenters maken en ander afmonteerwerk.
Ging alleen maar om te zien of het wilde draaien en hoe snel.
Heb de snelheid ingesteld op 700 toeren, en er een video van gemaakt.
Heb deze video op youtube geplaatst.

http://nl.youtube.com/watch?v=w_SWve_1pyw

Groeten. Ad
 
A

Athanor

Guest
Hallo Ad,

Dat ziet er indrukwekkend uit! Als ik het zo zie draaien kan ik me niet voorstellen dat er een mooi ovaal uit kan komen. In mijn beleving steek ik de draaibeitel in het hout en zie ik de splinters door de werkplaats vliegen. :shock: Maar ja, dat heb je natuurlijk ook al als er een onregelmatig blok hout op de draabank zit. Volgens mij kun je t.z.t. voor de draaiende forumleden nog een een Masterclass organiseren!

Veel succes met de verdere ontwikkeling
Fons
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Ik zal af moeten wachten wat voor een ovaal ermee te draaien valt, ook al afhankelijk van het type excenter. Een ellips zal het zeker niet zijn. Zal nog wel even duren voor ik zover ben.
Ad
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.