Type schroef voor boorkop van de Ferm 13

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ik heb een oude FM 13 (Ferm) tafelboormachine.

Om aan te geven waarover ik het heb staat hieronder een foto die ik leende uit een draadje van ons forumlid Janwijbrand .

01_Ferm_FM13.jpg



Gisteren zat het boorkopje plotseling los De schroef die normaal onder in de boorkop zit bleek te ontbreken!. Wonderljk want dit machientje heeft al jaren goed bij me gefunctioneerd. Of het zou moeten zijn dat de schroef kort geleden is losgeraakt, eruit gevallen en "verdwenen" bij het vegen of stofzuigen.

03_Ferm_boorkop.jpg
Het gaat dus om deze (ontbrekende) bout. Het is (volgens mij) links draad. Weet iemand welk type schroef/bout dit is (type draad, kop etc.)

mvg
Klaas
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Ik heb ook zo'n machientje, maar hij staat op klus. Als je morgenavond nog geen uitsluitsel hebt, zal ik hem mee naar huis nemen en even voor je kijken.
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Heb ook een ferm een nieuwer model volgens mij maar daar zit de boorkop gewoon op de as (morse conus) en hij is me er nog niet af gevallen er ziet bij mij ook geen bout in.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Bij de boorkop die op mijn machientje zit, is er geen schroef. Er zit zelfs geen gat door de boorkop waar een schroef in zou kunnen.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Bij kolomboormachines zit de kop ook op een konus. Schroeven met linkse draad worden alleen toegepast op boorkoppen die met een rechtse draad gemonteerd zitten, zoals op een handboormachine.

Functioneert de boorkop zelf nog wel?
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
@trilliwilli:Ja de boorkop zelf functioneert. Het heeft geen conus.
@chevy: Potverdorie, kennelijk heb ik een andere variant. In de ""kolom""zit een potgat met binnendraad. Ik zal eens verder zoeken welk type draad dat is.

mvg
Klaas
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Als je boorkop op een conus zit, dan heb je ook eigenlijk geen borgschroef nodig. Kop gewoon weer monteren en even aandrukken op een stuk hout.
 

Hed

Actieve deelnemer
11 jun 2012
208
5
65
Drachten - Buitenpost.
Volgens mij heb je dat schroefje helemaal niet nodig omdat deze machine maar 1 kant om kan draaien, daarom kan de boorkop nooit uit zichzelf los komen.
Of maak ik nu een denkfout?
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Boorkop zit op een konus. Dus de draairichting maakt niet uit. Hier houd wrijvingskracht de kop op zijn plek, niet een schroefdraad.

Maar de meeste kolomboormachines draaien alleen rechtsom, bij machines met een tapfunctie gaat die ook linksom. Maar dat zijn luxe uitvoeringen, die zijn door Ferm nooit gemaakt.
 

peter vh

Actieve deelnemer
1 jun 2015
239
77
OP TNW-King kolomboormachines wat toen een betere chinees was en ooit verkocht door de firma Overtoom zat geen conus as op.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp

Ik zie hier toch echt een konus en geen schroefdraad. Dat er tekst bij staat met “bout” wil nog niet zeggen dat het dan ineens schroefdraad is. Het zou me niks verbazen als de functie van die bout alleen maar is om de boorkop van de hoofdspil te verwijderen.
Je zag wel vaker ook een grote moer boven de boorkop zitten op machines, ook puur voor het verwijderen van de boorkop.

Kop en spil goed schoon en vetvrij maken en de boorkop met een forse tik van een kunststof of houten hamer weer monteren.
Dan kun je weer boren.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
@Trilliwilli: Dit is het gat onder in de boorkop waar de bout door kan steken naar de spindel waarin het potgat met draad zit. Zou overigens best kunnen dat je hier een ong 20 mm diep conusje ziet. Heb (nog) niet opgemeten. Zal morgen extra foto's plaatsen :).

mvg
Klaas
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Plaats eens een foto van de machinespil zonder boorkop. Dat maakt de discussie een stuk makkelijker.
En een konus van een mm of 20 is dus heel normaal. Het is geen morsekonus, het heeft wel dezelfde hoek(afhankelijk van de grootte)
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Hier de aangekondigde foto's.

03_FM13_met_nieuwe_motor.jpg
Ik heb deze Ferm FM13 al jaren (derde hands). Omdat de machine soms wat kracht tekort kwam heb ik de motorgondel aangepast en er een wat zwaardere motor op gezet (kabeltje zit nog profisorisch aangesloten).

04_konus01.jpg

05_konus.jpg
De spindel is konisch en de boorkop zit dus niet vast met een centrale schroef. Dat ik in het centergaatje van de spindel een binnenschroefdraad meende te zien schrijf ik toe aan een combinatie van mijn (tijdelijke maar lang durende) visuele handicap en een draadje op het CNC forum waar sprake was van zo'n centrale schroef. De tophoek van de konus is ongeveer 2,5 graden, lengte van het konusdeel is 25 mm; de kleinste diameter is ong. 14,8 mm en de grootste diameter is ong. 15,8 mm.

Hiermee is de onduidelijkheid de wereld uit maar misschien het probleem niet echt opgelost. Mogelijk is de statische wrijving van het konusje te gering om het koppel van deze sterkere motor over te brengen. We zullen zien.

Dankaan allen

mvg
Klaa
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.