Bouw van een Barok Luit

symen

Actieve deelnemer
21 dec 2010
34
0
Sinds een half jaar bespeel ik de luit. Daar ik nu een luit van men lesmevrouw gebruik, zou ik er toch nog een keer zelf een moeten aanschaffen, Maar aangezien deze zeer duur in aanschaf zijn begon bij mij van de week opeens een lampje te branden. Luit ----> =hout, Dus ik ben wat op internet aan het rondneuzen geweest, en heeft een luitbouwer een complete cd met handleidingen en tekeningen te koop staan om je eigen luit te bouwen. Deze ga ik begin volgende maand aanschaffen (als het geldschip weer is langs geweest ) als dit binnen is ga ik ook bij een luitbouwer op bezoek om wat dingen af te kijken.

Hier zijn vast een paar foto's van een barok luit


Aangezien ik me er degelijk van bewust ben dat dit een zeer moeilijk project gaat worden (met mijn weinig houtervaring) ga ik eerst veel dingen oefenen.

Om te beginnen wil ik gaan oefenen met een rozet uitsnijden.
Alleen welke gereedschappen kan ik hier het beste voor gebruiken?



Ik zal in dit topic jullie op de hoogte houden van mijn vorderingen en hoe ik het allemaal wil gaan doen.

Groeten Wilhelm

Attached files
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Dat wordt vast een mooi project. Enige jaren geleden woon ik naast een muziekwinkel. Een van de eigenaar bouwde ook luiten. Mocht je het leuk vinden dan kan ik je vast wel in contact brengen met hem. De winkel staat in de vechtstraat,zwolle.
 

symen

Actieve deelnemer
21 dec 2010
34
0
Hallo Rick.

Ik had van de week nog contact met een luitbouwer in Den Haag maar nog geen afspraak mee gemaakt. Maar mischien is het ook niet verkeerd om bij meerdere bouwers te kijken.
Als die luitbower uit zwolle het wil dan zou ik het leuk vinden

jpandriesse zei:
Ik wens je heel veel succes toe, lijkt me een ingewikkeld project.
Wel tof dat je het aandurft.

Ja denk ook dat het een zeer moeilijk project word maar ik denk altijd maar zo gewoon beginnen en "meestal" komt het wel goed

Groeten Wilhelm
 

burijn

Actieve deelnemer
8 dec 2010
53
0
Hallo Symen,

Het rozet eerst aftekenen, uitzagen (figuurzaag, al dan niet electrisch) en daarna met een beiteltje of een vlakke guts uitsteken.
(eerst maar eens op een plankje proberen)
groet,

Burijn
 

symen

Actieve deelnemer
21 dec 2010
34
0
burijn zei:
Hallo Symen,

Het rozet eerst aftekenen, uitzagen (figuurzaag, al dan niet electrisch) en daarna met een beiteltje of een vlakke guts uitsteken.
(eerst maar eens op een plankje proberen)
groet,

Burijn

Hallo Burijn

Zullen de tussenruimtes niet te klein zijn voor de figuurzaag? daar de afstanden meestal niet meer als een halve cm bedragen?
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
In de afdeling instrumentenbouw, van de school waar ik les geef, worden ook luiten gebouwd.
De leerlingen beginnen er pas aan in het laatste jaar. Ze hebben er dan al twee jaar opzitten.
Ik weet niet wat je kennis of ervaring is in hout en/of instrumentenbouw maar een luit als eerste instrument is wel zeer hoog gegrepen. Daarbij is het klankgat nog één van de eenvoudige dingen. Zaken zoals de hals of de duigontvouwing vragen toch wel een beetje ervaring. Misschien is het een goed idee om eerst een gitaar of mandoline te bouwen zodat je al enkele technieken kan aanleren?

