Prijzen Duitsland vs Nederland, én adviesprijzen Festool

Keeswest

Actieve deelnemer
6 mei 2019
108
5
Zaanstad
Op dit forum al een en ander gelezen over Festool; Dat de prijzen in Duitsland lager zouden liggen dan in Nederland.
Ook zag ik staan dat de prijzen in Nederland hoger liggen omdat de importeur/Festool Nederland de wederverkopers een minimale prijs oplegt.
Men zou daar gewoon niet onder mogen zitten, zoiets.

Ik ging wat prijzen vergelijken van een - slechts als voorbeeld - Festool DF500 Q Plus 420W Domino Freesmachine 574325, en dan zie ik de volgende prijzen:
- Rubart.de (Duitsland) € 745,-
- Gereedschapplijk.nl € 885,-
- Mastertools.nl € 800,-
En dan nog een zwik winkels in Nederland waar de prijzen tussen de € 800 en € 1.000 liggen.

Duidelijk is dat de laagste prijs in Duitsland te vinden is, maar als je naar de Nederlandse prijzen kijkt, lopen die ook nogal uiteen.
Mastertools zit niet eens zo heel ver van de Duitse prijs af voor dit specifieke stuk gereedschap.

Maar toch lijkt het of Nederlandse winkels ook zelf hun prijzen mogen bepalen.
Wie kan wat licht op de duisternis schijnen hoe het nu echt zit met die prijzen en prijsverschillen?

En dan doel ik niet op verschil in garantie of het gemak wanneer je machine kapot is en je naar je dorpswinkel om de hoek kunt.
Maar puur op hoe de prijzen tot stand gekomen zijn zoals ze zijn.
Dat de apparaten geïmporteerd worden, was vroeger een plausibele reden maar gaat binnen de EU (en dan zeker tussen 2 buurlanden) nauwelijks nog op.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
tegenwoordig is de kale prijs van een product vooral gebaseerd op wat de consument er voor bereidt is uit te geven.
zeker bij merken met een hoog dat moet ik ook hebben gehalte waar je festool wel onder kan scharen.

dat de prijzen in de winkels ook verschillen komt omdat deze verschillende inkoopprijzen en verkoopkosten maken.
verder moet je goed opletten dat je geen appels met peren vergelijkt een hulpstukje meer of minder kan veel uitmaken in prijs
 

Keeswest

Actieve deelnemer
6 mei 2019
108
5
Zaanstad
Ik heb in de omschrijving van dit apparaat goed gekeken of het dezelfde levering-specificaties betrof.
En die kwamen allemaal overeen.

Ik begrijp dat winkels met verschillende verkoopkosten en winst-wensen te maken hebben. Dat zorgt er inderdaad voor dat je sowieso voor elke aankoop die je doet altijd goed moet vergelijken.
Of de verschillende wederverkopers ook andere inkoopprijzen krijgen vanuit Festool... geen idee.

Nu kunnen de lagere prijzen in Duitsland wellicht ook verklaart worden omdat ze daar misschien lagere bedrijfskosten hebben.

Maar is het inderdaad zo dat de Nederlandse importeur de prijzen bepaalt? Want dat lijkt niet zo te zijn als je prijzen van de verschillende webwinkels bekijkt. Of zouden ze alleen maar zeggen: "Onder dat bedrag mag je per se niet komen" ?
 

't Wolt

Actieve deelnemer
2 dec 2018
269
13
Amersfoort
www.twolt.nl
Mijn dealer geeft 15% korting op Festool, en toen ik mijn stofzuiger kocht vond ik hem online niet of nauwelijks goedkoper. Ik vermoed dus dat het minimum daar ergens in de buurt ligt. Maar enkel op basis van één aankoop...
 

Keeswest

Actieve deelnemer
6 mei 2019
108
5
Zaanstad
15% korting op Festool
Bedoel je 15% op de Festool-adviesprijs? Of 15% op de prijs waarmee jouw dealer zelf adverteert of op het prijskaartje in de winkel.

Ik las ook al ergens dat winkeliers trucjes uithalen zoals gratis tegoedbonnen voor andere producten om zo onder de aangewezen prijs van Festool Nederland te komen.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Waar ben je naar op zoek als ik vragen mag?

