Cursus Dus...

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Poeh, klinkt wel erg interresant zeg, ben alleen bang dat ik er nie bij kan zijn.

Is het mogelijk om het geheel te filmen zodat het bewaart blijft voor ons nageslacht en de thuisblijvers :?:
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Ben er ook graag bij.

Lijstje deelnemers: (als je je ook wil opgeven even dit lijstje in je eigen post kopiëren en je eigen naam er bij zetten).

-Rendew
-Haasjetik
-Nol
-Joris Andriesse


@Caspar,
Is 13.00 uur beginnen niet een beetje laat? Kan me voorstellen dat de meeste toch wel weer omstreeks 17.00 uur richting huis willen en dan lijkt me 4 uurtjes, zeker als je met een wat grotere groep bent, wel erg aan de korte kant.
Persoonlijk vind ik het geen probleem om om 10.00 uur te beginnen met een lekkere bak koffie :mgreen: en uitleg over schaven, om daarna een paar uurtjes te schaven/slijpen.
 

Sjoerd

Actieve deelnemer
23 dec 2010
100
1
Waarom is 27 februari nou net die ene dag deze periode dat ik echt niet kan? :(

Baal, baal, baal...

Prachtig werk wat op je site staat Caspar, hopelijk komt er nog eens zo'n cursus!
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
nou 12.00 uur dan, maar moet wel leuk blijven voor diegene die uit antwerpen komen. 10 uur is een beetje aan de vroege kant voor mij.

Ik heb helaas geen plek om iedereen tegelijk te laten slijpen en schaven, dat lijkt me ook niet de meest efficiente tijdsbesteding.
Ik stel voor dat we omstebeurd kijken naar ieders schaaf, proberen hem omstebeurd uit en gaan hem waar nodig verbeteren. hoe slijp je, wat kun je daar aan verbeteren, wat voor stenen- meetgereedschap gebruik je etc.
Alle therorie komt dan via de praktijk, waar nodig en de link word meteen gelegd.
Ik zorg voor verschillende stukken hout, verschillende handelingen en we kijken wel hoe ver we komen.
Iedereen heeft problemen waar die tegenaan loopt, die kunnen we proberen te verbeteren.
Uiteraard zullen er vanzelf wel vaardigheden aan bod komen, handelingen en truukjes etc.

Mocht de animo naar cursussen blijven bestaan, voor de deelnemers of mensen die niet kunnen. Is het mogenlijk om het een andere zondag weer te organiseren uiteraard. Er is zoveel te vertellen.

groet,
 

Geert Schoonhoven

Actieve deelnemer
Beste Caspar,

Is het ook mogelijk om een keer een cursus op zaterdag te organiseren. Misschien zijn er mensen op dit prachtige forum die de zondags rust in ere houden.
Het lijkt me wel heel gaaf om eens mee te maken. Ik ben echt nog een beginner voor wat betreft werken met handgereedschap en vooral schaven vind ik erg moeilijk.

Het iedee van een filmpje is misschien ook wel handig om eens terug te kijken.
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Nou Geert het probleem is dat ik werk op zaterdag, eventueel later op de middag na 15.00 zou wel een keer kunnen, beetje afhankelijk van de hoeveelheid deelnemers.
 

klusfoobje

Actieve deelnemer
25 jan 2010
148
0
-Rendew
-Haasjetik
-Nol
-Joris Andriesse
- Surfie
- klusfoobje


ps, zaterdag na 3en is mij ook prima hoor
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Ik heb een beetje mn vraagtekens bij het programma, of dat wel wat voor mij is.
Mijn schaaf ervaring -> zeer beperkt (schaaf ook zeer weinig, mede door het gebrek aan kennis)
Mijn schaaf -> Een zeer basic stanley ding
Mijn slijpsteen -> Een naam/merkloos ding, waar ik tot op heden enkel mn hand beitels op gescherpt heb, maar mn schaafbeitel nog nooit.

Zoals ik je programma lees mis ik een beetje aansluiting. Wel/niet een aanrader om te komen?
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
jan, mijn schaaf ervaring is ook vrij beperkt hoor en ik heb ook een stanley no 4. En wetsteen.. dat moet nog blijken :mrgreen:

net daarom lijkt het mij zeer boeiend om te leren van iemand die het wel kan!
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Op zaterdagmiddag zou ik eventueel ook wel een keer willen leren schaven, als er tenminste nog iemand uit het oosten komt die mee wil. Dan zit ik tenminste niet in m'n eentje in de auto te kijken de lange weg naar Amsterdam.
mvg, bjorn
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Nou bjorn en geert, jullie zijn zaterdag 26 welkom, ik heb er over nagedacht en denk dat ik dit weekend maar aan schaven cursussen besteed. Zeker gezien er zo veel animo is.

De tijden en dagen volgen:

Zaterdag 26 feb vanaf 15.00

Zondag 27 feb vanaf 12.00

Laten we hiermee beginnen en kijken wat ik voor jullie kan betekenen. Mocht dit leerzaam en goed bevallen zou ik er een maandelijkse cursus van kunnen maken. Dit is wellicht iets te voorbarig maar ik wil hiermee aangeven dat het lesgeven mij erg intereseerd en een idee is waar ik al tijden mee speel.

Jpandriessen: Ik kan je twijfel ben ik bang niet wegnemen, je zult het moeten uitproberen of het iets voor je is. Wel kan ik zeggen dat niveau geen rol speeld. Ik denk dat je niet de enige bent, als ik dat zo hoor, die geintereseerd is in de basis. Zelfs de meest geavanceerde schaver gaat daar altijd naar terug als hij zijn gereedschap en zijn kunnen wil verbeteren.
Ik stel voor dat je komt, als het je tegen valt, betaal je me niet, even goede vrienden!
vriendelijke groet,
 

klusfoobje

Actieve deelnemer
25 jan 2010
148
0
jp, maak je geen zorgen, jou tekst van ervaringen zou de mijne kunnen zijn :)

maaruh ff voor de beeldvorming, je kunt dus kiezen wanneer je komt ???? of zijn het twee verschillende cursussen ?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.