scheeftrekken multiplex

stampie

Nieuw lid
19 apr 2017
17
0
Voor een tafelontwerp zou ik graag een multiplex plaat van 20-22mm gebruiken en deze eenzijdig verlijmen met massief hout van 20-30mm voor extra stabiliteit.
Echter zou de multiplex plaat hierdoor wel krom kunnen trekken.
uiteraard voorzie ik de multiplex plaat aan de onderkant met een "torsiebox"
Bedoeling is deze tafel in visgraat motief te maken (2400x1100) met latten van 150mm breed.
Verbinding van de graat met domino's.

Alternatief is de visgraat in dikker massief te maken (en geen onderlaag in multiplex) maar dan zie ik ook veel potentieel voor kromtrekken.

Welke lijm zou ik hiervoor ook best gebruiken ? Parketlijm of gewone D3 houtlijm (foodsafe) ?

tafel.jpg
 

stampie

Nieuw lid
19 apr 2017
17
0
oops, ik zie net een gerelateerde topic staan :rolleyes:
iemand die mijn vrees kan wegnemen alsnog ?
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
@stampie Het debat over al dan niet kromtrekken bij eenzijdig lamineren komt steeds weer terug. En de meningen blijven even verdeeld. Ik heb zojuist een tafelblad gemaakt door 6 mm stroken eiken (en wat verdwaalde bamboe) op een binnendeur te lijmen. Die deur is opgebouwd uit twee dunne buitenbladen op kartonnen honingraat, met houten randen rondom — een torsiebox dus.

Volgens een vriend van mij die meubelmaker is, gaat dat dus kromtrekken. Mijn laconieke antwoord was dat het nooit veel kan zijn en dat ik dan de boel wel weer vlakschuur. Mijn insteek is dat je met veel kleine stroken (die van mij variëren van 30 tot bijna 70 mm breed en 15 tot 60 cm lang) maar heel kleine waarden van werking zult ondervinden, die met grote waarschijnlijkheid door de torsiebox opgevangen gaan worden. Ik heb wel de zijden voorzien van 9 mm latten & de onderkant goed in de verf gezet. Samen met een solide afwerking van de houtkant (verbeterde houtolie en was), zou dat het 'binnenklimaat' van het blad stabiel moeten houden.

Zonder een beetje experimenteren zou er nooit iets uitgedokterd zijn, is mijn opvatting.

(BTW Ik heb D3 gebruikt - met een fijne lijmkam. Het klemmen is wel een dingetje; dat moet je goed voorbereiden & vooral zorgen dat je de aansluitende einden goed pakt.)
 

TUNE4IT

Actieve deelnemer
14 jun 2017
232
32
Het belangrijkste is vooral dat je hout droog genoeg is voor de plaats waar de tafel komt te staan. Het binnenklimaat van huizen is vrij constant te noemen, zeker vergeleken met buiten. Als je hout goed geacclimatiseerd aan de ruimte zal het minimaal werken. Iets wat je nodig hebt als je het hout zo wil verwerken.
Drogend hout trekt 2*18mm multiplex nog krom en er komen sowieso gigantische spanningen in je materiaal wat ook niet bevorderlijk is.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.