Keukenkasten in Ikea-stijl maar dan beter

WR1944

Oud hout
...... Als ik zelf iets maak is het ook altijd (te)stevig en waarom? Ben nu 50 moet ik dan iets maken wat 100 jaar meegaat? Zelf denk ik van niet en toch als ik iets maak probeer ik het wel

Ik heb in de scheepsbouw gewerkt en ben behept met hetzelfde euvel. Als je je realiseert dat een liter water een kilo weegt en dat vertaalt naar een flinke golf dan kun je vermoeden welke krachten er in een storm op een schip kunnen inwerken. Ik heb aardig wat stormschade gezien. Zelfs na jaren is het moeilijk te bevatten dat er iets van het dek afgeslagen kan zijn dat goed degelijk was vast gelast.

Ik had in eerste instantie meer schroeven en domino's willen gebruiken maar ik heb me ingehouden. ;) Het gaat niet met een raket naar de maan.
 

rijsdijk

Nieuw lid
22 okt 2018
14
0
Noord-Holland
Dank voor het delen van je ervaringen! Ik heb het afgelopen jaar twee maal een Ikea keuken geplaatst en gedacht: 'dit kan ik zelf ook maken'. Jouw verslag geeft leidraad en wellicht overweeg ik om mijn eigen keuken dit jaar zelf te maken :cool:.

Vraagje: Je gebruikt potgaten en domino's aan dezelfde zijde. Ik zie een dergelijke oplossing ook bij Ikea kastjes. Daar gebruiken ze deuvels + speciaal klemschroeven. Zijn de domino's voor het fixeren en stevigheid? En dan de 5 potgaten ter ondersteuning/vasthouden van deze verbinding omdat de de domino's niet wilt lijmen (voor eventuele toekomstige demontering?). Zou enkel potgaten niet genoeg stevigheid bieden?
 

WR1944

Oud hout
De domino's zijn voor zowel het fixeren van de delen als het dragen van de belasting. Omdat de potgaten onder 15 graden geboord worden bestaat de neiging tot kruipen als de schroeven aangetrokken worden. Ik heb de 12 mm achterwanden in sponningen gelijmd en met de tacker gefixeerd. Demonteren zonder beschadigingen zit er daardoor niet meer in maar dat was ik ook niet van plan.
Om een idee van de belasting te krijgen moet je maar eens een stapel servies van de plank halen en alles een keer in z'n geheel tillen. Je zult versteld staan van het gewicht dat op een willekeurige plank in de keuken terecht komt.
 

WR1944

Oud hout
De drie laden zijn ook zo goed als klaar. Ze moeten nog gelijmd worden en dan zijn ze inzetbaar. De fronten worden tegelijk met de deurtjes gemaakt. Dat is hoofdzakelijk freeswerk en dat kan met zo min mogelijk omstellen gedaan worden.

Omdat ik al een tijdje geen zwaluwstaarten met de mal heb gedaan ben ik lichtelijk de mist in gegaan. Ik maakte eerst een test met de zwaluwstaartfrees. Daarna probeerde ik de pennen met de rechte frees daar op passend te maken. Toen dat goed werkte heb ik alle pennen voor het echie gedaan. Toen ik de zwaluwstaarten ging doen heb ik behoorlijk wat moeten bijsturen om alles toch weer redelijk passend te krijgen. Ik had eerst de staarten moeten maken en dan pas de pennen want aan de pennen valt veel meer te regelen om alles goed passend te krijgen.

P1010375q.jpg
Klaar voor het lijmen.

Bij het begin van de hele operatie heb ik extra aandacht besteed aan het haaks en recht afstellen van de diverse machines. Met name de MFT is zo zuiver mogelijk haaks afgesteld. En ook tussendoor werd regelmatig op haaksheid gecontroleerd. Het gevolg is dat alle identieke elementen binnen een kwart millimeter aan elkaar gelijk zijn. Alles past beter en zelfs met het enigszins gammele multiplex, niet uit China maar Ecuador, viel goed te werken.
 

WR1944

Oud hout
De 12 mm multiplex bodems zijn aangemaakt en ze passen wonderbaarlijk strak in de sponningen. Het achterpaneel heb ik ontdaan van de onderkant tot en met de groef voor de bodem. Zo kunnen de bodems in de lades schuiven.
P1010377q.jpg

Na het lijmen zijn de iets doorstekende pennen en zwaluwstaarten glad geschaafd. De bodems zijn in de lades geschoven en vast geschroefd. Ook zijn de ladegeleider helften aangebracht. De lades gaan zeer soepel over de geleiders zoals te verwachten. Met de drie lades op hun plaats ziet het er al wat normaler uit.
P1010376q.jpg

Omdat ik de kasten plaats in een werkende keuken moet ik wel ruimte maken voor de inhoud van de bestaande kasten voordat ik deze buiten werking stel. Dat vergt wat improviseren.