Hieronder een link naar een bouwverslag van een luit. Ze is gebouwd door een leerling die al enkel jaren geleden afstudeerde. De meeste foto's zijn genomen in de school waar ik les geef.
Hij gooit er tegelijk nog een bouwverslag tussen van een barokgitaar. De mal op pagina 37 heb ik nog voor hem gefreesd. (vervalt in het niets tussen al de rest van wat je zal zien...)
Hier zal je zeker wat aan hebben! (En tegelijk ook vaststellen dat er aan zo'n klankgat geen figuurzaag te pas komt ;) )

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=98124
 

Eddie Hillegers

Actieve deelnemer
10 feb 2011
71
0
www.ebonist.nl
Symen als de rozet te moeilijk blijkt te zijn kun je het hier laten doen
met een laser.

http://laserentools.com/

Nb uberhaupt interresant voor houtbewerkers de afbeelding hieronder is gegraveerd in hout.

Babyfoto1r0.jpg
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Eddie Hillegers zei:
Symen als de rozet te moeilijk blijkt te zijn kun je het hier laten doen
met een laser.

http://laserentools.com/

Nb uberhaupt interresant voor houtbewerkers de afbeelding hieronder is gegraveerd in hout.

Een rozet is meer dan het uitsnijden van de gaten. Je moet er ook nog het vlechtwerk-effect in snijden. En laat die rozet nu net één van de dingen zijn waar je het meeste voldoening van krijgt als je dat handmatig gemaakt hebt...
Ik zou trouwens niet graag die rekening betalen van het laseren...
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik heb een stuk van dat verslag gelezen. Nu vraag ik mij af waarom die mallen niet met een lintzaag of decoupeerzaag worden uitgezaagd, maar met haakse zaagsnedes in deeltjes.

Mathieu
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
mathieu zei:
Ik heb een stuk van dat verslag gelezen. Nu vraag ik mij af waarom die mallen niet met een lintzaag of decoupeerzaag worden uitgezaagd, maar met haakse zaagsnedes in deeltjes.

Mathieu

Ze werden wel degelijk met een lintzaag uitgezaagd. Er werd alleen gebruik gemaakt van een breed zaaglint. Eerst zaag je haaks in. Wanneer je daarna het contour uitzaagd vallen alle stukken er één voor één af. Op deze manier kan je met een breed zaaglint perfect langs een klein contour zagen. Vraag me nu niet waarom er geen smal zaaglint gebruikt werd... :roll:
 

symen

Actieve deelnemer
21 dec 2010
34
0
jaap zei:
Nee dat is geen enkel probleem, je zult wel wat moeten oefenen, maar google maar op scroll saw dan kom je echt super gemaakte figuurzaagwerk tegen.

In Wolvega zit ook een luitenbouwer, http://www.lute-gbos.nl/

jaap

Hallo Jaap,

Dan zal ik dat eens gaan proberen,
PS. volgens mijn luitlerares is deze man gestopt met het bouwen van luiten, Hij bouwt nu alleen nog harpen.


jokke zei:
In de afdeling instrumentenbouw, van de school waar ik les geef, worden ook luiten gebouwd.
De leerlingen beginnen er pas aan in het laatste jaar. Ze hebben er dan al twee jaar opzitten.
Ik weet niet wat je kennis of ervaring is in hout en/of instrumentenbouw maar een luit als eerste instrument is wel zeer hoog gegrepen. Daarbij is het klankgat nog één van de eenvoudige dingen. Zaken zoals de hals of de duigontvouwing vragen toch wel een beetje ervaring. Misschien is het een goed idee om eerst een gitaar of mandoline te bouwen zodat je al enkele technieken kan aanleren?

Hieronder een link naar een bouwverslag van een luit. Ze is gebouwd door een leerling die al enkel jaren geleden afstudeerde. De meeste foto's zijn genomen in de school waar ik les geef.
Hij gooit er tegelijk nog een bouwverslag tussen van een barokgitaar. De mal op pagina 37 heb ik nog voor hem gefreesd. (vervalt in het niets tussen al de rest van wat je zal zien...)
Hier zal je zeker wat aan hebben! (En tegelijk ook vaststellen dat er aan zo'n klankgat geen figuurzaag te pas komt ;) )

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=98124

Ik heb niet echt heel veel ervaring met hout, dat is ook een van de redenen waarom ik eerst veel onderzoek ga doen en dingen oefenen die ik nog niet onder de knie heb.
Trouwens intressant verslag. Ze gebruiken idd geen figuurzaag hier.


