Keukenkasten in Ikea-stijl maar dan beter

WR1944

Oud hout
Het keukenmubilair is erg rommelig samengesteld. Beetje bij beetje ben ik het bestaande allegaartje aan het vervangen door kasten in Ikea-stijl maar dan met een multiplex karkas en populieren deurtjes en ladefronten. Ik heb al één kast geplaatst een jaar terug om het effect te zien. Nu gaat er een uitbreiding plaats vinden.

Het worden drie eenheden van elk 500 mm breed. Er komt een sokkel onder van 2x4s. Die sokkel kan waterpas gesteld worden zodat de opbouw ook waterpas komt te staan. Het worden drie onderkasten met een lade, een plank en een enkele deur. Er komt een bovenkast die tot aan het plafond reikt. Er naast komen er nog twee bovenkastjes tegen het plafond zodat er een meter werkblad komt.

Op de achterwanden na heb ik het karkas hout al binnen en in grote brokken gezaagd. Nu begint het nesten van de delen en gaat de zaag er daadwerkelijk in. Omdat het een omvangrijk project is begin ik langzaam. Ik heb al wat spreadsheets gemaakt voor de maten en om te bepalen in welke volgorde ik moet zagen zodat ik zo min mogelijk hoef om te stellen. Ik plak me wezenloos aan stickers met aanduidingen zodat ik fouten zo veel mogelijk elimineer.

In Amerika wordt Ikea anders uitgesproken dan in de beschaafde wereld, namelijk "Aikieja."
 

RonaldVereycken

Actieve deelnemer
30 sep 2017
226
18
Leuven, België
Ik plak me wezenloos aan stickers met aanduidingen zodat ik fouten zo veel mogelijk elimineer.

Haha naar het schijnt typisch voor erg intelligente mensen, die nemen nú maatregelen om zich te beschermen tegen zichzelf in de toekomst ;-)
Wat het ook is, ik doe dat ook en helpt me enorm in foutreductie.

Welke multiplex gebruik je voor het karkas? De deurtjes zijn dan ook multiplex maar een mooiere kwaliteit van populier? Of gebruik je massief populier?

Veel succes,

mvg Ronald
 

WR1944

Oud hout
De deurtjes worden van massief populier. Het worden paneeldeuren.

Als ik slechts één kast zou maken valt de kans op fouten wel mee. Maar met zes kasten waarvan 3 onderkasten en twee bovenkasten identiek zijn wordt het gecompliceerder. Je werkt dan met vooraf ingestelde aanslagen om bepaalde maten gelijk te krijgen. Ook wil ik het omstellen tot een minimum beperken. Dan werk je met de blik op oneindig in een soort van lopende band stijl het zaagproces af. Als je dan een fout maakt kan je dat wel eens een hele plaat multiplex schelen.

Zodra alles op de eindmaat gezaagd is komt de volgende fase, de domino's, groef voor de achterwanden, potgaten en plankdragergaten. Een klein fabriekje dus.
 

WR1944

Oud hout
Elk project start met een hoop voorbereiding. In mijn geval hebben veel componenten één of twee afmetingen gemeen. Doen moet je uitvogelen in welke volgorde je gaat zagen zodat je elke maat met één instelling kan doen. M'n auto heeft maar een beperkte ruimte om hout te vervoeren. Een hele plaat (1220x2440) past net in de auto met alle stoelen plat. Maar dan is er geen plaats meer voor mij. Dus heb ik de delen zo genest dat ik een hele plaat kon opdelen in vervoerbare stukken. Om het de zager van Home Depot niet te moeilijk te maken heb ik de maten in inches opgegeven.

De meeste gegevens zijn vervat in spreadsheets zodat ik overzicht heb. En het werkt want ik viste er al een paar fouten uit.

P1010273q.jpg
Dit is het resultaat van m'n stickerwoede. De plaatdeel afmeting in inches, de zijde waar het strijkfineer komt, het nummer van het plaatdeel en het nummer van het onderdeel. In het totaal zijn er 47 onderdelen voor het karkas. lades en deuren komen later aan bod.

