Cursus Dus...

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Weer een mooi initiatief van dit forum!!!
De schaafcursus laat ik aan me voorbijgaan, maar als Caspar weer een zaagslijp cursus van plan is dan hou ik mij aanbevolen.
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Een zaag slijpen voor goed resultaat is makkelijker dan een schaaf instellen en er goed mee werken.
Ga Langs bij Seek, die kan het je zo uitleggen!
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
rendew zei:
Vind het hoogst intressant !

Ben een beginner en ik vind schaven erg moeilijk.
Moest van een stukje je hout alles haaks en opdikte schaven .... bleef schaven .
Moest een steel van een houten hamer worden die ook weer taps toe loopt heb me er de @$%#@#!@@ (PIEP) op zitten schaven.

En heb voornamelijk een scheve schaaf geschaafd en af en toe (vaak) was het mij niet meer duidelijk wat ik aan het doen was alhoewel het was mij wel duidelijk dat ik behoorlijk aan het klooien was.


Ik ben erg geintereseerd wat een scheve schaaf is.... Zit je op het HMC?
Hebben ze je niet goed geinstrueerd? Verkeerde leraar?
Mijn docent kon in mijn eerste jaar niets voordoen omdat ze een tennis arm had....waardeloos...
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Volgende week zondag wordt zeer moeilijk qua werk, 27 februari kan wel denk ik. Maar om zeker te zijn liefst de week erna als dat mogelijk is?


Moeten we trouwens iets meenemen? Ik denk aan een schaaf, wetsteen, hout, ...

@Steven Gauwberg: lijkt me een strak plan!
 

August

Actieve deelnemer
22 apr 2009
134
0
Hier zat ik op te wachten. Ik baalde dat ik het de vorige keer gemist had zeker gezien de positieve reacties. Mocht je nog een plek hebben dan kom ik heel graag!

Ralph
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Caspar Labarre zei:
Een zaag slijpen voor goed resultaat is makkelijker dan een schaaf instellen en er goed mee werken.
Ga Langs bij Seek, die kan het je zo uitleggen!

Oh je! Ik zit zelf nog volop in het experimenteer stadium. Eigenlijk is dat met alles, schaven en slijpen kan ik nu een beetje, maar het is allemaal nog erg experimenteel.
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
@Caspar Labarre

Heb zo een 10 daagse avond cursusje gevolgd voor amateurs op de HMC in amsterdam en dat was best leuk en die leraar deed echt wel zijn best.

Maar enige handvaardigheid was mij totaal onbekend en dan krijg je zo'n schaaf in de hand en een stukje hout , wordt natuurlijk ook uitgelegd en dat ziet er allemaal logisch uit maar eeeuuh de werkelijk is toch wel anders.
Om de een of andere reden wanneer de schaaf van mij afduw staat ie scheef alleen zie ik het het niet het gevolg is dat ik steeds zo'n opstaande rand krijg en dan blijf je corrigeren.
Op het eind van het werk stuk dook ik steeds naar beneden zelfs met de handschaaf is snipe ook mogelijk :mrgreen:

En niet te vergeten en dat vind ik het aller belangrijkste is dat ik mijzelf ook goed in de weg zit ben een rasechte chaotische zenuwelijer en dat is absoluut geen goede eigenschap bij het meubelmaken .
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Rendew,
Houtbewerken is voor mij tot rust komen. Ook al is de werkdag heel lang geweest, en heb ik niet echt zin om nog de werkplaats in te gaan, dan doe ik het vaak toch nog. Al is het maar een half uurtje. En dat brengt rust. Maar je moet het ondergaan en geen tijdslimiet voor resultaat stellen. Hout stelt geen vragen.

Maar enkele goede tips kunnen een wereld van verschil maken tot het bekomen van een goed resultaat. Het is voor mij echt te ver om even te doen, spijtig genoeg.
 

klusfoobje

Actieve deelnemer
25 jan 2010
148
0
komende zondag ga ik er hier ws niet doorkrijgen...

daarna is geen probleem.

Wat moeten we meenemen Caspar? eigen beitels en schaaf ofzo ? Lijkt me het meest effectief naar mijn idee.
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Het beste idee lijkt mij dat iedereen zijn schaaf/ schaven mee brengt in een zo goed mogelijke staat.
Breng dus de schaaf waar je mee werkt.
Dan kunnen we ieders schaaf bekijken samen en verbeteren, dan komt uiteraard de theorie vanzelf maar vanuit een probleem dat zich voordoet.
Dat is denk ik het leerzaamst gezien goed gebruik maken van een schaaf afhangt van het samenbrengen van verschillende facetten. Problemen kunnen dus uiteenlopen en zijn zelden enkel een van die facetten.
Vergeet niet dat er niet met z'n alleen geschaafd kan gaan worden, het is een informatieve cursus geen practicum.
Wel ga ik dingen voordoen en kunnen jullie dat uitproberen omstebeurd.

zondag 27? of die daarna?
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
Als de dag mij schikt heb ik evt ook wel interesse. Vaak wel druk op zondagen maar wie weet. I ser een max aantal deelnemers?
 

Donald Duck

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
147
1
Hoboken
Hey allemaal,

zeer mooi iniatief.

Caspar: Ken je Doodle al. Online agenda waar je aanduidt welke dagen je wel of niet kan. Ik vermoed dat dit handig is voor je cursus(sen).

Ik heb ook veel interesse ! Die krul van je Anant schaaf ergens in een lange topic wil ik ook kunnen maken met mijn Stanley :)

http://www.doodle.com/
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Is er volgens mij maar een die de 27ste liever niet kan...


dus zondag 27 februari vanaf 13.00 present zijn op de Durgerdammerdijk 155 Amsterdam

zit in noord, a10 cirkelen tot afslag durgerdam.

neem schaaf mee en waar je mee slijpt ( tip van arthuur) ook waar je mee meet, rei etc.

dan gaan we ieders spullen bekijken en verbeteren en daar leren we dan hopelijk allemaal van

groet en tot zondag 27.

mochten er heel veel mensen toch niet kunnen praten we weer, maar dit is voorlopig de datum.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.