Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 11 tot 17 van de 17
    Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2012
    Ik dacht dat deze geen m.c. had maar met schroefdraad op de as zat.

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    IK zal morgen wat fotos maken . Dan kan ieder zien hoe het op mijn (eeuwenoude ) Ferm 13 zit.

mvg
    Klaas

OP TNW-King kolomboormachines wat toen een betere chinees was en ooit verkocht door de firma Overtoom zat geen conus as op.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door klaas0639 Bekijk Berichten
    Ik zie hier toch echt een konus en geen schroefdraad. Dat er tekst bij staat met “bout” wil nog niet zeggen dat het dan ineens schroefdraad is. Het zou me niks verbazen als de functie van die bout alleen maar is om de boorkop van de hoofdspil te verwijderen.
    Je zag wel vaker ook een grote moer boven de boorkop zitten op machines, ook puur voor het verwijderen van de boorkop.

Kop en spil goed schoon en vetvrij maken en de boorkop met een forse tik van een kunststof of houten hamer weer monteren.
    Dan kun je weer boren.
    Met vriendelijke groet,

William
    .

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    @Trilliwilli: Dit is het gat onder in de boorkop waar de bout door kan steken naar de spindel waarin het potgat met draad zit. Zou overigens best kunnen dat je hier een ong 20 mm diep conusje ziet. Heb (nog) niet opgemeten. Zal morgen extra foto's plaatsen .

mvg
    Klaas

Plaats eens een foto van de machinespil zonder boorkop. Dat maakt de discussie een stuk makkelijker.
    En een konus van een mm of 20 is dus heel normaal. Het is geen morsekonus, het heeft wel dezelfde hoek(afhankelijk van de grootte)
    Met vriendelijke groet,

William
    .

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Hier de aangekondigde foto's.

03_FM13_met_nieuwe_motor.jpg
    Ik heb deze Ferm FM13 al jaren (derde hands). Omdat de machine soms wat kracht tekort kwam heb ik de motorgondel aangepast en er een wat zwaardere motor op gezet (kabeltje zit nog profisorisch aangesloten).

04_konus01.jpg

05_konus.jpg
    De spindel is konisch en de boorkop zit dus niet vast met een centrale schroef. Dat ik in het centergaatje van de spindel een binnenschroefdraad meende te zien schrijf ik toe aan een combinatie van mijn (tijdelijke maar lang durende) visuele handicap en een draadje op het CNC forum waar sprake was van zo'n centrale schroef. De tophoek van de konus is ongeveer 2,5 graden, lengte van het konusdeel is 25 mm; de kleinste diameter is ong. 14,8 mm en de grootste diameter is ong. 15,8 mm.

Hiermee is de onduidelijkheid de wereld uit maar misschien het probleem niet echt opgelost. Mogelijk is de statische wrijving van het konusje te gering om het koppel van deze sterkere motor over te brengen. We zullen zien.

Dankaan allen

mvg
    Klaa

Forum Rechten