Multifunctionele werkbank

WR1944

Oud hout
Van een oude Workmate, die in de strijd sneuvelde, heb ik een set met aluminium uithouders en 20 mm plastic deuvels over gehouden. Die uithouders waren hulpstukken om grotere objecten vast te kunnen klemmen. De plaatstalen ledematen van een Workmate zijn voldoende sterk bij normaal gebruik. Zodra er iets zwaars zijdelings tegen aan knalt is het uit met de pret. Dan kreukelt het als karton.
De hulpstukken komen nu wel goed van pas met m'n werkbank met z'n Festool-stijl 20 mm gatenpatroon.
 

deTafelvanHendrick

Actieve deelnemer
11 okt 2017
176
19
Warns
Zo'n rail frees ik het strakst in met een smaller freesje dan de rail breed is. Dus rail 20 mm dan met freesje bijvoorbeeld 12. Zodra de ene freesgang gemaakt is en op diepte schuif je de lineaal/geleider op en frees je de andere acht mm. Mits je de machine in de juiste richting beweegt krijg je aan beide zijdes een strak resultaat.
Wat betreft een strak oppervlak: omdat je de werkbank verrijd, zelfs naar buiten, waar de boel op afschot ligt (hoop ik voor je)komen er behoorlijk wat krachten op de "torsiebox" te staan waardoor de neiging bestaat om te torderen. Dus bij een volgende: schotten in de lengte 3 a 4 stuks en dan de tussenschotten. (En bouw hem inderdaad) op een zo vlak mogelijke ondergrond). Eigenlijk; als hij op een niet vlakke ondergrond zoals de oprit van een garage, NIET wiebelt/wipt is de torsiebox niet stijf genoeg. Groet, Hendrick
 

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
Thnx :) dat naar buiten rijden zal inderdaad wel wat krachten met zich mee brengen.. maar voor nu voldoet hij prima, de opbergruimte is echt een aanrader, zo leg ik de table saw sled als ik hem niet gebruik onder de zaag en de extensietafel van de zaagtafel en freesgelijder in de "torsiebox" ed. Zo hou ik altijd een redelijk vrij werkblad
Gebruik hem nu vooral binnen omdat naar buiten rijden wat zwaar is voor even een uurtje rommelen. Inmiddels een vlak vandiktebankje op de kop getikt en de garage begint nu wel erg vol te raken ;)
 

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
Inmiddels een paar aanpassingen gedaan, omdat ik wat meer bezig ben gegaan met het verlijmen leek het me handig om een soort ondergrond op de werkbank te hebben zodat er niet steeds lijm of lak resten of wat dan ook op zou komen.. dus een oud rolscherm wat niet meer gebruikt werd onder de werkbank bevestigd en werkt echt top :D. Simpel uit te trekken en rolt zichzelf automatisch op
20190603_172732.jpg

20190603_172816.jpg

Toch maar zelf aan de gang gegaan met de benchdogs, rondhout 20mm besteld maar dit bleek helaas niet 100% rond en ook geen 20mm dus schuren schuren tot ik het goed de gaten in ging. Bij de meeste kleine inkepingen gezaagd en daar een rubber ringetje in gedaan zodat ze niet door de gaten vallen. De precisie valt me alles mee!
20190603_171910.jpg

20190603_171920.jpg

20190603_172600.jpg

De wielen die 70kg/stuk aan kunnen vervangen voor wielen die iets van 200kg/stuk aan kunnen. Een stuk geschikter en hij rijdt nu veel soepeler. De oude wielen gebruikt voor het onderstel van de vlak van diktebank.
20190603_171835.jpg
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Toch maar zelf aan de gang gegaan met de benchdogs, rondhout 20mm besteld maar dit bleek helaas niet 100% rond en ook geen 20mm dus schuren schuren tot ik het goed de gaten in ging. Bij de meeste kleine inkepingen gezaagd en daar een rubber ringetje in gedaan zodat ze niet door de gaten vallen.

Komt het rondhout van Aduis vandaan ?
 

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
Ik heb het voor de zekerheid net even nagemeten, op hij lijkt licht ovaal. Op de ene plek 20mm precies, dan draai ik hem wat en dan meet ik 20,3mm. Denk dat voor de meeste doeleiden die 20mm wel voldoet, maar wil je hem voor de 20mm gaten gebruiken is het niet precies genoeg. Zeker niet voor jou als ik jou topic soms eens lees, dan heb je een wat hogere standaard wat precisie betreft dan ik :D

Thnx, echt een aanrader! Ik wil er ook 1 voor in de keuken, oprollen en weg alle zooi... :rolleyes:
 

't Wolt

Actieve deelnemer
2 dec 2018
269
13
Amersfoort
www.twolt.nl
Zoek ook eens in Duitsland. Het juiste Duitse woord is Rundstab. Zo kwam ik er laatst achter dat Dictum ze ook verkoopt. Ik weet zo niet of ze ook 20mm hebben. Ik kan je later deze week iets zeggen over de precisie.
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Zoek ook eens in Duitsland. Het juiste Duitse woord is Rundstab. Zo kwam ik er laatst achter dat Dictum ze ook verkoopt. Ik weet zo niet of ze ook 20mm hebben. Ik kan je later deze week iets zeggen over de precisie.

Geen moment aan gedacht....inmiddels ook even wat bij Aduis besteld want in principe heb ik voor het rondhout geen tight fit nodig maar gebruik ze als houvast voor mijn mallen op tafel.��
Ik koop regelmatig bij Dictum dus ben benieuwd.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Dictum voert geen 20 mm Rundstab. 19 wel, maar daar heb je niks aan, dus. Ik heb een tijd geleden wat gekocht bij Gerschwitz, maar dat bedrijf is ermee gestopt. Het bestaat dus wel…
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.