Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 16

Gezocht kleine stukjes pokhout

Onlangs een mooie inca lintzaag machine gekocht maar hier zitten ijzeren geleiders tegen de lintzaag aan. Schijnbaar origineel maar ik wil deze vervangen door pokhout. Dus ik zoek eigenlijk hele kleine stukjes pokhout

Hans, dat heb ik wel voor jou.
    Laatst gewijzigd door L.N.; 12-05-19 om 20:23.

Werkt dat pokhout merkbaar beter (lijkt erop, gezien de populariteit )? Ik heb namelijk ook de originele ijzeren geleiders en de zaag werkt perfect.

Mijn lintzaag jankt tijdens het zagen, kom er niet achter waardoor dus ik vermoed door de ijzeren geleiders. Of de lagers zijn naar de knoppen. Moet de machine sowieso nog beurt geven want ding wat je omhoog moet doen gaat ook mega stroef maar ja wat wil je met een ouwe tante van ruim 30jr.

L.N. Ik doe je ff DM via T.net

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hstraat Bekijk Berichten
    Mijn lintzaag jankt tijdens het zagen, kom er niet achter waardoor dus ik vermoed door de ijzeren geleiders. Of de lagers zijn naar de knoppen. Moet de machine sowieso nog beurt geven want ding wat je omhoog moet doen gaat ook mega stroef maar ja wat wil je met een ouwe tante van ruim 30jr.

L.N. Ik doe je ff DM via T.net
    Janken van de zaag tijdens zagen komt vaak doordat het lint niet scherp is en of slecht gezet.
    Een echte vakman maakt veel met weinig gereedschap.
    Ik heb veel gereedschap.......

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2014
    De Inca's staan nou niet echt bekend als stille lintzagen. Het scheelt echt wel als er anders dan stalen lintgeleiders op zitten. Ik heb ze zelf ook vervangen voor pokhout. Bijkomend voordeel is de enigszins smerende werking van het vette hout.
    Mvg,

Richie

@Handig18, ik denk wel dat het lint wat er nu op ligt zijn beste tijd gehad heeft inderdaad. Ben al met tuffsaw's in de pen.
    @Rizz, ben al met L.N. aan het chatten via andere forum. Dus binnenkort worden de ijzeren geleiders vervangen.

Is er al eens iemand die kersenhout een nacht in de wd 40 heeft gelegd en dan 30 sec in de microgolf nuken ?
    dat kwam ik tegen op een amerikaans fora als alternatief voor de geleidingsblokjes
    ik ga het zeker eens proberen in de toekomst
    mvh Tom
    "You have your way.
    I have my way.
    As fore the right way, the correct way,
    and the only way , it does not exist"
    Friedrich Nietzsche

Wederom: WD40 is geen lubricant - dit zal dus niet (goed, langdurig) werken. Het idee op zich lijkt me wel aardig, maar dan zou ik als smeermiddel iets anders gebruiken dan WD-40. Wellicht kun je het wel als oplosmiddel gebruiken om een gekozen smeermiddel beter in het hout te laten trekken.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom op eigen houtje Bekijk Berichten
    Is er al eens iemand die kersenhout een nacht in de wd 40 heeft gelegd en dan 30 sec in de microgolf nuken ?
    dat kwam ik tegen op een amerikaans fora als alternatief voor de geleidingsblokjes
    ik ga het zeker eens proberen in de toekomst
    mvh Tom
    Ik heb destijds voor mijn kitty lintzaag een aantal beukenhouten geleidingsblokjes gezaagd en deze in dunne machineolie gedaan.
    Zeker enkele weken hierin laten liggen. Ik vond dit prima werken.
    Een echte vakman maakt veel met weinig gereedschap.
    Ik heb veel gereedschap.......

Forum Rechten