Keukenkasten in Ikea-stijl maar dan beter

WR1944

Oud hout
Omdat ik veel handelingen heb te verrichten op in totaal 47 delen van 18 mm zullen de berichten elkaar met enige tussenpozen opvolgen. Dat is het nadeel van serie-werk.

Het strijkfineer plakken is nu begonnen. Alleen de delen die in het zicht komen worden beplakt en nu schrijvende realiseer ik me dat ik met de oogkleppen op er waarschijnlijk al teveel gedaan heb. Dat ga ik zo meteen even corrigeren.

Voor dat ik ga plakken verwijder ik eerst de zaagsporen en maak ik de fabriekskanten strak.
P1010276q.jpg

Dan begint het plakken. Het fineer is zo'n 19 mm breed en met het multiplex op 18 mm heb je weinig manoevreerruimte. Op gevoel leg ik de strook gelijkmatig verdeeld over de rand en begin ik aan een kant. Na goed opwarmen druk ik het met een roller goed aan en verwarm de rest. Arm strijkijzer. Het had een beter leven verwacht.
P1010277q.jpg

Na het plakken worden de overstekende randjes met de nieuwe bovenfrees weg gefreesd. Dat wordt de eerste keer op deze manier zodat ik benieuwd ben naar het resultaat.
 
Laatst bewerkt:

WR1944

Oud hout
Alle randen met het strijkfineer zijn glad afgewerkt. Met het mini bovenfreesje ging het vrij vlot. Het freesje had ik net een fractie boven het oppervlak ingesteld zodat er met schuurpapier het laatste beetje weggeschuurd moest worden. De batterijen moesten wel een paar keer opgeladen worden want het kleine freesmachientje lustte wel een paar Ampères.
P1010297q.jpg

De volgende stap wordt het op maat zagen van de panelen. Eerst op de breedte waarbij de kant met het fineer tegen de geleiderail achter wordt geplaatst. Dan op lengte. Het zal een hoop afvalstukjes opleveren maar ik moet streng selecteren wat in huis blijft. Afval weg doen is bij mij altijd een zeer punt. ;)
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Ja, ik herken het. Bij ieder afgezaagd stukje denk ik: ‘hier kan ik nog wel wat mee’.
En dan gaat het in de kleine stukjes bak.
Die dus uitpuilt.
 

WR1944

Oud hout
Het werk gaat gestaag door. Ik ben geen uren per dag met het project bezig want dan gaat het op werk lijken. Nagenoeg alle 18 mm onderdelen zijn op maat gezaagd. Ik heb er steeds aanslagen voor gebruikt en de meeste maten zijn op een tiende nauwkeurig voor zover je dit van een rolmaat kunt aflezen.

Als bijna de laatste zaagsnede moest ik een truc bedenken om een lengte van zo'n 750 te zagen. Het was te breed voor de MFT en ik had de lineaal over de korte kant kunnen doen maar ik had alles lekker haaks afgesteld. Dus kwamen de Parf dogs van Veritas uit de verpakking. Eerst met het lange stuk boven de tafel maar daar kwam de zaag niet langs. Met het lange eind naar beneden werkte het ook. Omdat de gaten door het vele gebruik een haartje ruimer zijn geworden moest ik het kleine beetje speling naar één kant drukken.

Na de breedte afgetekend te hebben plaatste ik de plaat met de maatstreepjes tegen de plastic strip van de lineaal. Aan de achterkant klemde ik een aanslaglat op de tafel. Na nog wat laatste correcties kon ik alle 6 platen exact op 500 breed zagen.

P1010298q.jpg
De zaag knalde tegen de lange dogs aan.

P1010299q.jpg
Met het lange deel onder ging het beter.
 

WR1944

Oud hout
Het gaat een beetje langzaam op het moment. Er zijn wat sociale verplichtingen die de vorderingen wat dimmen.
Ook ben ik bezig om de gatenpatronen van het LR32 systeem uit te zetten. Ik heb me in het systeem verdiept en ga wat hulpmiddelen maken om de gaten voor plankdragers, ladegeleiders en scharnieren simpel te kunnen boren. Dat wil ik gedegen voorbereiden want door het grote aantal te bewerken onderdelen is een klein foutje desastreus als het terug komt bij 6 kasten. Gelukkig heb ik wat reserve materiaal (door een eerdere fout) maar ik doe het liever in één keer goed.
 

