Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 7 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 68
    oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)

Keukenkasten in Ikea-stijl maar dan beter

Het keukenmubilair is erg rommelig samengesteld. Beetje bij beetje ben ik het bestaande allegaartje aan het vervangen door kasten in Ikea-stijl maar dan met een multiplex karkas en populieren deurtjes en ladefronten. Ik heb al één kast geplaatst een jaar terug om het effect te zien. Nu gaat er een uitbreiding plaats vinden.

Het worden drie eenheden van elk 500 mm breed. Er komt een sokkel onder van 2x4s. Die sokkel kan waterpas gesteld worden zodat de opbouw ook waterpas komt te staan. Het worden drie onderkasten met een lade, een plank en een enkele deur. Er komt een bovenkast die tot aan het plafond reikt. Er naast komen er nog twee bovenkastjes tegen het plafond zodat er een meter werkblad komt.

Op de achterwanden na heb ik het karkas hout al binnen en in grote brokken gezaagd. Nu begint het nesten van de delen en gaat de zaag er daadwerkelijk in. Omdat het een omvangrijk project is begin ik langzaam. Ik heb al wat spreadsheets gemaakt voor de maten en om te bepalen in welke volgorde ik moet zagen zodat ik zo min mogelijk hoef om te stellen. Ik plak me wezenloos aan stickers met aanduidingen zodat ik fouten zo veel mogelijk elimineer.

In Amerika wordt Ikea anders uitgesproken dan in de beschaafde wereld, namelijk "Aikieja."

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2011
    Hallo WR laat de plaatjes maar weer komen.
    Veel succes, mvg. .
    Waar gehakt wordt, vallen spaanders.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door WR1944 Bekijk Berichten
    Ik plak me wezenloos aan stickers met aanduidingen zodat ik fouten zo veel mogelijk elimineer.
    Haha naar het schijnt typisch voor erg intelligente mensen, die nemen nú maatregelen om zich te beschermen tegen zichzelf in de toekomst ;-)
    Wat het ook is, ik doe dat ook en helpt me enorm in foutreductie.

Welke multiplex gebruik je voor het karkas? De deurtjes zijn dan ook multiplex maar een mooiere kwaliteit van populier? Of gebruik je massief populier?

Veel succes,

mvg Ronald
    One, who stops improving himself, has already ceased to be good
    -- Max Bessey

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    De deurtjes worden van massief populier. Het worden paneeldeuren.

Als ik slechts één kast zou maken valt de kans op fouten wel mee. Maar met zes kasten waarvan 3 onderkasten en twee bovenkasten identiek zijn wordt het gecompliceerder. Je werkt dan met vooraf ingestelde aanslagen om bepaalde maten gelijk te krijgen. Ook wil ik het omstellen tot een minimum beperken. Dan werk je met de blik op oneindig in een soort van lopende band stijl het zaagproces af. Als je dan een fout maakt kan je dat wel eens een hele plaat multiplex schelen.

Zodra alles op de eindmaat gezaagd is komt de volgende fase, de domino's, groef voor de achterwanden, potgaten en plankdragergaten. Een klein fabriekje dus.

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Elk project start met een hoop voorbereiding. In mijn geval hebben veel componenten één of twee afmetingen gemeen. Doen moet je uitvogelen in welke volgorde je gaat zagen zodat je elke maat met één instelling kan doen. M'n auto heeft maar een beperkte ruimte om hout te vervoeren. Een hele plaat (1220x2440) past net in de auto met alle stoelen plat. Maar dan is er geen plaats meer voor mij. Dus heb ik de delen zo genest dat ik een hele plaat kon opdelen in vervoerbare stukken. Om het de zager van Home Depot niet te moeilijk te maken heb ik de maten in inches opgegeven.

De meeste gegevens zijn vervat in spreadsheets zodat ik overzicht heb. En het werkt want ik viste er al een paar fouten uit.

P1010273q.jpg
    Dit is het resultaat van m'n stickerwoede. De plaatdeel afmeting in inches, de zijde waar het strijkfineer komt, het nummer van het plaatdeel en het nummer van het onderdeel. In het totaal zijn er 47 onderdelen voor het karkas. lades en deuren komen later aan bod.

P1010272q.jpg
    En dan naar mijn gevoel het beslissende moment: de eerste zaagsnede. De nieuwe TS55 begint hier meters te maken. Het loopt nog wat stroef van de nieuwigheid maar het zaagbeeld is typisch Festool, spiegelglad. Op de achtergrond de plaatdelen in 18 mm.

De diepteinstelling is in inches en dat is natuurlijk een doorn in mijn oog. Ik ga kijken of ik een metrische versie kan versieren. Met een officieel vervangend artikel of iets dat ik zelf knutsel maar die inches gaan weg.
    Laatst gewijzigd door WR1944; 10-05-19 om 19:32.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2011
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door WR1944 Bekijk Berichten
    De diepteinstelling is in inches en dat is natuurlijk een doorn in mijn oog.
    Ik ga kijken of ik een metrische versie kan versieren.
    Met een officieel vervangend artikel of iets dat ik zelf knutsel maar die inches gaan weg.
    WR, ik dacht dat ik daar wel eens een sticker van Festool in mm voor gezien heb maar weet niet meer waar.
    Mvg,
    Waar gehakt wordt, vallen spaanders.

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Dat klopt, dat kan ik me ook nog herinneren. Eerst was er hier een sticker die inches aangaf voor de eerste generatie zagen. Verkooptechnisch heeft men ingezien dat een verdeling in inches ook de hard-core figuren over de streep kon trekken. En nu wil ik weer terug naar echte maten. Ik ga op het Internet snuffelen.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2012
    Jeroentje

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Ik weet van het bestaan van deze labels in inches. Mijn nieuwe TS55 heeft echter een diepte instelling in inches en daar wil ik vanaf. Ik heb de EKAT (onderdelen catalogus) voor de TS55 in het VK gevonden, met het onderdeelnummer. Ik heb Festool USA een mail gestuurd met de prijsopgaaf en levertijd voor dit onderdeel. Ik heb liever het origineel dan dat ik met stickers moet gaan friemelen.

Volgens het Amerikaanse Festool forum ben ik niet de enige in Amerika die liever een metrische schaal op de zaag heeft. Door de grote hoeveelheid import is veel materiaal al metrisch maar wordt het in de winkels nog in inches aangeduid. Het 3/4" multiplex is al jaren 18 mm en daar zit maar een paar tienden tolerantie op heb ik gemerkt.

Als het lastig gaat, wil ik hem hier wel voor je bestellen en opsturen, blijf deze wel even volgen!

Forum Rechten