Multifunctionele werkbank

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
Vorig jaar ben ik verhuisd naar een woning met een garage van 2,5 bij 6,5 ongeveer. Hier heb ik eerst een ondiepe werkbank voor mijn afkortzaag in gemaakt (zal ik nog wel een keer foto's van posten) en de afgelopen tijd ben ik aan een grote werkbank begonnen. Hiervoor had ik vooraf een aantal eisen in mijn hoofd: hij moest verrijdbaar zijn zodat ik hem met redelijk weer naar buiten kan rijden. De zaagtafel ingebouwd, wat opslagruimte, misschien de frees ingebouwd, ik kwam online vaak 20mm gaten tegen en dit leek mij ook wel handig. Ohja de maten 240x95, daardoor hou ik op het smalste punt een meter over tussen de 2 werkbanken.

Ik heb dit lijstje materialen gebruikt:
2 platen 18mm multiplex voor de bovenkant van pontmeyer
2 platen underlayment (best lelijk..) voor het onderframe van de hornbach, om de kosten wat te drukken
Olie van de hornbach
Geremde wielen van ecotools
Kreg schroeven
Railtjes van een duitse website
Als verwijzingen naar winkels niet mogen dan haal ik ze weg!

Dus na lang wikken en wegen voor onderstaande ontwerp gegaan, in de wetenschap dat ik na afloop waarschijnlijk een aantal dingen liever anders gedaan had ;)
Werkbank ontwerp.PNG
Het multiplex in lange stroken op maat laten zagen bij pontmeyer wat ze even snel als service deden :). Daarna zelf de stroken op maat afgekort en begonnen met het maken van de rondingen, hiervoor heb ik de bovenfrees gebruikt. Was zo'n beetje het eerste klusje wat ik ermee deed dus was even wennen. Om de ronde uitsparingen goed te krijgen boorde ik eerst een gat van 8mm en deed daar dan een deuvel in die ook in de geleider van de frees paste waardoor ik goed de ronding kon maken (op de foto nog met schroef maar daar zat teveel speling op). Vervolgens met de invalzaag de lengtes tussen de rondingen uitgezaagd maar dit ging niet helemaal lekker want tja.. waar stop je..
20181202_181213.jpg
Vervolgens alle randjes afgerond met de frees met een lagertje
20181209_183457.jpg
Vervolgens een reis naar Zuid Afrika gehad, waar mijn vriendin vandaan komt. En toen weer doorrrrr
Een stuk of 100 kreg jig gaten geboord zodat er geen schroeven door het bovenblad hoefde. Hier even snel een plaatje voor gemaakt zodat ik wat meer ondersteuning had, hiervoor gebruikte ik een boormachine met snoer zodat de stofzuiger vanzelf inschakelde. De boormachine is nog van mijn opa geweest dus ik denk zomaar een jaar of 60/70 oud maar werkt nog als een zonnetje
20190201_124843.jpg

Eerst heb ik hem op zijn kop gelegd en ben begonnen om de bovenplaat vast te maken. De uitsparing in het opstaande paneel is voor de stofafzuiging van de zaagtafel en de uitsparing in het blad voor de in te bouwen frees. Hoekklemmetjes werkte niet echt top maar met wat gestuntel kwam ik er wel.. Dus schroeven maar icm lijm, de onderkant heb ik erop vervolgens opgeschroefd.
20190118_175203.jpg
20190119_093925.jpg

Vervolgens verder met het onderstel, mijn eerste idee hiervoor was om dit met balken te maken maar uiteindelijk toch voor underlayment gegaan, eerst weer lekker gaten boren en in elkaar zetten. Wielen eronder en vervolgens de vrouw des huizes lief aan kijken om weer eens te helpen met tillen.
20190201_125442.jpg
20190203_175538.jpg
Het begint erop te lijken en het gevaarte kan naar buiten.. best zwaar om te verrijden, valt me wat tegen, misschien toch andere wielen nodig ofzo..
20190203_175904.jpg
20190215_171001.jpg
Nu werd het een kwestie van afwerken, ik heb het boven deel 2x in de olie gezet en de 20mm gaten geboord. Hiervoor heb ik geen dure mallen gebruikt maar het zo goed en kwaad als het gaat een raste voor uitgetekend, op ieder kruispunt een puntje gedrukt en vervolgens met een forstner boor de gaten geboord. Hier merkte ik wel dat aan de onderkant van de plaat veel uitbraak was. Dus toen ik wat gaten had gemaakt, een plaat aan de onderkant geklempt om dit tegen te gaan, dit ging het eigenlijk wel tegen. Ook nog een railtje in de zijkant geplaatst, geen idee of ik hier wat aan ga hebben..
20190511_164957.jpg20190219_181021.jpg