WR1944

Oud hout
Zoals gezegd gaat het langzaam. Elke step wik en weeg ik vele malen.
Voor het LR32 systeem heb ik uithouders gemaakt om de gatenrail op de correcte afstand van de rand te kunnen positioneren. Het ziet er simpel uit en dat is het ook maar volgens de catalogus heb ik er zo'n €150 mee verdiend.

P1010304q.jpg
Het bestaat uit dezelfde onderdelen als het Festool origineel, alleen van restjes gemaakt. Ik heb een frees met een spitse punt die ik boven de uitgezette lijn kan plaatsen en zo de rail goed kan positioneren.
Ik moet nog wat componenten kopen want de schroevenbak is niet oneindig groot.

P1010303q.jpg
Hier is het gemonteerd. Aan de onderkant van de rail kan ik een aanslag plaatsen zodat de gaten op dezelfde hoogte beginnen. Ik heb een slobgat voor de eerste rij gemaakt om op 37 mm uit te komen. Een tweede slobgat komt er voor de rij in het midden van de brede panelen.

Op het moment komt er een flink noodweer over. Voor de regio is er zelfs een wervelwind waarschuwing afgegeven. Het wordt dus wat spannend hier. Ik hoop dat de electriciteit niet uitvalt want dat is het meest precaire element. De meeste zaken in huis zijn electrisch of afhankelijk van de vonkjes.
 
Laatst bewerkt:

WR1944

Oud hout
Het gaat nog steeds langzaam want elke stap wordt goed doordacht. Ook moet ik steeds voor hulpstukken zorgen om in kleine series te kunnen werken.

P1010325q.jpg
Dit is de werkwijze voor het boren van de 5 mm gaten. Op het eerste schot uit de serie heb ik de plaatsen afgetekend waar de gaten moeten komen. Drie verticale lijnen volgens het 32 mm systeem. De voorste en achterste krijgen de gaten voor de plankdragers. Alle drie lijnen bevatten ook de gaten voor de laderail. De gaten voor de scharnieren worden apart geboord want dat is geen gat van 5 mm. De uithouders zijn hier verwijderd en de lineaal is met twee lijmtangen vast gezet. De vleugelmoer rechts houdt een afstandhoudertje op z'n plaats. Het is een restje T-rail met een aangepaste slotbout. Tegen de achterkant van de rail heb ik een strook hout geklemd waarop ik de plaats van de diverse gaten heb aangegeven.

P1010326q.jpg
Omdat de bovenfrees over de rail hangt heeft die de neiging om wat over te hellen. Om dat tegen te gaan heb ik van een stukje alu hoeklijn een steuntje gemaakt en dat op dezelfde manier vastgezet als de reguliere versie. Alleen steekt het pootje van de L nu onder de zool.

P1010327q.jpg
En hier is dan het eerste geboorde paneel. De rail en twee plankdragers zijn aangebracht en het lijkt allemaal goed uit te lijnen. Nog twee van deze panelen en dan gaat alles in spiegelbeeld voor de rechtse wanden.
 

WR1944

Oud hout
Gestaag wordt er verder gewerkt aan de keukenkasten.

En als je dan op de automatische piloot werkt dan gaat er wel eens iets mis. Zoals gaten boren waar ze nu net niet moeten komen. Gelukkig had ik nog de 5 mm deuvels van een eerdere misser.
P1010355q.jpg

De gaten voor de plankdragers zijn geboord. Ook de gaten voor de ladegeleiders zitten er in. De gaten voor de montageplaatjes van de scharnieren zijn ook voorgeboord.

