Tv meubel mdf

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
Meestal lees ik mee of stel ik vragen maar nu een keer een post van een tv meubel dat ik voor kennissen heb gemaakt. Ik heb hiervoor mdf met een soort folie laag gebruikt zodat het verven makkelijk ging. Hij is 190 breed, 40 diep en 50 hoog. Poten zijn 10 dik.

Het in verstek zagen was de grootste uitdaging voor mij, vooral de stukken die aan beide kanten 45 graden gezaagd moesten worden. Uiteindelijk tevreden met het resultaat.

Eerst een tekening in sketch up gemaakt hoe het moet worden, vind ik zelf wel prettig werken en ook leuk om te doen
20190210_202449.jpg

Alles gezaagd, af en toe nog best lastig om de lange delen te zagen op een hiervoor te kleine zaagtafel
20190309_174900.jpg

Om de naden strak te krijgen kwam ik tegen dat je het eerst op zijn kop moet uitleggen, strak tegen elkaar aanleggen en dan tape op de naden. Vervolgens omdraaien en lijmen maar. Dit werkte prima. Ter versteviging heb ik voor het bovenblad 2 extra latjes geplaatst.
20190310_193753.jpg20190310_194915.jpg20190310_195534.jpg

Op een paar plekjes stond de naad toch een klein beetje open, hier heb ik wat lijm en mdf stof ingeprut, wat uiteindelijk voor een goed resultaat zorgde.
De poten en het bovenblad heb ik afzonderlijke van elkaar gelakt, 2 lagen met witte matte lak.
Poten eronder en klaar
20190325_201557.jpg
IMG-20190503-WA0005.jpg
IMG-20190503-WA0004.jpg
 

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
Bedankt! Voor het 45 graden stellen heb ik op aliexpress een keer zo'n digitaal hoekmetertje gekocht. Die zet je dan eerst op je tafelblad op 0 graden en vervolgens magnetisch op je zaagblad, maakt het leven wat makkelijker.

Haha gelukkig is ze niet zo moeilijk en het scheet met die tape manier dat je niet snel lijm knoeit :)
 

RonaldVereycken

Actieve deelnemer
30 sep 2017
226
18
Leuven, België
Mooi gedaan Tympy.
De plekjes waar de naad toch wat open stond, is dat waar je tape geplakt hebt, of op de zijde die je met klemmen bij elkaar hield? Ik zie dat je klemt in de vertikale richting maar niet in de horizontale, misschien was het daarom?

Herkenbare situatie van die keukentafel, we hebben niet allemaal een 12x10m werkhuis :)
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Ziet er mooi uit! Knap gedaan.
Het openstaan van een naad kan ook door de lijm komen. Als je naadloos 45 graden zaagt, dan is er geen ruimte voor lijm.
Ik gebruik zelf geen zaagtafel, maar als ik zo’n 45 graden hoek wil lijmen dan maak ik ze 46 graden, de lijm vult het dan op.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Ziet er mooi uit! Knap gedaan.
Het openstaan van een naad kan ook door de lijm komen. Als je naadloos 45 graden zaagt, dan is er geen ruimte voor lijm.
Ik gebruik zelf geen zaagtafel, maar als ik zo’n 45 graden hoek wil lijmen dan maak ik ze 46 graden, de lijm vult het dan op.

Raymond, volgens mij klopt dit niet heljemaal.
2x 46gr., kom ik toch aan 92gr. Dus zeker geen rechte hoek meer.:cool:
 

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
@Ronald, bij de tape, de 45gr hoeken. Maar misschien had ik de klemmen wel helemaal achterwege moeten laten en het ook aan de achterzijde met tape moeten doen zodat de druk wat meer gelijkmatig was.

De volgende keer dat ik weer zoiets maak (wil nog vensterbanken maken) zal ik het eens met 46gr proberen! :)
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Raymond, volgens mij klopt dit niet heljemaal.
2x 46gr., kom ik toch aan 92gr. Dus zeker geen rechte hoek meer.:cool:

Haha, ja klopt.
Ik heb dan ook geen idee vanaf welke kant je meet op de zaagtafel.
Ik dacht: de zaag zaagt het hout op 90 graden. Als je dan 45 graden doet, dan kantel je 'm 45 graden. Wil je de te lijmen zaagsnede dan een beetje ruimte geven, dan moet er 1 graden bij, dus 46.
Maar meet je vervolgens de scherpe punt van het hout, dan is het 44......
Wat te doen??

Met mijn handschaaf is het simpel. Gewoon een of twee zoete strijkjes extra.
 

Kloekloek

Actieve deelnemer
10 apr 2019
55
15
Limburg (NL)
Twee keer 44 graden dus. Houd je 2 graden over om op te vullen met lijm.
Beste is nog te werken met lamello’s of aan de binnenzijde van de hoek een latje te lijmen/spijkeren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.