Nu moet ik de bovenkasten legen voordat ik verder kan. Ook moet ik het bovenblad, dat ik al eerder had gemaakt voor de eerste keukenkasten iets aanpassen. Er zit een iets te hoge plint aan deze kant van de keuken zodat de kasten wat verder uit de wand steken. Het bovenblad moet wat naar voren komen en ik moet de ruimte tussen kasten en wand opvullen om geen onbereikbare afgrond te maken. Dat zelfde gaat ook gelden voor de hoge bovenkast die op de onderkast zal rusten. Pas als dit alles geregeld is kan ik aan deurtjes en fronten gaan werken.
 

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
290
110
wel jammer dat je zo een eenvoudige geleiders neemt. Heb je niet overwogen om geleiders te nemen met kogellagers? bv accuride geleiders, volledig uittrekbaar en softclose of zelfsluitend? OK kost mss 10 Euro per paar extra maar als je zoveel werk steekt in de degelijkheid van je kasten (multiplex ipv spaanplaat/MDF) en schuiven (zwaluwstaarten) is dit een verwaarloosbare meerkost...

groeten
Wim
 

WR1944

Oud hout
Ik heb dit type geleider al vele malen toegepast en ik ben er tevreden mee. Ik heb zelfs een test gedaan door dit Euro-type en rails op kogelbanen voor lades in de werkplaats. In loopeigenschappen merkte ik geen verschil ondanks de zeer stoffige omgeving. Maar van hooguit een paar maal open en dicht schuiven per dag zul je weinig van slijtage merken. De Euro-stijl geleiders waren wel veel makkelijker in en uit de ladeblokken te halen. Bij de kogelbaan-versie moest je eerst een palletje indrukken of omhalen voordat je de lade kon verwijderen. Het weer terugplaatsen vereiste tevens een goede oog-hand co-ordinatie omdat de banen precies in smalle groeven gestoken moesten worden.
Van nature ben ik weinig geïnteresseerd in opsmuk. Als iets zich bewezen heeft maar relatief goedkoop is ga ik niet op zoek naar een duurdere uitvoering.
 

WR1944

Oud hout
De grote bovenkast is nu klaar. Tussen de kast en het plafond heb ik zo'n twee centimeter vrijboord, net genoeg on de kast op z'n plaats te krijgen. Bij het verwijderen van de stalen bovenkast werd gelijk duidelijk dat men indertijd gewoon om de kasten heen heeft geverfd. Omdat de keuken functioneel moet blijven ben ik wel verplicht spullen in de kasten op te bergen en er later weer uit te halen als er aan gewerkt wordt.

P1010378q.jpg
De grote kast is geplaatst.

Ik moet nu de ruimte tussen de kast en de aanrechtbladen opvullen en dat kan wel eens een langdurige klus worden. Gelukkig regent het buiten. ;)
 

WR1944

Oud hout
Door allerlei zomerse activiteiten is de vaart er een beetje uit geraakt. Maar ik wel wat vorderingen gemaakt.

De twee wat kleinere bovenkasten zijn geplaatst. Die had ik in eerste instantie tegen de rachels van de muur geschroefd. Dat bleek een slechte keuze want de muur was bepaald niet recht. De kastjes trokken scheluw zodat een testdeurtje niet te stellen was, overal scheef. Dus een truc verzonnen: French cleats. De muurstrip kon ik uitvullen zodat die lat vlak was en haaks op de grote kast stond. Aan de onderkant heb ik ook blokjes geplaatst zodat de kastjes recht en haaks opgehangen konden worden. Dat bleek een gouden greep te zijn.

De drie fronten voor de laden zijn ook aangebracht. Toen ik de testdeur installeerde bleek dat i andere scharnieren had dan van de bestaande kasten. De deuren moeten minder overlap op het frame hebben. Dat houdt in dat de deuren smaller moeten worden dan van de eerder gemaakte kasten. De breedte van de drie fronten was wel gebaseerd op de bredere deuren. Als het storend is zal ik de fronten wel aanpassen. In de tussentijd heb ik ook nog ook nog zeildoek besteld om op de planken te leggen. Het is niet de zware kwaliteit die je op tafels kunt aantreffen maar ik denk dat het wel voldoet.