Dan zijn de potgaten aan de beurt. Dat aftekenen en boren ging vrij vlot zodat de plaats voor de domino's kon worden bepaald. Daartoe moet elke kast even in elkaar worden gezet. Dat doe ik met haakse klemmen van Woodpecker. Ze waren best prijzig maar ik heb er wel meer plezier van dan ik in eerste instantie dacht. Dat in elkaar zetten moet wel precies gebeuren want met streepjes op de naad geef ik aan waar de Domino-frees moet worden geplaatst. Omdat ik met 6x40 domino's werk kan ik niet in ieder element de halve gatdiepte frezen. De wand is 18 mm zodat ik daar 15 diep ga. Om vergissingen te voorkomen heb ik eerst alles afgetekend zodat ik eerst de wanden frees.
P1010356q.jpg

Om her en der snel af te kunnen tekenen waar de potgaten en waar de domino's komen heb ik zogenaamde story sticks gemaakt. Op afvalstrookjes op lengte heb ik aangegeven waar de diverse gaten komen. K is een potgat (Kreg) en D is een domino.
P1010357q.jpg

Het wordt tijd om de Domino op e starten.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Tja met al die rechthoeken zijn die Woodpecker klemmen wel erg lekker werken. Ziet er erg verzorgd uit, veel plezier bij het vervolg.
 

WR1944

Oud hout
Nu alle domino gaten gefreesd zijn wordt het tijd voor de groef achter waar de 12 mm achterplaat in valt.

P1010358q.jpg
Eerst een zaagsnede voor de 12 mm dikte en 10 mm diep.

P1010360q.jpg
Vervolgens in twee stappen het meeste materiaal weggefreesd. Er bleef nog een halve millimeter over en dat werd met de horletoet (router plane) glad gemaakt. Met de shoulder plane werden de randjes zuiver geschaafd.

Nu wordt elke kast even in elkaar gezet om de achterplaat pas te maken.

Voor de onderkasten had ik vier stroken gapland, twee voor en achter in het bovenvlak en twee idem onder de lade. Die achterste onder de lade is eigenlijk overbodig en dat komt goed uit. Die komen in de bovenkastjes tegen het achterschot aan om wat vlees te hebben voor de bevestiging tegen de wand.

Zodra dit deel gemonteerd is kunnen de karkassen geplaatst worden. Dan is het een kwestie van lades en deuren maken en dat kan zonder dat ik er de kasten naast moet hebben staan.
 
Laatst bewerkt:

WR1944

Oud hout
Na alle uitgebreide handelingen om in een kleine serie de kasten te fabriceren gaat de laatste stap, het monteren, lekker snel.

Ik had een dubbele onderkast gemaakt en die kant en klaar gemonteerd vanuit de kelder naar de begane grond gesjouwd. Dat was een flinke klus. Dus besloot ik alles voor te bereiden en op lokatie te monteren. Vandaar de naam Ikea in de aanhef.

P1010365q.jpg
De domino's worden droog geplaatst en de delen worden met Kreg schroeven in potgaten verbonden. Dan wordt het achterschot in de sponning gelijmd en met de tacker gefixeerd. Die achterwand geeft de kast z'n vormvastheid.

P1010372q.jpg
De drie onderkasten zijn in elkaar gezet, op de 2x4 fundatie gezet en onderling met wat schroeven verbonden. Geheel links komt een kast tot het plafond en op de midden- en linkerkast komt een plaat (is al aanwezig) met een witte toplaag. Dat materiaal komt als een plaat van 1200 bij 2400 terwijl ik maar een stukje van 1000 bij 500 nodig heb. Het materiaal is wel handig want bij een vorige gelegenheid (freestafel) heb ik de restjes ook goed kunnen gebruiken.
 
Laatst bewerkt:

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Je schiet lekker op en het ziet er weer goed uit WR.
Maak je maar geen zorgen over de meelezers want die zijn er volgens mij meer dan je denkt.
Ik doe het in ieder geval al vele jaren met plezier en steek er veel van op.
Mvg, :).
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
Nette kasten. Ik vind de reacties ook wel mooi om te lezen. Steviger als een Ikea kast. Zelf werk ik in een keuken fabriek. De kasten worden met deuvels en lijm in elkaar geperst en de achterwand valt in een sponning en wordt dan geniet. Is minder sterk als dominos en schroeven. En toch als het eenmaal staat valt het echt niet uit elkaar. Als ik zelf iets maak is het ook altijd (te)stevig en waarom? Ben nu 50 moet ik dan iets maken wat 100 jaar meegaat? Zelf denk ik van niet en toch als ik iets maak probeer ik het wel
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.