Cycloon stofzuiger als stofafzuiging

markb

Actieve deelnemer
31 aug 2015
43
1
Mijn stofafzuiger is gisteren kapot gegaan (eigen schuld hoor) en nu zit ik vandaag te kijken voor iets nieuws.

Ik zie veel "eigenbouw" oplossingen voor de hobby houtbewerker met een nat/droog zuiger en een losse cycloon met een vat. Dit dan vaak zonder hepa filter.

Heeft iemand al eens geprobeerd of zo'n (goedkope) cycloon stofzuiger die je tegenwoordig overal kunt kopen zou werken?

Dit is dus alles ineen en erg compact. Wat dan wel een beperking is is de kleine stofopvang op die dingen. Daarentegen hebben ze vaak standaard wel een hepa filter aan boord. Helaas dan weer geen mogelijkheid om de netaansluiting van je gereedschap 'door te lussen', en dit hebben sommige van die losse nat/droog zuigers wel (vind ik erg handig voor mijn zaagtafel).

Zouden deze cycloon stofzuigers bestand zijn tegen de zware werkomstandigheden van een hobby houtbewerker?
 
Laatst bewerkt:

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Ik gebruik een afgeschreven cycloonzuiger als bouwstofzuiger. Afgeschreven omdat de zuigkracht niet naar onze zin was en er al weer te veel onderdelen aan vervanging toe waren. Mijn grootste probleem is dat de slang te kort is. Stofreservoir is inderdaad wel snel vol. Voor nu werkt het, maar ik weet niet of dat ik er zo snel voor zou kiezen. Als je voor compact met hepafilter wilt gaan, kun je ook zelf wat knutselen.
 

Houtvos

Actieve deelnemer
30 apr 2015
240
3
Maassluis
Sowieso wel een goede vraag. Ik zie veel cycloon constructies aangesloten worden om een beneden L-klasse stofzuiger zonder Hepa-filter. Dan stuift de fijnstof toch nog steeds alle kanten op. Toch?
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Ik heb een goedkope cycloon stofzuiger een keer gekocht bij de Lidl, maar gebruiken in de schuur voor het afzuigen van de stof van een schuurmachine was geen succes het filter zat heel snel vol en zoog dus niet meer, met de bovenfrees was het ook niet wat dan zit de opvangbak(je) snel vol. Gebruik heb nu weer gewoon in huis boven als 2e stofzuiger.

In de schuur gebruik ik toch weer de nat/droog stofzuiger van de jawel Lidl met een cycloon uit China en emmer met deksel er onder voor het opvangen van de stof.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.