Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 17
    Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012

Type schroef voor boorkop van de Ferm 13

Ik heb een oude FM 13 (Ferm) tafelboormachine.

Om aan te geven waarover ik het heb staat hieronder een foto die ik leende uit een draadje van ons forumlid Janwijbrand .

01_Ferm_FM13.jpg

Gisteren zat het boorkopje plotseling los De schroef die normaal onder in de boorkop zit bleek te ontbreken!. Wonderljk want dit machientje heeft al jaren goed bij me gefunctioneerd. Of het zou moeten zijn dat de schroef kort geleden is losgeraakt, eruit gevallen en "verdwenen" bij het vegen of stofzuigen.

03_Ferm_boorkop.jpg
    Het gaat dus om deze (ontbrekende) bout. Het is (volgens mij) links draad. Weet iemand welk type schroef/bout dit is (type draad, kop etc.)

mvg
    Klaas

Ik heb ook zo'n machientje, maar hij staat op klus. Als je morgenavond nog geen uitsluitsel hebt, zal ik hem mee naar huis nemen en even voor je kijken.

Heb ook een ferm een nieuwer model volgens mij maar daar zit de boorkop gewoon op de as (morse conus) en hij is me er nog niet af gevallen er ziet bij mij ook geen bout in.
    Robert Jan

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door chevy66 Bekijk Berichten
    Ik heb ook zo'n machientje, maar hij staat op klus. Als je morgenavond nog geen uitsluitsel hebt, zal ik hem mee naar huis nemen en even voor je kijken.
    .

Dank je wel Chevy

mvg
    Klaas

Bij de boorkop die op mijn machientje zit, is er geen schroef. Er zit zelfs geen gat door de boorkop waar een schroef in zou kunnen.

Bij kolomboormachines zit de kop ook op een konus. Schroeven met linkse draad worden alleen toegepast op boorkoppen die met een rechtse draad gemonteerd zitten, zoals op een handboormachine.

Functioneert de boorkop zelf nog wel?
    Met vriendelijke groet,

William
    .

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    @trilliwilli:Ja de boorkop zelf functioneert. Het heeft geen conus.
    @chevy: Potverdorie, kennelijk heb ik een andere variant. In de ""kolom""zit een potgat met binnendraad. Ik zal eens verder zoeken welk type draad dat is.

mvg
    Klaas

Als je boorkop op een conus zit, dan heb je ook eigenlijk geen borgschroef nodig. Kop gewoon weer monteren en even aandrukken op een stuk hout.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2012
    Volgens mij heb je dat schroefje helemaal niet nodig omdat deze machine maar 1 kant om kan draaien, daarom kan de boorkop nooit uit zichzelf los komen.
    Of maak ik nu een denkfout?

Boorkop zit op een konus. Dus de draairichting maakt niet uit. Hier houd wrijvingskracht de kop op zijn plek, niet een schroefdraad.

Maar de meeste kolomboormachines draaien alleen rechtsom, bij machines met een tapfunctie gaat die ook linksom. Maar dat zijn luxe uitvoeringen, die zijn door Ferm nooit gemaakt.
    Met vriendelijke groet,

William
    .

Forum Rechten