P1010272q.jpg
En dan naar mijn gevoel het beslissende moment: de eerste zaagsnede. De nieuwe TS55 begint hier meters te maken. Het loopt nog wat stroef van de nieuwigheid maar het zaagbeeld is typisch Festool, spiegelglad. Op de achtergrond de plaatdelen in 18 mm.

De diepteinstelling is in inches en dat is natuurlijk een doorn in mijn oog. Ik ga kijken of ik een metrische versie kan versieren. Met een officieel vervangend artikel of iets dat ik zelf knutsel maar die inches gaan weg.
 
Laatst bewerkt:

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
De diepteinstelling is in inches en dat is natuurlijk een doorn in mijn oog.
Ik ga kijken of ik een metrische versie kan versieren.
Met een officieel vervangend artikel of iets dat ik zelf knutsel maar die inches gaan weg.
WR, ik dacht dat ik daar wel eens een sticker van Festool in mm voor gezien heb maar weet niet meer waar.
Mvg, :)
 

WR1944

Oud hout
Dat klopt, dat kan ik me ook nog herinneren. Eerst was er hier een sticker die inches aangaf voor de eerste generatie zagen. Verkooptechnisch heeft men ingezien dat een verdeling in inches ook de hard-core figuren over de streep kon trekken. En nu wil ik weer terug naar echte maten. Ik ga op het Internet snuffelen.
 

WR1944

Oud hout
Ik weet van het bestaan van deze labels in inches. Mijn nieuwe TS55 heeft echter een diepte instelling in inches en daar wil ik vanaf. Ik heb de EKAT (onderdelen catalogus) voor de TS55 in het VK gevonden, met het onderdeelnummer. Ik heb Festool USA een mail gestuurd met de prijsopgaaf en levertijd voor dit onderdeel. Ik heb liever het origineel dan dat ik met stickers moet gaan friemelen.

Volgens het Amerikaanse Festool forum ben ik niet de enige in Amerika die liever een metrische schaal op de zaag heeft. Door de grote hoeveelheid import is veel materiaal al metrisch maar wordt het in de winkels nog in inches aangeduid. Het 3/4" multiplex is al jaren 18 mm en daar zit maar een paar tienden tolerantie op heb ik gemerkt.
 

WR1944

Oud hout
Met al die uitgebreide voorzorgsmaatregelen die bijna op een militaire operatie lijken is het dan toch mis gegaan. En wel bij de laatste zaagsnede van de eerste fase. Ik had wat planken in volgorde gezet en greep nu net de verkeerde. Te kort en geen passende reserve. Het is ook een beetje te wijten aan m'n verandering van methode. Gewoonlijk begin ik met het verzagen van de grootste onderdelen. Gaat het mis dan kun je het gebruiken voor een kleiner deel en heb je mogelijkerwijs een ander deel dat nog groot genoeg is. Deze keer begon ik met de kleinste delen.

En dan word je midden in de nacht wakker en je realiseert je dat je een ontwerpfout gemaakt hebt. De onderkasten worden 500 diep. Een bovenkast die op een onderkast komt en tot het plafond reikt wordt ook 500 diep. De twee bovenkastjes die boven het aanrecht komen te hangen had ik ook 500 diep gemaakt. Midden in de nacht realiseerde ik me dat je dan steeds met je kop tegen die kastjes knalt als je iets op het aanrecht gaat dien. Daarom heeft Ikea die kastjes 350 diep gemaakt. Terug naar de tekentafel en de spreadsheet aanpassen. Gelukkig is het nu een kwestie van wat schotten inkorten.

Maar eerst een nieuwe plaat halen. En ook nog wat LED-plafonnières want die geven een lekker scherp licht en nemen weing ruimte in op mijn bezopen lage plafond in de werkplaats.
 

WR1944

Oud hout
Zaterdag en zondag, moederdag, waren houtmatig verloren dagen. Familie kwam over de vloer en er moest van alles georganiseerd worden. Vandaag, maandag, was een erg regenachtige dag. Om hout te halen moest ik de buienradar bestuderen zodat ik tussen de zware buien door hout kon halen. Ik heb een plaat 18 mm laten verzagen en ik kon even later met de delen en een 2x4 voor het fundament weer huiswaarts keren. Samen met een reeds voorradige balk kan ik alvast de voet maken zodat die fase afgerond is.

Ik heb alle benodigde delen uit 18 mm op de werkbank geplaatst en het is een indrukwekkende stapel geworden. Bijna 750 hoog. Na de voet ga ik de strijkfineer aanbrengen. Pas als dat zit kan ik de delen op de gewenste maat zagen.

P1010275q.jpg
 

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
290
110
begrijp ik het goed dat je je multiplex panelen zelf gaan fineren? is dit de moeite? kan je niet beter ineens gefineerde platen kopen?


mocht je er iets mee zijn, ik gebruik volgende website / tool om een zaagplan te maken
https://www.free-optimize.nl/
werkt vrij eenvoudig en geeft je snel een overzicht van hoeveel panelen je nodig hebt en hoe je die met het minst verlies kan verzagen.
als je alle maten ingeeft in xls kan je je data naar csv file exporteren en vervolgens importeren om een zaagplan te maken.

blijf dit zeker volgen ;-)
 

WR1944

Oud hout
begrijp ik het goed dat je je multiplex panelen zelf gaan fineren? is dit de moeite? kan je niet beter ineens gefineerde platen kopen?


mocht je er iets mee zijn, ik gebruik volgende website / tool om een zaagplan te maken
https://www.free-optimize.nl/
werkt vrij eenvoudig en geeft je snel een overzicht van hoeveel panelen je nodig hebt en hoe je die met het minst verlies kan verzagen.
als je alle maten ingeeft in xls kan je je data naar csv file exporteren en vervolgens importeren om een zaagplan te maken.

blijf dit zeker volgen ;-)

Ik ga alleen de kopse kanten die in het zicht komen fineren. Daarom heb ik langs die kant een aanduiding gemaakt. Die kant schaaf ik mooi strak. Zodra de fineer er op zit kan ik alles op de definitieve maten zagen.

Ik heb ook een programma om te nesten. Alleen mijn probleem is dat ik geen hele platen multiplex in m'n auto kan vervoeren. Ik ben al blij dat 2440 lange balken er in passen. Dus laat ik de platen in vieren zagen waarbij ik de maten zodanig opgeef dat ik de delen er zelf uit kan zagen zonder al te veel zaagverlies.
 

WR1944

Oud hout
Zoals eerder al aangegeven heb ik net een metrische diepte-aanslag voor de TS55 besteld. Dan moet de beschermkap er af. Dat zal ik met uiterste voorzichtigheid doen naar aanleiding van een waarschuwing door Spaander in een ander onderwerp. Ik zal proberen deze operatie in een apart onderwerp te documenteren. Ik ga alvast m'n rubberen handschoenen en mondkapje klaar leggen en een infuus voorbereiden. ;)
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Zoals eerder al aangegeven heb ik net een metrische diepte-aanslag voor de TS55 besteld. Dan moet de beschermkap er af. Dat zal ik met uiterste voorzichtigheid doen naar aanleiding van een waarschuwing door Spaander in een ander onderwerp. Ik zal proberen deze operatie in een apart onderwerp te documenteren. Ik ga alvast m'n rubberen handschoenen en mondkapje klaar leggen en een infuus voorbereiden. ;)
Haha, misschien beter om er ook een fles zuurstof bij te zetten;).
Je gaat lekker WR, ik heb laatst ook te veel vooruitgewerkt en merk dat ik dan ook foutjes maak met zagen.
Zou dit dan toch door de ouderdom komen, ik had het volgens mij netjes op papier gezet.
Maar gaande weg wijzig ik wel eens wat en dan gaat het uit het hoofd wel eens fout.
Mvg, :).
 

WR1944

Oud hout
Ik probeer zoveel als mogelijk op papier voor te bereiden als het een uitgebreid project wordt met veel repeterend werk. 35 jaar werken op dat gebied geeft je een vorming die je niet meer kwijt raakt. Ik probeer ook ruimte te maken om eventuele fouten op te vangen. Een Plan B dus en soms zelfs een Plan C. Ik heb ook al "story sticks" klaar liggen voor de belangrijkste afmetingen. Bij het maken van de domino-gaten en de potgaten worden fouten zodoende tot het minimum beperkt (hoop ik).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.