beschadigde spantang bovenfrees

gerwin

Actieve deelnemer
2 okt 2016
43
3
mijn Elu bovenfrees heeft tpv de spantang beschadigde schroefdraad op de as waardoor de freesjes scheef in de machine komen te zitten en zo in onbalans raakt .hoe kan ik dit weer goed krijgen ?bovenfrees.jpgbovenfrees1.jpg

groet Gerwin
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.112
517
Moordrecht
Er zal vast een oplossing zijn, maar het lijkt mij dat het neigt naar een onveilige situatie en wat mij betreft zijn er dan geen compromissen. Ik heb laatst aan den lijve ondervonden dat er geen kortere routes zijn. Ik zou een andere freesmachine kopen en deze laten voor wat het is, een machine die zijn leven welbesteed heeft en nu mag rusten..
 

WR1944

Oud hout
Als de schroefdraad zodanig beschadigd is dat de spantang niet meer exact centrisch draait kun je elke vorm van repareren vergeten. Die draad zit zuiver op de as en elke onbalans bij die hoge toerentallen geeft direct trillingen. De as vervangen lijkt me de enige goede oplossing maar omdat de rotor ook op de as zit kan dat best duur uitpakken als er al een vervanger beschikbaar is. Misschien is er via Marktplaats een identieke gesneuvelde machine te vinden. Anders wordt het een nieuwe bovenfrees.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
726
31
BE / Tienen
Ziet er niet goed uit.

De spantang zit bij een dergelijke machine rechtstreeks in de as van het anker van de motor (de draad zit op het uiteinde van de as).

Onderdelen zijn nog vergkrijgbaar: Elu is destijds overgenomen door Dewalt. Een aantal machinetypes worden nog steeds gemaakt, maar nu in een geel jasje. Dewalt levert voor heel wat Elu machines nog reserve-onderdelen.

Als je de herstelling zelf kan uitvoeren (anker van motor vervangen, geen raketwetenschap, maar je moet toch al wel fatsoenlijk weten hoe de boel in mekaar zit) kost een anker voor deze machine 174.70 euro exclusief BTW (adviesprijs van Dewalt). Misschien vind je een dealer die hier wat korting op kan geven, maar dan nog.... Het zou kunnen dat je ook nieuwe spantangen moet kopen, afhankelijk van hoe het met de draad daarvan gesteld is.

De prijs van een gelijkaardige nieuwe machine is iets van een 300 - 400 euro inclusief BTW....

Als je plaats genoeg hebt om een kapotte machine te stockeren eventueel de optie zoals WR 1944 aangeeft om via de tweedehandsmarkt van 2 versleten machines 1 fatsoenlijke maken.

http://service.dewalt.be/DEWALT/BE/nl-BE/Part/PartsForProduct?productId=3327
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.