Daarna ben ik met de frees aan de gang gegaan, ik heb zo'n makita model met 4 verschillende voeten. 1 voet dacht ik toch niet echt te gaan gebruiken dus de voet heb ik ingebouwd, waar ik vervolgens mijn frees in kan schuiven. Het was wat gepriegel maar op deze manier verlies ik nauwelijks freeshoogte. Achteraf twijfel ik of de haakse rail wat toe gaat voegen maar die kan er altijd nog uit, al zal dat er wat raar uit zien. Ik heb wel enorm zitten aanklooien met het infrezen van de railtjes want had geen freesje dat even breed is als de rail. Hoe doen jullie dit? Ik tekende af waar gefreesd moest worden, maar waar klem je vervolgens een latje om de frees langs te geleiden.. zal wel aan mij liggen maar dat kostte me wat moeite :rolleyes: Tot slot een geleider gemaakt voor het frezen, stofafzuiging werkt boven verwachting goed, afhankelijk van wat ik frees
20190511_164805.jpg20190511_164624.jpg20190511_164735.jpg20190511_164649.jpg

Tot nu toe ben ik er blij mee en ook wel trots op. Vooral dat er iets achter de zaagtafel zit vind ik prettig. Ook de gaten vind ik handig om dingen in te klemmen en de gaten in de zijkanten om vol te gooien met zooi.

De nadelen tot nu toe, toch wel veel zwaarder dan ik had verwacht om te verplaatsen, ik rijd hem niet even snel naar buiten om kort wat te doen (ook omdat de tegels niet heel lekker vlak zijn en ik nog over een goot moet, daar heb ik wel al 2 plaatjes voor gemaakt)
Een ander nadeel, het bovenblad is niet helemaal vlak en daar baal ik toch wel behoorlijk van, want is toch best wel handig bij een werktafel.. maar goed het mag de pret niet drukken. Ik heb er toch weer van geleerd en plezier aan gehad om hem te maken.

Lang verhaal geworden :eek: mocht iemand vragen hebben dan hoor ik het wel :D
 
Laatst bewerkt:

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
Nog een kleine toevoeging, van het weekend een "crosscut sled" gemaakt. Dit werkt erg makkelijk, ik heb de rail van de zaagtafel iets doorgefreesd in de werkbank, tot zover dat ik niet verder kan dan de helft van het zaagblad in zijn hoogste stand. Door het blok achter op de sled zal het zaagblad mijn vingers er aan de achterzijde niet snel af zagen :) mooi de ingebouwde frees met een lagertje gebruikt om eea af te ronden en het stelblokje voor de maataanduiding in te frezen.
20190511_164843.jpg20190511_164855.jpg20190512_210036.jpg20190512_210048.jpg
 

city17

Actieve deelnemer
15 apr 2018
298
18
Groningen
Mooie werkbank geworden, zal je nog wel veel plezier van hebben. Vraagje: Waar heb je die snelspanklemmen vandaan die in de rails aan de zijkant passen?
 

RonaldVereycken

Actieve deelnemer
30 sep 2017
226
18
Leuven, België
Mooi verslag, prachtige werkbank met veel functionaliteit.
Veel plezier ermee!

Als die vlakheid ooit écht stoort, geen probleem, ik wil m altijd komen ophalen kan je een nieuwe maken zonder dit issue :cool:
 

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
Leuke reacties :) de klemmen komen van gereedschappro, goede service. Ik zat te twijfelen tussen schroefklemmen van bv festool omdat ze qua prijs niet zoveel verschillen maar ben toch wel erg blij dat ik voor deze ben gegaan. Ze passen ook in de rail van mijn parkside invalzaag, denk in de meeste invalzaag rails eigenlijk.
 

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
Ja geen flauw idee, de zijkanten en 2 tussenliggers waren voor zover ik weet allemaal dezelfde breedte dus daarvan zou ik denken dat die het bovenblad vlak hadden moeten trekken volgens een soort torsionbox principe..? Verder zou ik het niet weten, misschien dat de plaat niet helemaal vlak was, zou dat kunnen?
 

Keeswest

Actieve deelnemer
6 mei 2019
108
5
Zaanstad
Ik weet niet of dat zou kunnen. Hoopte het van jou te horen :D
Ik wil ooit nog eens een werkbank maken en was nieuwsgierig wat het zou kunnen veroorzaken.
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
Ik denk icm het dunne werkblad en het missen van de tussenschot over de gehele lengte.
Het beste was waarschijnlijk 3 lange stroken. 2 aan de zijkanten en 1 middenin. En niet haaks zijn van de platen.