Uitzoeken hoe men in Nederland geld verdient?

Wanneer je in de markt ben voor een nieuwe machine kijk je toch gewoon waar je kan en wil kopen. Erachter komen hoe de winstmarges hier liggen heeft dan niet zo veel zin. Ga je de winkelier er dan op aanspreken dat die te duur is?

We hebben het hier over een professioneel merk dat, afgezien van een paar gekken op één of ander woodworkingforum:), het meeste door bedrijven wordt gebruikt. Die hebben veel meer aan een leverancier in de buurt die uit voorraad levert en service verleent. Extra garanties, 30 dagen uitproberen, dat vind je niet bij Black en Decker, maar ook niet bij Bosch blauw of Makita.

Dus wat wil je doorgronden, dat de Nederlandse winkel een dure afzetter is?

Dan bestel je toch bij Rubart, als je daar een beter gevoel bij hebt. Dat is gewoon een grote online dozenschuiver in Duitsland, je zending komt dan meestal uit de voorraad bij Festool zelf vandaan.

Bij Kruis in Rotterdam kost die machine overigens €798,- uit voorraad en met de uitstekende service waar ze om bekend staan.
 

Keeswest

Actieve deelnemer
6 mei 2019
108
5
Zaanstad
Ik zag ook al dat die bij Kruis nog ietsjes goedkoper is.
Ik wil geenszins de Nederlandse wederverkopers als afzetters neerzetten.
Zelfs verre van dat, want ik weet bijvoorbeeld ook dat in Duitsland magazijnmedewerkers bijvoorbeeld vaak schandalig slecht betaald worden.
En ik realiseer me zeer wel dat service betaald moet worden en een goede betaling zeker waard is. Dat is ook niet waar ik op doel.

Maar door het internet zijn veel zaken qua prijs binnen de EU en dan vooral buurlanden heel dicht bij elkaar komen liggen.
Nederlandse internetverkopers zullen in bedrijfsopzet niet zo veel anders zijn als de Duitse internetverkopers. Ook 'dozenschuivers'.
De soms fikse prijsverschillen moeten dan ergens uit verklaard worden. Bij auto's zit dat bijvoorbeeld in BPM. Bij andere producten door (illegale) prijsafspraken.
Als de prijs vrij zou zijn, zo lijkt me, is er in Nederland altijd wel een cowboy te vinden die vergelijkbare prijzen zou hanteren als in Duitsland.

Mocht ik ooit zo'n apparaat kopen, kies ik ook voor een leverancier in de buurt waarschijnlijk, omdat service en gemak me heel wat waard zijn. Dus dat is niet waarom ik het vroeg.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Bij Festool moet je toch goed uitkijken wat je krijgt, zeker als je gaat vergelijken met een lokale handelaar. Bij lokale handelaars is het meestal een set in systainer, terwijl de goedkoopste prijzen online meestal naakt toestel in kartonnen doos is.
Persoonlijk heb ik het gehad met lokale handelaars. Laatst me nog heel stevig in de zak laten zetten bij de aankoop van keukentoestellen. Gewoon de catalogusprijs. Zelf een geste doen omdat ik de toestellen zelf afhaalde en inbouwde zat er niet in. Idem bij de laatste aankoop van een Festool machine. Veel uitleg en gezaag over de webwinkels maar kortingen berekende hij zelf via een ingewikkelde formule waardoor de korting eigenlijk minder was dan eerst gezegd. Bij webwinkels is de prijs die je ziet, die wat je betaalt. En service is vaak ook beter dan bij een lokale handelaar. Het enige nadeel is als je een defect hebt, dat is het iets omslachtiger is om het toestel bij de hersteller te krijgen.
 

't Wolt

Actieve deelnemer
2 dec 2018
269
13
Amersfoort
www.twolt.nl
Bedoel je 15% op de Festool-adviesprijs? Of 15% op de prijs waarmee jouw dealer zelf adverteert of op het prijskaartje in de winkel.

Op de adviesprijs. De verkoper rekende me direct voor wat ik zou betalen. Niets geheimzinnigs of omslachtigs, gewoon dit is de adviesprijs, dit is onze prijs. Alleen geen verlengde garantie zoals sommige zaken online aanbieden, maar gewoon de standaard drie jaar van Festool.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.