Keukenkasten in Ikea-stijl maar dan beter

LFlab

Post veel
7 mei 2018
958
305
Rosmalen
Dat klopt, maar bij onze apotheker zijn dat horizontale laden :D
Mooie kasten hoor!
Maar eh, weinig werkruimte over in de keuken, waar koken jullie?
 

WR1944

Oud hout
Het aanrecht is in een L-vorm. Het getoonde deel is waar de apparatuur op staat, zijnde een keukenmachine, een koffiemaker, een blender, een magnetron, een waterketel, een wafelmaker/grill en een toaster. Als keukenleek weet ik niet alle correcte Nederlandse benamingen. De tweede poot van de L bevat een fornuis/kookplaat, een dubbele gootsteen, afdruiprek en nog wat bladruimte om op te werken. En als voornoemde keukenleek doe ik weinig aan uitgebreid koken. De meeste voorbereidingen doe ik wel op de keukentafel die lekker ruim is, 8 persoons.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.271
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Mijn keuken'apothekerskast' is 2 meter hoog en 40 breed, bestaat uit een metalen frame waar manden tussen hangen, deze zijn vrij in te delen in de hoogte.

Ik moet zeggen dat jouw versie er prima uitziet en je zull alleen moeten zorgen dat hij goed vast staat en op het blad goed afsluit tegen vocht wat er onder zou kunnen lopen. Je zou hem eventueel bovenin aan de achterkant aan de muur kunnen bevestigen met een hoekbeugeltje.
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
906
315
Ik heb e.e.a. met belangstelling gevolgd en moet je de complimenten maken m.b.t. het gave werk dat je hebt afgeleverd.
En het ziet er ook nog eens heel mooi uit.
Zelf ben ik iemand die alles met massief wil doen, maar ik heb nu gezien dat het ook anders kan.
Proficiat.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Het aanrecht is in een L-vorm. Het getoonde deel is waar de apparatuur op staat, zijnde een keukenmachine, een koffiemaker, een blender, een magnetron, een waterketel, een wafelmaker/grill en een toaster. Als keukenleek weet ik niet alle correcte Nederlandse benamingen.

Keukenmachine, koffiezetapparaat, blender, magnetron, waterkoker, wafelijzer, broodrooster ;-)
 

WR1944

Oud hout
Ik heb e.e.a. met belangstelling gevolgd en moet je de complimenten maken m.b.t. het gave werk dat je hebt afgeleverd.
En het ziet er ook nog eens heel mooi uit.
Zelf ben ik iemand die alles met massief wil doen, maar ik heb nu gezien dat het ook anders kan.
Proficiat.

Ik heb ook een voorkeur voor massief hout maar voor sommige toepassingen kies ik voor multiplex en in erg uitzonderlijke gevallen voor MDF. Door de kopse kanten met kantenband af te plakken is het multiplex niet zo opvallend. Het is alleen jammer dat een goede kwaliteit multiplex hier vrij duur is. Maar met wat extra inzet is de bouwmarkt kwaliteit redelijk toe te passen.
 

WR1944

Oud hout
Een nagekomen bericht.
Omdat ik al eens eerder een ladekast heb gemaakt met de geleiders onder en boven dacht ik het voor dit medicijnenkastje ook te doen. De geleiders zijn makkelijk aan te brengen omdat je hoogte hebt om te schroeven en er hangt weinig gewicht aan. Maar onderhuids knaagde het een beetje aan me want de geleiders zijn bedoeld voor vertikaal werk. Niet dat ik er van wakker lag maar als ingenieur vond ik het niet optimaal.
Dus werd vandaag de geest vaardig en werd de kast los geschroefd.

Bekijk bijlage 91942
De achterplaat (linker wand in feite) is los gemaakt en de geleiders worden verwijderd.

Bekijk bijlage 91941
Omdat de zijdelings ruimte (9 mm) niet genoeg is voor de geleiders (12,7 mm) komen er twee groeven in de wand waar de geleiders 6 mm in kunnen zakken. Dan houd ik nog genoeg vlees over voor schroeven. Met de zaag maakte ik groeven naast elkaar.

P1010591q.jpg
Met de beitel en de router plane (inderdaad van Veritas) werden de groeven op diepte gebracht.

P1010592q.jpg
De bevestigingsgaten voor de geleiders werden geboord. Met tape als diepte aanslag want er bleef maar twee millimeter over.

P1010593q.jpg
De geleiders zijn aangebracht.

P1010594q.jpg
Ook de geleiders op de lade zijn aangebracht.

P1010595q.jpg
De wand wordt gepast op de lade. Er zat een krappe millimeter breedte verschil in maar met het lossen van de schroeven kon dit opgelost worden.

P1010596q.jpg
En hier zit het kastje weer aan z'n broertjes vast. Hoe het komt weet ik niet maar ik kan de lade iets verder uittrekken. Ook loopt de lade lichter en is er geen doorhang.

Ik ben blij dat ik de modificatie door gevoerd heb.
 
Laatst bewerkt:

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Mooi werk. Een praktische tip:

Als je tape als dieptestop gebruikt, wikkel het dan niet om de boor maar leg de boor dwars op een stuk tape en plak dan beide vleugels tegen elkaar. Zo krijg je een stevige vlag die niet alleen veel beter aangeeft wanneer het oppervlak is bereikt, maar ook nog eens in de laatste fase de spanen rond het gat wegveegt.
Boven de 50 is goed zicht goud waard :)
 

WR1944

Oud hout
Mooi werk. Een praktische tip:

Als je tape als dieptestop gebruikt, wikkel het dan niet om de boor maar leg de boor dwars op een stuk tape en plak dan beide vleugels tegen elkaar. Zo krijg je een stevige vlag die niet alleen veel beter aangeeft wanneer het oppervlak is bereikt, maar ook nog eens in de laatste fase de spanen rond het gat wegveegt.
Boven de 50 is goed zicht goud waard :)

Ik hoop er bij een volgende gelegenheid aan te denken. Oude gewoonten stlijten niet snel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.