Geolied aanrechtblad lakken

AnnaAmsterdam

Nieuw lid
8 mei 2019
4
0
Hallo,
ik heb een houten aanrechtblad (houtsoort: ovankel) wat ik regelmatig in de olie zet. Maar het wordt desondanks lelijker met vlekken en krassen. Dus nu wil ik het in blanke lak zetten.
Hoe doe ik dat?
Ik lees veel verschillende verhalen op internet....
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Eerste vraag, welke olie?

Let op krassen krijg je ook na afwerking met blanke lak, het is een aanrechtblad.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Volledig kaal halen (anders hecht de lak niet) en dan in de lak zetten. Je zou ook eens kunnen informeren naar het gebruik van een hardwax, naar mijn weten hoeft het hout dan niet geheel kaal (enkel een diepe reiniging) en geeft dat wel al een betere bescherming dan olie.
 

gossy

Actieve deelnemer
24 apr 2019
27
0
idd lak is niet heilig - t smelt/schroeit/krast net zo vrolijk.. Je zou kunnen denken aan epoxy das wat harder ^^ Anders eens kijken naar de klassiekers - lijnzaad olie etc.. Met de de goede voorbehandeling dringt dat goed in het hout door - het hard uit in een polymeer ín het hout en vlekken moet je echt moeite voor doen dan.. Wel onderhoud ja maar die patina die het krijgt betalen mensen goud geld voor.
 

Rikky

Actieve deelnemer
22 nov 2016
46
0
Ik doe hout en marmer replica's schilderen. Nu heb ik 4 jaar terug een complete friettent in houtlook geschilderd (waaronder de tafel, balie, bar etc.) En deze heb ik afgelakt met Rigo Duo 2k lak.

Ook al het zwart dat je ziet is door mij opgezet en afgelakt met Rigo Duo

1 van de verschillende varianten.
https://dullerenco.nl/rigo-duo-matt-satin-2-k-multiprotector

En 4 jaar later is er eigenlijk nog niets aan te zien (zelfs niet de onderste hoekjes waar mensen met schoenen tegen aan lopen etc.)
 

Bijlagen

  • 065318a6-74b2-4471-aae3-8ccb009a7363.jpg
    065318a6-74b2-4471-aae3-8ccb009a7363.jpg
    55,1 KB · Weergaven: 121
  • Capture.jpg
    Capture.jpg
    69,3 KB · Weergaven: 119
Laatst bewerkt:

Rikky

Actieve deelnemer
22 nov 2016
46
0
Ik heb het geschilder met Amsterdam verf, en daar is direct deze 2k lak overheen gegaan.
Nu weet ik niet hoe de lak reageert vanwege jou geolied hout, maar daar kunnen ze vast telefonisch informatie over bieden. Of klein hoekje testen, maar je krijgt de lak slecht weg geschuurd.

De lak kan ook erg goed tegen middeltjes (Zie die in een friettent gebruikt worden om schoon te houden)

Enkele tip, stel je kiest om deze lak te gebruiken, zet hem dan door en door nat op (sausen), anders zie je strepen die je niet meer weg krijgt. Hij slaat wit uit, maar droogt helemaal transparant op.
 

AnnaAmsterdam

Nieuw lid
8 mei 2019
4
0
Dank!
Ik heb het geschilder met Amsterdam verf, en daar is direct deze 2k lak overheen gegaan.
Nu weet ik niet hoe de lak reageert vanwege jou geolied hout, maar daar kunnen ze vast telefonisch informatie over bieden. Of klein hoekje testen, maar je krijgt de lak slecht weg geschuurd.

De lak kan ook erg goed tegen middeltjes (Zie die in een friettent gebruikt worden om schoon te houden)

Enkele tip, stel je kiest om deze lak te gebruiken, zet hem dan door en door nat op (sausen), anders zie je strepen die je niet meer weg krijgt. Hij slaat wit uit, maar droogt helemaal transparant op.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.