Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 11 tot 17 van de 17
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rmkat Bekijk Berichten
    zonder schuren lagen opbouwen wordt meestal gedaan om snel laagdikte te creëren voor een glad eind resultaat zou ik de een na laatste laag toch opschuren met k320. Voor het opzetten van de lak, zet er een redelijk dikke laag op en strijk deze stevig na met de kwast in lange slagen om eventueel overtollige lak eraf te strijken en de lak goed de verspreiden.
    Thanks Marthijn,
    De fabrikant is nogal "los" met de specs heb ik gemerkt..via de systeemwijzer kwam ik dus uit op bovenstaand document.
    Heb de hoogglans pu gekocht waar weer deze pdf bij hoort: https://www.de-ijssel-coatings.nl/up...tib/nl/705.pdf

Daar staat op overschilderen na 8uur...op het blik zelf staat letterlijk 16 uur (achteraf gezien had ik beter de 2 componenten moeten kopen maar wilde niet rommelen met verhoudingen ed.) Heb nu geen UV filter erop maar goed, de tafel zal niet in zuid spanje komen te staan.

Vanavond zonder schuren laag 5 erop dan paar dagen drogen en met k320 schuren en nog 1 laag aanbrengen met roller of kwast (heb op yt een vernis expert gezien die de laatste laag met de roller deed zodat alles 1 mooie egale laag kreeg die íe daarna deed afstrijken met de kwast voor de luchtbellen)
    Laatst gewijzigd door _Alex_; 07-05-19 om 10:08.

Senior Member
    Ingeschreven
    Feb 2017
    2k is niet heel lastig met mengen hoor je kunt van die potjes krijgen met schaal verdeling dat gaat prima maar buiten dat, de 1k zou ook gewoon strak moeten vloeien zeker bij 4 lagen (normaal al na de eerste verdunde laag) al ben ik niet bekend met het product van De Ijsel moet ik toegeven. Met een roller opbrengen en afstrijken met een kwast kan ook ja. Succes!
    www.rmwoodturning.nl

- marthijn

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2014
    Als je zeker wilt zijn dat je goed geschuurd hebt, kan je dat met scheerlicht goed beoordelen. Evt. oneffenheden zie je dan snel genoeg.
    Mvg,

Richie

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rizz Bekijk Berichten
    Als je zeker wilt zijn dat je goed geschuurd hebt, kan je dat met scheerlicht goed beoordelen. Evt. oneffenheden zie je dan snel genoeg.
    Hi Richie,
    Ik had ongetwijfeld beter kunnen schuren vanaf het begin, heb een aantal plekken langer moeten schuren dan andere omdat er "transport vlekken" op zaten..krijg het idee dat die extra effort me nu een beetje aan het tegenwerken is. De rest heb ik gedaan met de orbit sander en op de meeste gedeelten ga ik als een ijsbaan met de lak over de planken heen. (dus note to self wanneer ik de bovenkant ga doen, orbit sander only op p180 transportvlekken be damned)

De laatste paar lagen heb ik "licht" geschuurd zodat de laag weer mat werd. Ga zoals Marthijn zei er een goede laag bovenop zetten om te zien wat daar het effect van is zonder schuren. hopelijk kom ik zo met nog of 2 lagen "boven" de oneffenheden uit.

2 vraagjes nog mannen:

Ondanks dat ik voorzichtig ben geweest heb je altijd overvloei over de randen heen..:
    tafel-planken-zijkant.jpg

kan ik het beste dit laten zitten of mee schuren met de zijkant met bijv een delta- of orbital schuurmachine?

Heeft daarnaast iemand een idee wat mineral-spirits zijn , heb 5 verschillende vertalingen gevonden op internet (aantal amerikaanse youtubers zeggen dat je met mineral spirits op kaal hout alle imperfecties kunt zien VOORDAT je er iets op doet qua lak zodat je nog wat kunt bijschuren hier en daar. )
    Laatst gewijzigd door _Alex_; 11-05-19 om 15:55.

Senior Member
    Ingeschreven
    Feb 2017
    mineral spirits zijn terpetine e.d. oplosmiddelen als ik mij niet vergis. Wat betreft het schuren snap ik het niet helemaal, je lakt kant per kant of wordt de onderkant niet gelakt?
    www.rmwoodturning.nl

- marthijn

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rmkat Bekijk Berichten
    mineral spirits zijn terpetine e.d. oplosmiddelen als ik mij niet vergis. Wat betreft het schuren snap ik het niet helemaal, je lakt kant per kant of wordt de onderkant niet gelakt?
    Ik heb de onderkant eerst gedaan om ervaring met de lak op te doen.
    Zoals de foto toont heb ik nu een kleine overvloei over de randjes heen nu ik nog de boven+zijkanten moet gaan doen.
    Had achteraf beter gelijk de zijkanten mee kunnen pakken maar eea had ook te maken met de beschikbare ruimte die ik heb om het werk te verrichten. Heb nu een betere opstelling gevonden.
    Laatst gewijzigd door _Alex_; 13-05-19 om 13:08.

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten