Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 5 van de 5

KIBOFA-stoeltje. Welk tafeltje hoor hierbij?

Hallo allemaal,

Ik ben een kinderstoeltje van de fa KIBOFA aan het opknappen,
    als dat lukt. Alles moet los en ook alles is "vakkundig" gespijkerd! Iemand een tip hoe je de spijkers eruit krijgt zonder het hout al teveel te beschadigen.

Weet iemand welk tafeltje hier bij hoort?
    Als dat bekend is kan ik het namaken.
    Ik hoor van jullie.

Groet, Tjeerd
    Zie onderstaande foto's

stoeltjeKibofa.jpg

Voor de volledigheid ook maar het schildje erbij.
    schildjeKibofa.jpg

Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2015
    Ik zou eigenlijk zo weinig mogelijk uit elkaar halen. Gewoon opschuren en nieuwe beschermlaag geven. De zitting is zo te zien wel krom getrokken. Misschien moet die vervangen worden. Deze zou ik voorzichtig proberen los te wrikken met één of meerdere houten wiggen, om het hout niet te beschadigen.

Ik heb de stoel voorzichtig uit elkaar gehaald, spijkertjes met veel geduld verwijderd.
    De zitting heb ik gemaakt van gelamineerde plankjes beukenhout. Vind ik goed passen bij de rugleuningplankjes.

Ik had nog een plank beuken staan, die gebruikt om latten te zagen
    Eerst aan de ene kant ingezaagd tot bijna de helft, voor de veiligheid. Daarna aan de andere kant met in de zaagsnede een passend vullatje.
    In het midden met de handzaag even losgezaagd.
    schulpen.jpg

Daarna de latten op een dikte van 3 mm gebracht in de vandiktebank met een onderlegger van MDF.
    vandikte maken.jpg

Dat werd een behoorlijke stapel latten!
    latjes resultaat.jpg

Toen met PU-lijm 5 latjes gelamineerd in een MDF-mal (had ik nog liggen van een andere klus).
    Onder de lijmtangen zachtboard gebruikt voor de krachtverdeling en om beschadiging te voorkomen.
    Afwerken van de zijkanten heb ik op de schaafbank gedaan.
    lamineren.jpg

Daarna de stoel tweemaal afgelakt met terpentine houdende blanke lak om de stoel te laten vergelen.
    En.... zie hier het resultaat.
    stoel_af.jpg
    Laatst gewijzigd door Tjeerd; 24-08-19 om 20:47.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2011
    Knap hoor, 't ziet er geweldig mooi uit.
    Mvg, .
    Waar gehakt wordt, vallen spaanders.

Wow, ziet er echt goed uit.
    Mooi die curve in het zitvlak.

Forum Rechten