Quirinus zei:
Symen,
Waar kan ik de CD met handleidingen en tekeningen vinden om je eigen luit te bouwen.?

Barokluit
http://www.vanedwards.co.uk/course.htm

Renaissance luit
http://www.vanedwards.co.uk/renlute.htm
 

Eddie Hillegers

Actieve deelnemer
10 feb 2011
71
0
www.ebonist.nl
jokke zei:
Eddie Hillegers zei:
Symen als de rozet te moeilijk blijkt te zijn kun je het hier laten doen
met een laser.

http://laserentools.com/

Nb uberhaupt interresant voor houtbewerkers de afbeelding hieronder is gegraveerd in hout.

Een rozet is meer dan het uitsnijden van de gaten. Je moet er ook nog het vlechtwerk-effect in snijden. En laat die rozet nu net één van de dingen zijn waar je het meeste voldoening van krijgt als je dat handmatig gemaakt hebt...
Ik zou trouwens niet graag die rekening betalen van het laseren...

Ze kunnen beide doen, uitsnijden en graveren tot de door jou gewenste diepte.
Tuurlijk is die rozet een geweldig werkstuk op zich, maar het zou jammer zijn als het
project erop stuk loopt.

Groetjes Eddie
 

jan jansen

Actieve deelnemer
28 okt 2010
127
3
Aldeboarn - Fryslan
[/quote]
Ik denk dat je de vraag beter kan stellen op gitaarnet en dan op het forum in de topic zelfbouw.
Er zit daar minimaal een zeer deskundig iemand die dit soort zaken ook maakt.

fred :) :)
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
jokke zei:
In de afdeling instrumentenbouw, van de school waar ik les geef, worden ook luiten gebouwd.
De leerlingen beginnen er pas aan in het laatste jaar. Ze hebben er dan al twee jaar opzitten.
Ik weet niet wat je kennis of ervaring is in hout en/of instrumentenbouw maar een luit als eerste instrument is wel zeer hoog gegrepen. Daarbij is het klankgat nog één van de eenvoudige dingen. Zaken zoals de hals of de duigontvouwing vragen toch wel een beetje ervaring. Misschien is het een goed idee om eerst een gitaar of mandoline te bouwen zodat je al enkele technieken kan aanleren?

Hieronder een link naar een bouwverslag van een luit. Ze is gebouwd door een leerling die al enkel jaren geleden afstudeerde. De meeste foto's zijn genomen in de school waar ik les geef.
Hij gooit er tegelijk nog een bouwverslag tussen van een barokgitaar. De mal op pagina 37 heb ik nog voor hem gefreesd. (vervalt in het niets tussen al de rest van wat je zal zien...)
Hier zal je zeker wat aan hebben! (En tegelijk ook vaststellen dat er aan zo'n klankgat geen figuurzaag te pas komt ;) )

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=98124

Dank je Jokke, weer veel van opgestoken en die link is echt geweldig, wat een prachtig houtwerk en vakmanschap en historische kennis in die instrumenten!!

Als je zo'n rozet lasert, dan krijg je toch allemaal zwarte randen??

jaap
 

Eddie Hillegers

Actieve deelnemer
10 feb 2011
71
0
www.ebonist.nl
Hoi Jaap heb even met ze gebeld en het verbranden heeft te maken met de intensiteit
van de laser maar die stellen ze af zodat het verbranden verwaarloosbaar is volgens hun
eigen zeggen.

Heb ook de foto van de rozet opgestuurd en een prijopgave gevraagd.
Wel even netjes gezegd dat het niet om een opdracht ging. Dit kreeg ik net
binnen. Heel goed te doen denk ik. Dit is voor het snijden en graveren.

Eddie,
De gravure / uitsnede zou komen op € 80.= excl 19% BTW, mits het bestand 1 op 1 bruikbaar is (dit in overleg)

Het is alleen mogelijk op een losse voorplaat, niet op een gemonteerd instrument de laserbeam is zodanig sterk dat de achterkant (bodem) brandschade oploopt, bovendien past het ook niet in de machine.

De verzending is af fabriek

Groetjes Eddie
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.