MDF vernissen, beitsen of oliën?

Benensam

Actieve deelnemer
27 nov 2013
87
0
Hey,
Mijn worshop is bekleed met mdf-panelen. Om het er toch iets fatsoenlijker te laten uitzien, zou ik er een transparant laagje willen opzetten. Bedoeling is de ruwe look te behouden maar het toch iets gladder te krijgen.
Wat kan ik best doen?
Thanks
 

Hubert

Actieve deelnemer
26 jan 2010
331
1
Maria Hoop (L)
Ooit mdf met blanke lak behandeld en dat is na een jaar of 15 nog in heel goede staat. Ik weet helaas niet meer of de lak op waterbasis was of op terpentinebasis.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Zal wel op oliebasis geweest zijn, 15 jaar geleden was waterbasis nog niet zo populair
Olie gaat prima, 2x mijn werkbanken met verbeterde houtolie behandeld, het word wél donkerder !
Gekookte lijnolie gaat ook prima, eenmaal de eerste laag opgedroogd zal de 2e laag veel minder zuigen
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Ik heb ook de ervaring dat de olie wegzakt als een watergolf op het strand..... het hielp dus weinig tegen lijm en overige ongerechtigheden die ik op het MDF knoei, zijn moeilijk te verwijderen. Ik wil ook een nieuw MDF oppervlak van een werktafel weer behandelen en zoek een andere oplossing dan olie.

Fons
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
Voor een werkblad is HDF geschikter dan MDF, plus dat HDF niet zo dorstig is (niet voor niets zijn de bladen van Festool van HDF). Als alternatief kun je een laag hardboard als top gebruiken. Van hardboard schraap je lijm en verf zonder problemen.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Voor mijn MDF werkblad heb Danish oil gebruikt. Mooi resultaat. En het is mijn indruk dat daar lijm en verf wat slechter op hecht dan op een met olie behandeld MDF-blad, maar ideaal is het niet.

Voor de MDF panelen die de topicstarter voor de wand van zijn werkplaats gebruikt is Danish oil een wat erg dure oplossing. Maar gewoon lijnolie kan toch prima? Dat zuigen van MDF is na de eerste laag wel over.

mvg
Klaas
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.