Gezocht kleine stukjes pokhout

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Onlangs een mooie inca lintzaag machine gekocht maar hier zitten ijzeren geleiders tegen de lintzaag aan. Schijnbaar origineel maar ik wil deze vervangen door pokhout. Dus ik zoek eigenlijk hele kleine stukjes pokhout :)
 

city17

Actieve deelnemer
15 apr 2018
298
18
Groningen
Werkt dat pokhout merkbaar beter (lijkt erop, gezien de populariteit :) )? Ik heb namelijk ook de originele ijzeren geleiders en de zaag werkt perfect.
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Mijn lintzaag jankt tijdens het zagen, kom er niet achter waardoor dus ik vermoed door de ijzeren geleiders. Of de lagers zijn naar de knoppen. Moet de machine sowieso nog beurt geven want ding wat je omhoog moet doen gaat ook mega stroef :) maar ja wat wil je met een ouwe tante van ruim 30jr.

L.N. Ik doe je ff DM via T.net :)
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Mijn lintzaag jankt tijdens het zagen, kom er niet achter waardoor dus ik vermoed door de ijzeren geleiders. Of de lagers zijn naar de knoppen. Moet de machine sowieso nog beurt geven want ding wat je omhoog moet doen gaat ook mega stroef :) maar ja wat wil je met een ouwe tante van ruim 30jr.

L.N. Ik doe je ff DM via T.net :)

Janken van de zaag tijdens zagen komt vaak doordat het lint niet scherp is en of slecht gezet.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
De Inca's staan nou niet echt bekend als stille lintzagen. Het scheelt echt wel als er anders dan stalen lintgeleiders op zitten. Ik heb ze zelf ook vervangen voor pokhout. Bijkomend voordeel is de enigszins smerende werking van het vette hout.
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
@Handig18, ik denk wel dat het lint wat er nu op ligt zijn beste tijd gehad heeft inderdaad. Ben al met tuffsaw's in de pen.
@Rizz, ben al met L.N. aan het chatten via andere forum. Dus binnenkort worden de ijzeren geleiders vervangen.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Wederom: WD40 is geen lubricant - dit zal dus niet (goed, langdurig) werken. Het idee op zich lijkt me wel aardig, maar dan zou ik als smeermiddel iets anders gebruiken dan WD-40. Wellicht kun je het wel als oplosmiddel gebruiken om een gekozen smeermiddel beter in het hout te laten trekken.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Is er al eens iemand die kersenhout een nacht in de wd 40 heeft gelegd en dan 30 sec in de microgolf nuken ?
dat kwam ik tegen op een amerikaans fora als alternatief voor de geleidingsblokjes
ik ga het zeker eens proberen in de toekomst
mvh Tom

Ik heb destijds voor mijn kitty lintzaag een aantal beukenhouten geleidingsblokjes gezaagd en deze in dunne machineolie gedaan.
Zeker enkele weken hierin laten liggen. Ik vond dit prima werken.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
@Handig18, ik denk wel dat het lint wat er nu op ligt zijn beste tijd gehad heeft inderdaad. Ben al met tuffsaw's in de pen.

Je kunt het eventueel ook slijpen en opnieuw zetten.
Ik slijp mijn linten met geharde tanden 3-4x op de slijpsteen.
Is wel afhankelijk van het aantal tanden/inch.
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Ik heb ding net 3 dagen, ik heb echt geen idee hoe ik dat moet slijpen laat staan zetten :) ga wel zoeken op het grote boze web. Toch leuk hoe zo'n ik zoek topic opeens veranderd in een handige tip topic! word zeer gewaardeerd.
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Wederom: WD40 is geen lubricant - dit zal dus niet (goed, langdurig) werken. Het idee op zich lijkt me wel aardig, maar dan zou ik als smeermiddel iets anders gebruiken dan WD-40. Wellicht kun je het wel als oplosmiddel gebruiken om een gekozen smeermiddel beter in het hout te laten trekken.

Ik heb het net zo neer getypte als ik het gelezen heb ( vandaar de wd40 )

maar ik geef je helemaal gelijk er zijn betere olien
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Hoi Tom op eigen houtje, het is niet de bedoeling dat je een topic gaat kapen met je eigen vragen. Dan kun je beter in een ander substuk van het forum je vraag stellen want hier gaat niemand zoeken omdat dit een koop/verkoop stuk is.
 

Dklusser

Nieuw lid
24 okt 2018
16
0
Veluwe
Dag houtbewerkers. Ik heb exact dezelfde vraag als hstraat die dit onderwerp startte:
Gisteren een mooie inca lintzaag machine gekocht maar hier zitten ijzeren geleiders tegen de lintzaag aan. Ik wil deze vervangen door pokhout. Dus ik zoek eigenlijk hele kleine stukjes pokhout.
Iemand die iets aan mij wil verkopen?
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Je kan gewoon de ijzeren geleiders gebruiken. Ze moeten net niet tegen het lint aanliggen. Zo stel ik ze tenminste af.
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Ik heb bij zirk messing gehaald en daar de gelijkers van gemaakt. Je kan vragen of vlijm je lintzaag kan slijpen. Beide achter de Gamma. Volgens mij bij jou om de hoek.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.