Mijn werkbank was vroeger op mijn werk met van 40 mm dik waaronder 2 stroken (250 cm breed)op zijn kant stonden. Het blad was maar 60 of 70 cm diep. En stond op 2 schragen.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Inderdaad, 3 stroken geeft wat meer weerstand tegen doorbuiging in het middengebied van de tafel.
Nadat je je stroken op je topdek geschroefd (en gelijmd!) hebt, had je hem moeten "vlakken" mbv windingsticks. Dan pas je onderste plaat van de torsiebox erop lijmen en schroeven. Kromme platen maakt niet uit. Die trekken zichzelf recht aan de stroken.
 
Laatst bewerkt:

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Om zo'n Paulk-style werkbank goed vlak te krijgen moet de montage op een vlakke ondergrond gebeuren. Volgens mij legt Ron P dat ook goed uit. Ik heb dat gedaan op een stevige plaat mdf op regels bokjes, uitgevlakt middels strookjes fineer en dergelijke.

Mijn Paulk bestond uit twee delen, zodat je die nog kon tillen en makkelijk wegbergen. Heb hem vorige jaar uit elkaar gehaald en goede delen eruit gezaagd om eventueel nog eens te gebruiken. Reden: ik gebruikte hem niet vaak genoeg.
 

RedWoodWorking

Actieve deelnemer
5 okt 2017
158
29
Boxtel, NL
Ik ben een vergelijkbaar concept aan het ontwerpen met Sketchup en zit nogal te dubben over de grootte van de openingen in de zijkant. Te klein en het gereedschap past er niet goed in, te groot en de ruimte onder mijn torsiebox wordt te klein voor de stofzuiger die ik er in wil zetten.

Wat zijn de afmetingen van de gaten in de zijkant van jouw werkbank Tympy? Ben je daar tevreden over?
 

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
Ja ik denk dat een derde strook over de breedte ook wel had gescheeld, maar dacht dat 2 in de diepte wel voldoende was. En het gekke is dat hij op de 50 ongeveer op zijn hoogste punt zit, terwijl hij wel strak op de strook zit. Mja niets meer aan te doen.
20190513_194308.jpg

Ik vroeg me nog af.. ik wou wat bench dogs maar dacht deze wel zelf te kunnen maken met een stukje rond hout van 20mm in een blok blokje gelijmd. Nu kan ik nergens een stok van 20mm doorsnede vinden, ja op 1 site maar daar moet je voor 15 euro bestellen dus dan schiet het het doel weer een beetje voorbij.
Iemand een idee waar ik zoiets kan krijgen? Of iemand zelf maak voorbeelden?

Ik zag ook nog betaalbare benchdogs bij gereedschappro maar die zijn 19mm, dat lijkt me net weer een gekke maat..?

Dit idee had ik in mijn hoofd
bench dog.jpg

@Redwoodworking, ze zijn bij mij 16cm hoog en dit is een goede maat voor mij, aan de onder en bovenkant heb ik 5cm overgehouden en aan de zijkant 10cm. Onder de box heb ik nog 60cm over of 50cm - de wielen. Maar het beste is om zelf te kijken wat je er in wilt doen, ik had bv gekeken of de koffer van mijn decoupeerzaag ofzo erin zou passen. Ben benieuwd naar je ontwerp!
 

Keeswest

Actieve deelnemer
6 mei 2019
108
5
Zaanstad
Ik vroeg me nog af.. ik wou wat bench dogs maar dacht deze wel zelf te kunnen maken met een stukje rond hout van 20mm in een blok blokje gelijmd.

Het is vast vloeken in de hout-kerk, maar heb je er al eens aan gedacht om ze te (laten) maken m.b.v. een 3D printer in een goede kunststof?
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
De benchdogs die bij Black&Decker Workmates horen zijn ook 20 mm (ze passen in elk geval in die maat) & die kun je ook apart bestellen, geloof ik. Ze hebben een rechthoekig profiel boven, google maar eens op
Black & Decker 79-010-4 Workmate Swivel Grip Peg, 4-Pack - Workbenches
of een zelfbedachte zoekterm...
Ze zijn er in zwart en oranje.
 

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
Kijk dat zijn goede tips, ik zie dat de gamma ook van die workmate dingen heeft, dan ga ik dat proberen :)

Charel, merk je geen speling met die 19mm? Verder een creatieve oplossing!
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.620
686
Antwerpen
Charel, merk je geen speling met die 19mm? Verder een creatieve oplossing!
nee, want ik heb een Sjöberg gekocht en die heeft standaard 19mm. Zo heel ongewoon is 19mm (of 3/4”) ook niet hoor, meerdere merken bieden beide opties aan (oa Veritas)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.