De volgende stap is het maken van de deuren. De frames heb ik al op maat gemaakt en gefreesd. Ik heb net hout ingeslagen om de panelen te maken. En dan wordt het hoog tijd om er weer wat foto's van te maken.
 

WR1944

Oud hout
Ik ben de warme dag (31C halverwege de ochtend) gestart met foto's maken om de nieuwsgierigen van dienst te zijn.

P1010420q.jpg
Dit is de huidige situatie op het plaats delict. Het te smalle deurtje is een proefstukje om te zien of de gaten voor de scharnieren op de goede plaats zitten. De scharnieren hebben in deze situatie voldoende verstelmogelijkheden om alles goed uit te lijnen. De donkere stukken op de muur geven aan waar de oude kasten gezeten hebben. M'n luie voorgangers hebben gewoon om de kasten heen geverfd. Op de grote vlek links komt een soort van schilderij, een gegalvaniseerde staalplaat in een lijstje. De oude kasten waren van staalplaat en je moet nu eenmaal staal hebben om je koelkastmagneten en andere zaken kwijt te raken.

P1010419q.jpg
Dit zijn alle deurlijsten, gefreesd en op de uiteindelijke maat. Alles is droog in elkaar gezet zodat de panelen er nog in kunnen.

P1010417q.jpg
Voor het samenstellen van de panelen maak ik gebruik van een groef en messing. Op deze manier krijg je de planken met minder moeite in één vlak. Met domino's of lamello's hebben de planken iets meer vrijheid. Als de plank licht gebogen is wordt dat enigszins gecorrigeerd door de andere planken.

De volgende stappen worden het frezen van alle groeven, het lijmen van de panelen en het op maat maken. Dan komt de eindstreep al aardig in zicht.

Het volgende project heeft zich al min of meer aangediend.
 
Laatst bewerkt:

WR1944

Oud hout
Ik heb nu de panelen verlijmd. Een nachtje laten drogen en dan wordt het oppervlak van lijmresten ontdaan en eventueel wat gevlakt.

P1010421q.jpg
Ik ben niet te zuinig met lijm geweest. Liever wat teveel dan net niet genoeg.

Als zijstapje: ik kwam er net achter dat het blad van de MFT wat is doorgezakt. Dat lijkt me niet zo vreemd na zo'n 10 jaar mishandeling door mij. Ik denk dat het tijd wordt om het blad te keren. Ik weet niet of het dan iets opbollend blad voor problemen gaat zorgen. Ik heb wel de middelen (Peter Parf kit) om een nieuw blad te maken maar ik weet niet of ik die goede kwaliteit MDF ergens kan vinden.
 

WR1944

Oud hout
Met het afwerken van de panelen na het op maat zagen bevielen de capriolen van de Festool RO 90 schuurmachine me absoluut niet. Dus een RTS 400 aangeschaft, zie onder Electrisch gereedschap.
Na een laatste schuren ga ik de profielen in de panelen frezen. De kopse kanten van het lange paneel zullen wat speciale aandacht vergen omdat ze ver buiten de freestafel zullen hangen.
 

WR1944

Oud hout
Na het frezen van de panelen werd het tijd om de deuren samen te stellen. Ik maakte setjes van een paneel en de framedelen. Per deur werd de draairichting bepaald en de plaatsen van de scharnieren aangegeven. Nu werden de potgaten voor de scharnieren met een 35 mm Forstnerboor aangebracht en de plaats van de bevestigingschroeven gepriemd. Met een losse stijl is het makkelijker boren dan met een complete deur. Omdat het hout van de panelen niet lekker vlak was moest ik wel wat schaven aan de panelen. Met de Stanley shoulder plane was dat een fluitje van een cent.
Voor het lijmen van de frames ging ik zeer voorzichtig te werk. Eerst werd een stijl en een regel ingesmeerd met lijm en haaks op de MFT-werkbank opgeklemd. Met een kookwekker hield ik de droogtijd in de gaten. Daarna werd een tweede regel gelijmd en haaks ingeklemd. De tweede stijl werd droog in de groeven geplaatst als extra controle. Bij het laatste lijmen werd eerst het paneel in het frame geschoven en als sluitstuk de tweede regel aangebracht. Op die manier kwamen alle deuren mooi haaks uit het proces.
Als laatste werd er een profieltje rondom de deur gefreesd en alles kon gemonteerd worden. Het viel me op dat deze Haefele scharnieren zeer geriefelijk te verstellen waren.

