KIBOFA-stoeltje. Welk tafeltje hoor hierbij?

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Hallo allemaal,

Ik ben een kinderstoeltje van de fa KIBOFA aan het opknappen,
als dat lukt. Alles moet los en ook alles is "vakkundig" gespijkerd! Iemand een tip hoe je de spijkers eruit krijgt zonder het hout al teveel te beschadigen.

Weet iemand welk tafeltje hier bij hoort?
Als dat bekend is kan ik het namaken.
Ik hoor van jullie.

Groet, Tjeerd
Zie onderstaande foto's

stoeltjeKibofa.jpg

Voor de volledigheid ook maar het schildje erbij.
schildjeKibofa.jpg
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Ik zou eigenlijk zo weinig mogelijk uit elkaar halen. Gewoon opschuren en nieuwe beschermlaag geven. De zitting is zo te zien wel krom getrokken. Misschien moet die vervangen worden. Deze zou ik voorzichtig proberen los te wrikken met één of meerdere houten wiggen, om het hout niet te beschadigen.
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Ik heb de stoel voorzichtig uit elkaar gehaald, spijkertjes met veel geduld verwijderd.
De zitting heb ik gemaakt van gelamineerde plankjes beukenhout. Vind ik goed passen bij de rugleuningplankjes.

Ik had nog een plank beuken staan, die gebruikt om latten te zagen
Eerst aan de ene kant ingezaagd tot bijna de helft, voor de veiligheid. Daarna aan de andere kant met in de zaagsnede een passend vullatje.
In het midden met de handzaag even losgezaagd.
schulpen.jpg

Daarna de latten op een dikte van 3 mm gebracht in de vandiktebank met een onderlegger van MDF.
vandikte maken.jpg

Dat werd een behoorlijke stapel latten!
latjes resultaat.jpg

Toen met PU-lijm 5 latjes gelamineerd in een MDF-mal (had ik nog liggen van een andere klus).
Onder de lijmtangen zachtboard gebruikt voor de krachtverdeling en om beschadiging te voorkomen.
Afwerken van de zijkanten heb ik op de schaafbank gedaan.
lamineren.jpg

Daarna de stoel tweemaal afgelakt met terpentine houdende blanke lak om de stoel te laten vergelen.
En.... zie hier het resultaat.
stoel_af.jpg
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.