Inca vlakbank

Houtvos

Actieve deelnemer
30 apr 2015
240
3
Maassluis
Hallo allen,

Ik ben nu al een maandje ofzo in bezit van een kleine maar fijne Inca vlakbank. Ben er erg tevreden over. Ik vraag mij wel wat af, op de vlakbank zit een hendeltje die bedoeld is om de invoertafel, na verhogen of verlagen, vast te zetten. Zie 'b' in de foto.

Inca Vlakbank.jpg

Ik kan dit hendeltje draaien tot ik een ons weeg (en dat is veel kan ik je zeggen! ;-), zonder dat ik het gevoel krijg dat er iets vast kom staan. Desalniettemin kan ik zo 123 geen beweging in mijn invoerblad waarnemen.

Heeft iemand met dezelfde vlakbank hier ervaring mee?

a = invoerblad
b = hendel tbv vastzetten
c = hoogteverstelling
d = diepteschaal
 

Arjen Bosse

Actieve deelnemer
22 jun 2016
227
48
Dit hendeltje zit aan een metalen staafje welke met schroefdraad in het aluminium voetstuk van de vlakbank vast zit. Het schroefdraad in het aluminium zal ws dol gedraaid zijn. Ik heb er ook ervaring mee, maar geen probleem. Zolang je aanvoertafel maar "klem" zit en de hoogteverstelknop nog goed te draaien is zal het geen probleem geven. Heb ook een vlakbankje gehad waar hij wel werkte maar het was niet nodig om hem te gebruiken.
 

mostudio

Actieve deelnemer
22 aug 2017
62
0
Den haag
Ik kan je het wel zeggen net een gereviseerd,

De grote zwarte knop daarmee versteld je de hoogte van de tafel en kan je hem blokkeren met de kleine hendel die er haaks opzit.

De opbouw van de grote dikke zwarte knop boor de hoogte te stellen is als volgt.

Zwarte knop zit op een schroefdraad spindel gestoken en kan ten opzichte van de spindel niet draaien omdat er in de hals van de zwarte knop een spanstift zit in geslagen ongeveer 3 mm in dia.
De spindel zit aan de binnen zijde opgesloten door twee kontamoeren. Aan de invoer tafel.zit een bronzen stuk/moer die er voor zorgt dat de tafel in hoogte wordt versteld.
Zorg dat alles lekker loopt anders breek je de 3 mm spanstift af.
 

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
608
61
Flakkee
Dat zal wel eens mijn oude machine kunnen zijn. Van wie en waar heb je hem overgenomen? Het draadeind is inderdaad dol. Gewoon laten. Kan geen kwaad.
 

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
608
61
Flakkee
Dat is geinig. Je kan eventueel het draad opnieuw tappen als je echt wilt dat ie vast gedraaid kan worden.

Ps. Goed om te lezen dat ie je bevalt.
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Als het schroefdraad in aluminium dol gedraaid is kan je het laten uitboren en een helicoil in laten zetten. Heb ik toen in mijn motorblok ook laten doen, kost weinig en gaat niet snel stuk.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.