Sipa 600 lintzaag met nieuwe banden

martijnvdh

Actieve deelnemer
24 apr 2018
69
1
Ik heb op mijn oude Sipa 600 lintzaag het originele (kurk?) wielbeleg vervangen door urethaan banden van de houtdeler (.nl, geen relatie mee). Hier waren een aantal redenen voor - het oude beleg was beschadigd, de machine maakte een hoop herrie, en de laatste tijd gebeurde het wel eens dat het zaaglint van de wielen af liep (meestal na het zagen). De wielen van de lintzaag hebben een vlak loopvlak.

Er gebeuren met de nieuwe banden een aantal dingen. De herrie is flink verminderd, dat is al fijn. Echter...de banden blijven niet zitten en zal ik dus moeten gaan verlijmen - geen groot probleem. Nog steeds heb ik het idee dat het lint niet goed spoort: op het onderste wiel loopt het lint net wel/net niet van voor van het wiel af, op het bovenste wiel is er wel wat te regelen maar loopt het lint doorgaans ook vrij ver naar voor. Pas als ik het bovenste wiel zo kantel dat het lint van achter loopt, loopt deze op het onderste wiel wat meer naar het midden.

How now?

Ik ben geneigd om alles los te halen en van nul af op nieuw uit te lijnen. Het onderste wiel kan ik in alle richtingen verstellen en vast zetten, boven kan ik alleen voor/achter kantelen met een stelschroef. Zijn er tips hoe ik hier aan zou kunnen beginnen?

Alvast bedankt!
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Hadden de urethaan banden dan niet wat kleiner gemoeten zodat ze wel vast komen te zitten?
Ik had ergens gelezen dat je deze eerst in warmwater moet verwarmen en er dan strak over heen trekken.
Mvg, :).
 

martijnvdh

Actieve deelnemer
24 apr 2018
69
1
Hadden de urethaan banden dan niet wat kleiner gemoeten zodat ze wel vast komen te zitten?
Ik had ergens gelezen dat je deze eerst in warmwater moet verwarmen en er dan strak over heen trekken.
Mvg, :).

Ze spannen op zich wel goed om het wiel, ze zijn alleen zo glad dat er in zijdelingse richting weinig frictie is.
 

martijnvdh

Actieve deelnemer
24 apr 2018
69
1
Korte update: met een laagje electro-tape midden op het wiel, daarop vervolgens de nieuwe banden gelijmd met Bison rubber-repair. De wielen opnieuw uitgelijnd, waarbij het onderste wiel inderdaad iets versteld is, en de zaag loopt als een zonnetje. Veel stiller als voordien.

WhatsApp Image 2019-05-12 at 18.34.17.jpg

Ik kwam bij het zagen van een stammetje "verse" amerikaanse eik wel een ander probleem tegen. Het zagen van twee vlakke kanten in de langsrichting van de stam (in spinthout) ging vlot. Het valt wel op dat er een hoop viezigheid aan het zaaglint blijft zitten (zitten geen borstels of afzuiging op de machine). Vervolgens geprobeerd om van de stam een paar planken te zagen, maar kwam er maar niet doorheen. Stammetje in kwestie heeft een diameter van circa 25cm, zaaglint is een 27mm/2-3tpi varitooth M42 Bi-Metal lint van tuffsaws.

Het lijkt alsof het lint na zagen van 2 platte kanten op slag bot is geworden - kan dit komen door alle zut die aan de tanden blijft plakken? Heeft iemand raad hoe dit te verwijderen? Bij stilstand is er geen waarneembare schade aan de vertanding.
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Verse stammen zaag je met een sabre tooth en niet met een vario tooth, die is daar totaal ongeschikt voor

Vario tooth maakt hele fijne zaagsnedes - droog hout
Fast cut - herzagen - droog hout
Sabre tooth - nat hout

Je hebt dus het totaal verkeerde zaaglint gebruikt
 

martijnvdh

Actieve deelnemer
24 apr 2018
69
1
Verse stammen zaag je met een sabre tooth en niet met een vario tooth, die is daar totaal ongeschikt voor

Vario tooth maakt hele fijne zaagsnedes - droog hout
Fast cut - herzagen - droog hout
Sabre tooth - nat hout

Je hebt dus het totaal verkeerde zaaglint gebruikt

Damn...

Bedankt!
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Het lint zal niet bot geworden zijn door het verse hout. Maar zoals Toxiq al aangaf zal het lint slecht schulpen in nat hout. Ander lint gebruiken dus.
Het vervuilde lint kan je inspuiten met kachelreiniger of iets dergelijk. Een tijdje laten weken en dan afpoetsen.
 

mostudio

Actieve deelnemer
22 aug 2017
62
0
Den haag
Als je super spul wilt voor het schoon maken van zaagbladen en freesjes moet je gele dusty van de wibra proberen kost geen drol en werkt super. Daarna wel even in olieen tegen roesten.
 

R de Gelder

Actieve deelnemer
26 jan 2017
138
0
Martijn ik heb ook de Sips 600 maar wel met borstels, is net een stuk boender die met een verstelbaar armpje de boender op het wiel drukt, stof afzuiging zelf onder het blad gemaakt heb nog wat Mahonie Sapeli liggen dat is dezelfde houtsoort als de lint afdekking.
 

martijnvdh

Actieve deelnemer
24 apr 2018
69
1
Martijn ik heb ook de Sips 600 maar wel met borstels, is net een stuk boender die met een verstelbaar armpje de boender op het wiel drukt, stof afzuiging zelf onder het blad gemaakt heb nog wat Mahonie Sapeli liggen dat is dezelfde houtsoort als de lint afdekking.

Ik heb tijdens de "renovatie" nieuwe afscherming laten maken van geplooide RVS plaat...tis maar wat je ter beschikking hebt :)

Zou je me eventueel een paar foto's kunnen sturen van hoe die borstels en de afzuiging zit? Ik had het plan om iets met magneten te gaan fabriceren, een voorbeeld is zeker welkom!
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Verse stammen zaag je met een sabre tooth en niet met een vario tooth, die is daar totaal ongeschikt voor

Vario tooth maakt hele fijne zaagsnedes - droog hout
Fast cut - herzagen - droog hout
Sabre tooth - nat hout

Je hebt dus het totaal verkeerde zaaglint gebruikt

Even een beetje nuanceren. Toxiq heeft gelijk dat de Sabre Tooth het meeste geschikte zaaglint is. Tuff Saws zegt over de Sabre Tooth:

These blades will cut all types of wood but are especially great at cutting green wood due to the deep gullets and tooth set. These blades have heavier set on the teeth to create extra clearance when cutting. The extra set reduces or eliminates problems caused by resin and improves blade life. The extra set also makes radius cutting a lot easier in thicker stock.

Maar op de website van Tuff Saws staat ook:

For cutting green and seasoned wood the following ranges are suitable: SuperTuff Sabrecut, SuperTuff Premium, SuperTuff Carbon, M42.
 
Laatst bewerkt:

R de Gelder

Actieve deelnemer
26 jan 2017
138
0
Maarten het lukt niet om de foto,s te uploaden, stuur anders een bericht dan kan ik ze mailen, groet Rinus
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Ik lees hier dat je zitten geen borstels of afzuiging op de machine hebt, maar dat kun je toch zelf maken!!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.