Advies gevraagd, Vernist dressoir schuren en lakken

Jpauwels

Nieuw lid
14 nov 2015
13
0
Hoi allemaal,

ik hoop dat ik het in het goede topic heb geplaatst zo niet mijn excuses.

ik heb een gelakt grenen dressoir gekregen, deze wil ik gaan lakken.
voor zover ik kan zien is deze blank afgelakt grenen.

als ik deze met een watergedragen lak wil gaan schilderen, hoever moet ik dan de oude laklaag schuren?
de laklaag is goed in tact op een paar plekjes na.

is het voldoende deze goed op te schuren, dan een grondlaag, en dan aflakken? Of moet ik de oude laklaag er helemaal afschuren?

zelf zat ik te denken, goed goed mat schuren met p120 en dan naschuren met p180.
dan gronden, en nogmaals opschuren met p180.
1ste laklaag, schuren met p240 en dan de afwerklaag eropzetten.

Ik heb de beschikking over een excentrische schuurmachine, en een driehoek muis en natuurlijk voor de lastige hoekjes een schuurblok en mijn handen :)

is dit een goede werkwijze of kan ik het beter anders aanpakken.

ter verduidelijking een foto van het dressoir waar het om gaat.
 

Bijlagen

  • C1885E23-F994-44DE-A454-47E27AE11267.jpg
    C1885E23-F994-44DE-A454-47E27AE11267.jpg
    24,1 KB · Weergaven: 89

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
545
154
Zutphen
Probeer eerst een stukje direct met aflakken, misschien hoef je alleen even glad schuren
 

A.N

Actieve deelnemer
Je moet proberen om alleen de beschadigde plekjes bij te werken.
Dit soort meubelen zijn eerst gekleurd met een beits en vervolgens afgewerkt met een transparante lak.
Waarschijnlijk geen watergedragen lak gezien de verkleuring en leeftijd van het meubel.(nitrocellulose lak werd vroeger veel gebruikt om grenen meubelen te lakken, later zijn de watergedragen lakken meer gebruikt)

De beitslaag die onder de lak zit wordt eenmaal opgebracht en is flinterdun, schuur je door de beschermende laklaag heen krijg je al snel witte plekken die bijna niet meer te corrigeren zijn. Het meubel ontvetten (Andy, JIF etc) en vervolgens alleen de plekjes "'retoucheren''
Als de plekjes lichter van kleur zijn proberen om ze met een beits (ik zou voor antiek of oud grenen gaan qua kleur) bijwerken en dan lakken

Albert
 

Jpauwels

Nieuw lid
14 nov 2015
13
0
Je moet proberen om alleen de beschadigde plekjes bij te werken.
Dit soort meubelen zijn eerst gekleurd met een beits en vervolgens afgewerkt met een transparante lak.
Waarschijnlijk geen watergedragen lak gezien de verkleuring en leeftijd van het meubel.(nitrocellulose lak werd vroeger veel gebruikt om grenen meubelen te lakken, later zijn de watergedragen lakken meer gebruikt)

De beitslaag die onder de lak zit wordt eenmaal opgebracht en is flinterdun, schuur je door de beschermende laklaag heen krijg je al snel witte plekken die bijna niet meer te corrigeren zijn. Het meubel ontvetten (Andy, JIF etc) en vervolgens alleen de plekjes "'retoucheren''
Als de plekjes lichter van kleur zijn proberen om ze met een beits (ik zou voor antiek of oud grenen gaan qua kleur) bijwerken en dan lakken

Albert

beste Albert, misschien heb ik het niet goed verwoord maar ik wil dit kastje met een water gedragen lak groen schilderen.
 

Jpauwels

Nieuw lid
14 nov 2015
13
0
Toen ik je bericht las dacht ik al dat ik. Ket duidelijk geweest was.
Ik zat weer eens te moeilijk te denken. Ga het gewoon licht opschuren en schilderen, dan gaat dat helemaal goed komen.

tnx
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.