P1010433q.jpg

P1010434q.jpg

Weer een klus geklaard.

De eerdere bovenkasten waren van staalplaat. Daar werden zaken aan geklemd met magneetjes. Met hout is dat een stuk lastiger zodat ik als compensatie een gegalvaniseerde staalplaat ingelijst heb en over een ongeverfd stukje muur heb geplaatst.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Ziet er zoals gewoonlijk weer prachtig uit WR, bedankt voor het verslag en nuttige uitleg.
Groeten uit Nederland en op naar het volgende project.;)
 

WR1944

Oud hout
Er is in de tussentijd een aanvulling gekomen.

Beide dames in het huishouden gebruiken nogal al wat pillen, geheel naar Amerikaanse gewoonte. Die pillen waren over diverse lokaties verspreid geraakt en dat gaf soms wel eens problemen. Dus vond ik het hoog tijd om een medicijnkast te maken waar alles centraal bewaard kon worden. De keuken was de ideale plaats omdat veel pillen tijdens of direct na een maaltijd ingenomen worden. Na lang brainstormen kwam ik tot de conclusie dat een smalle kast met een verticale lade, zoals bij apothekers gebruikt wordt, de ideale oplossing zou zijn. Het kon ook goed ingepast worden op het werkblad tussen de onder- en bovenkast, tegen de hoge kast aan. Na wat krabbeltjes op papier om de maten vast te leggen en wat aanschaf van materiaal zoals een stel geleiders met volle uittrek begon ik aan de klus.

P1010532q.jpg
Als eerste werd het omhulsel gemaakt. Voor het samen schroeven had ik de gaten voorgeboord voor de geleiders. Na het in elkaar zetten was het makkelijk de geleiders aan te brengen. Daarna werd de 12 mm achterwand aangebracht en met het nagelpistool vast gezet. Ik gebruik het nagelpistool steeds meer al naar gelang van de zichtbaarheid en sterkte.

P1010533q.jpg
Daarna kwam de lade aan de beurt. Met de box clamps is alles precies uit te lijnen. Ik had voor Kreg schroeven gekozen maar het multiplex was zo kruimelig dat ik met het nagelpistool de zaak heb afgewerkt.

P1010534q.jpg
De bodem (zij- of achterkant) moest de stevigte aan de lade geven. Ik had een groef rondom gemaakt van zo'n 3 mm breedte. De bodem paste hier vrij stijf in. Rondom heb ik me uitgeleefd met het nagelpistool.

P1010535q.jpg
Na het aanbrengen van het stukje rail kon de lade gepast worden. Alles liep soepel.

P1010536q.jpg
Voor de plankjes maakte ik drie voorbereide constructies. Het plankje en de verdeler werden eerst aan elkaar geschoten. Daarna de beide randjes van 20 mm breed. Die randjes hielden het schotje verticaal. Dit geheel werd in de lade geplaatst en na uitlijnen via de buitenzijde vast geschoten. Dat ging op gelijke wijze met de twee andere plankjes. Het onderste schotje zit iets uit het midden zodat ik het via het planje er boven vast zetten kon. Alles zit stevig genoeg in elkaar om de pillen met gemak te dragen.

P1010537q.jpg
Als laatste kwam het front aan de beurt. Ik was zo zuinig met het poplar omgesprongen dat ik een nieuw stuk moest kopen. Rondom liet ik 5 mm vrij, zaagde het front op maat en met de hand freesde ik het profiel er aan. Nu kwam het uitlijnen op de lade. Ik heb het één keer gezien van een timmerman en ik doe het nog steeds precies zo.
Ik boor de gaten voor de handgreep in het front. Ik positioneer het front op de lade. Met schroeven door die twee gaten fixeer ik het front op de juiste plaats. Van binnen uit schroef ik het front vast. Na verwijdering van de twee schroeven in het front boor ik de gaten door en bevestig ik de handgreep.

P1010538q.jpg
En toen kwam het vullen van de kast. Er zwerven nog meer pillen rond zodat de kast goed gevuld zal worden. M'n vrouw en het bezoek dat we deze morgen bij het ontbijt hadden waren opgetogen over het bijzondere concept. Enigszins blufferig zei ik dat alle apothekers in Nederland dit type kasten hebben van de vloer tot het plafond.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.