Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 12

Onderwerp: Tv meubel mdf

  1. #1

    Tv meubel mdf

    Meestal lees ik mee of stel ik vragen maar nu een keer een post van een tv meubel dat ik voor kennissen heb gemaakt. Ik heb hiervoor mdf met een soort folie laag gebruikt zodat het verven makkelijk ging. Hij is 190 breed, 40 diep en 50 hoog. Poten zijn 10 dik.

    Het in verstek zagen was de grootste uitdaging voor mij, vooral de stukken die aan beide kanten 45 graden gezaagd moesten worden. Uiteindelijk tevreden met het resultaat.

    Eerst een tekening in sketch up gemaakt hoe het moet worden, vind ik zelf wel prettig werken en ook leuk om te doen
    20190210_202449.jpg

    Alles gezaagd, af en toe nog best lastig om de lange delen te zagen op een hiervoor te kleine zaagtafel
    20190309_174900.jpg

    Om de naden strak te krijgen kwam ik tegen dat je het eerst op zijn kop moet uitleggen, strak tegen elkaar aanleggen en dan tape op de naden. Vervolgens omdraaien en lijmen maar. Dit werkte prima. Ter versteviging heb ik voor het bovenblad 2 extra latjes geplaatst.
    20190310_193753.jpg20190310_194915.jpg20190310_195534.jpg

    Op een paar plekjes stond de naad toch een klein beetje open, hier heb ik wat lijm en mdf stof ingeprut, wat uiteindelijk voor een goed resultaat zorgde.
    De poten en het bovenblad heb ik afzonderlijke van elkaar gelakt, 2 lagen met witte matte lak.
    Poten eronder en klaar
    20190325_201557.jpg
    IMG-20190503-WA0005.jpg
    IMG-20190503-WA0004.jpg

  2. #2
    Knap stuk werk!

  3. #3
    Mooi gedaan, ik loop te klooien om 45 graden op de tafelzaag te krijgen, maar mooi gelukt.

    Gr Danny

  4. #4
    Senior Member
    Ingeschreven
    May 2016
    Locatie
    Sint Odilienberg
    Berichten
    119
    Zal de vrouw leuk hebben gevonden op de eet tafel lijmen.....

    Fred
    Fred

  5. #5
    Bedankt! Voor het 45 graden stellen heb ik op aliexpress een keer zo'n digitaal hoekmetertje gekocht. Die zet je dan eerst op je tafelblad op 0 graden en vervolgens magnetisch op je zaagblad, maakt het leven wat makkelijker.

    Haha gelukkig is ze niet zo moeilijk en het scheet met die tape manier dat je niet snel lijm knoeit

  6. #6
    Mooi gedaan Tympy.
    De plekjes waar de naad toch wat open stond, is dat waar je tape geplakt hebt, of op de zijde die je met klemmen bij elkaar hield? Ik zie dat je klemt in de vertikale richting maar niet in de horizontale, misschien was het daarom?

    Herkenbare situatie van die keukentafel, we hebben niet allemaal een 12x10m werkhuis
    One, who stops improving himself, has already ceased to be good
    -- Max Bessey

  7. #7
    Ziet er mooi uit! Knap gedaan.
    Het openstaan van een naad kan ook door de lijm komen. Als je naadloos 45 graden zaagt, dan is er geen ruimte voor lijm.
    Ik gebruik zelf geen zaagtafel, maar als ik zo’n 45 graden hoek wil lijmen dan maak ik ze 46 graden, de lijm vult het dan op.
    Groeten, Raymond

  8. #8
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SunRayes Bekijk Berichten
    Ziet er mooi uit! Knap gedaan.
    Het openstaan van een naad kan ook door de lijm komen. Als je naadloos 45 graden zaagt, dan is er geen ruimte voor lijm.
    Ik gebruik zelf geen zaagtafel, maar als ik zo’n 45 graden hoek wil lijmen dan maak ik ze 46 graden, de lijm vult het dan op.
    Raymond, volgens mij klopt dit niet heljemaal.
    2x 46gr., kom ik toch aan 92gr. Dus zeker geen rechte hoek meer.
    Een echte vakman maakt veel met weinig gereedschap.
    Ik heb veel gereedschap.......

  9. #9
    @Ronald, bij de tape, de 45gr hoeken. Maar misschien had ik de klemmen wel helemaal achterwege moeten laten en het ook aan de achterzijde met tape moeten doen zodat de druk wat meer gelijkmatig was.

    De volgende keer dat ik weer zoiets maak (wil nog vensterbanken maken) zal ik het eens met 46gr proberen!

  10. #10
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door handig18 Bekijk Berichten
    Raymond, volgens mij klopt dit niet heljemaal.
    2x 46gr., kom ik toch aan 92gr. Dus zeker geen rechte hoek meer.
    Haha, ja klopt.
    Ik heb dan ook geen idee vanaf welke kant je meet op de zaagtafel.
    Ik dacht: de zaag zaagt het hout op 90 graden. Als je dan 45 graden doet, dan kantel je 'm 45 graden. Wil je de te lijmen zaagsnede dan een beetje ruimte geven, dan moet er 1 graden bij, dus 46.
    Maar meet je vervolgens de scherpe punt van het hout, dan is het 44......
    Wat te doen??

    Met mijn handschaaf is het simpel. Gewoon een of twee zoete strijkjes extra.
    Groeten, Raymond

 

 

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •  
This website uses cookies
We use cookies to store session information to facilitate remembering your login information, to allow you to save website preferences, to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners.
     
Back to top