Paar doffe plekken na aanbrengen polyurethaan op planken

_Alex_

Actieve deelnemer
24 feb 2019
33
0
Rotterdam
Ben bezig met een buitentafel, heb de ipé planken eerst ontvet daarna geschuurd.
Toen:
*De eerste laag erop gezet (Hoogglans PU jachtlak op basis van alkydhars)
*24 uur laten drogen
*met p180 geschuurd
*stof verwijderd
*de 2e laag erop gezet.
Op zich niet ontevreden met het resultaat maar zie op bepaalde stukjes wat "doffe" plekken. (die heb ik echt mee geschilderd)
Ik hoop vooralsnog dat dit "droge" plekken zijn waar de lak helemaal het hout is ingezogen en dat het allemaal goed komt naarmate ik meer lagen aanbreng maar wilde dit even toetsen bij jullie.

tafel-planken-doffe-plek.jpg
 

J v Veldhuizen

Actieve deelnemer
7 okt 2018
268
8
Toevallig deze week oom een eiken schaaldeel in dat soort lak gezet
Daar viel mij dat ook al op
Nu de 3e laag erop zit lijkt het bij mij minder te worden
 

_Alex_

Actieve deelnemer
24 feb 2019
33
0
Rotterdam
Thanks@ Toxiq

Toevallig deze week oom een eiken schaaldeel in dat soort lak gezet
Daar viel mij dat ook al op
Nu de 3e laag erop zit lijkt het bij mij minder te worden

Goed om te horen! Ik ga stug volhouden, straks met 240 heeel licht schuren en de volgende laag erop zetten kijken of het beter wordt. (met eens kwast overigens)
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
de verf is er daar ingetrokken of het zat er iets minder dik (ik vermoed de laatste want je ziet ook de kwastaanzet)
gewoon doorgaan tot het helemaal goed dicht is .
Er zitten ook nog een paar nerven die nog niet helemaal zijn dichtgevloeid met lak
 

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Een schrale plek hier is niet genoeg lak opgekomen of het is er dieper in kunnen trekken terug schuren en nog een laagje zetten. Zorg wel dat je de aanzet goed vlak schuurt dit blijf je anders zien.
 

_Alex_

Actieve deelnemer
24 feb 2019
33
0
Rotterdam
Thanks @Boertje125 en Marthijn...ga 'm met 240 mat maken en op naar laag 3. Wil er minimaal 5 lagen op hebben dus heb nog even te gaan :)
 

_Alex_

Actieve deelnemer
24 feb 2019
33
0
Rotterdam
Heb 'm mat opgeschuurd en laag 3 opgebracht en deze keer iets dikker opgezet, heb het idee dat goed heeft geholpen. Zag op andere plekken weer wat droge plekken terugkomen dus het blijft een beetje een balanceer-act hoe dik je de lagen moet aanbrengen(morgen even afwachten)

Morgenavond opnieuw licht schuren met p280 (1 korrel lichter dan p240) en dan op naar laag 4. (heb nog p320 en p400 liggen voor opvolgende lagen).

Heb best wat schilder ervaring door de jaren heen opgebouwd (met name kozijnen) maar met poly/vernis werken is toch een hele andere ervaring.
Was wel zo slim om eerst de onderkant te doen en te bedenken om de zijkant en bovenkant tot het laatst te bewaren.

De strategie was op zich goed maar had beter gelijk de zijkanten mee kunnen pakken. Heb nu een paar kleine zakkers en die moet ik alsnog wegschuren.
al doende leert men I guess
 
Laatst bewerkt:

_Alex_

Actieve deelnemer
24 feb 2019
33
0
Rotterdam
Een schrale plek hier is niet genoeg lak opgekomen of het is er dieper in kunnen trekken terug schuren en nog een laagje zetten. Zorg wel dat je de aanzet goed vlak schuurt dit blijf je anders zien.
Inmiddels laag 4 opgebracht, het wordt al beter maar zie op andere plekken toch weer van die plekken terugkomen. Wellicht schuur ik toch iets te hard of moet ik conform de documentatie het schuren achterwege laten.

Heb er een (vriendelijke :) ) discussie over gehad met m'n schoonpa die zegt om nog een extra dag te wachten tussen de lagen. (m'n 1 liter lak was ook op na gisteren)

Snap die opmerking zich wel.. alleen heb ik gisterenavond de lak documentatie nog ns doorgenomen en daar staat dat je zonder schuren of voorbereiding mag overschilderen wanneer je dit doet binnen 48 uur. Wacht je langer dan 48 uur dan wordt eerst schuren aangeraden. Bron:https://www.de-ijssel-coatings.nl/u...stemen/Systeem 29 - Hout transparant 1K N.pdf

Was benieuwd hoe jullie dit aanpakken. (laag op laag binnen 48 uur of langer wachten en dan telkens opschuren)
Doe dit uit nood allemaal in de woonkamer omdat het buiten en in de schuur te koud is dus ja met 5-6 lagen en elke keer 2 dagen wachten gaat dat thuis wel wat praktische problemen opleveren :)

Ik neig nu om vanavond 1 plank alleen af te nemen met een stof kleefdoekje en er een nieuwe laag op te zetten om te zien wat het effect is.
 
Laatst bewerkt:

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
zonder schuren lagen opbouwen wordt meestal gedaan om snel laagdikte te creëren voor een glad eind resultaat zou ik de een na laatste laag toch opschuren met k320. Voor het opzetten van de lak, zet er een redelijk dikke laag op en strijk deze stevig na met de kwast in lange slagen om eventueel overtollige lak eraf te strijken en de lak goed de verspreiden.
 

_Alex_

Actieve deelnemer
24 feb 2019
33
0
Rotterdam
zonder schuren lagen opbouwen wordt meestal gedaan om snel laagdikte te creëren voor een glad eind resultaat zou ik de een na laatste laag toch opschuren met k320. Voor het opzetten van de lak, zet er een redelijk dikke laag op en strijk deze stevig na met de kwast in lange slagen om eventueel overtollige lak eraf te strijken en de lak goed de verspreiden.
Thanks Marthijn,
De fabrikant is nogal "los" met de specs heb ik gemerkt..via de systeemwijzer kwam ik dus uit op bovenstaand document.
Heb de hoogglans pu gekocht waar weer deze pdf bij hoort: https://www.de-ijssel-coatings.nl/uploads/tib/nl/705.pdf

Daar staat op overschilderen na 8uur...op het blik zelf staat letterlijk 16 uur :( (achteraf gezien had ik beter de 2 componenten moeten kopen maar wilde niet rommelen met verhoudingen ed.) Heb nu geen UV filter erop maar goed, de tafel zal niet in zuid spanje komen te staan.

Vanavond zonder schuren laag 5 erop dan paar dagen drogen en met k320 schuren en nog 1 laag aanbrengen met roller of kwast (heb op yt een vernis expert gezien die de laatste laag met de roller deed zodat alles 1 mooie egale laag kreeg die íe daarna deed afstrijken met de kwast voor de luchtbellen)
 
Laatst bewerkt:

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
2k is niet heel lastig met mengen hoor je kunt van die potjes krijgen met schaal verdeling dat gaat prima maar buiten dat, de 1k zou ook gewoon strak moeten vloeien zeker bij 4 lagen (normaal al na de eerste verdunde laag) al ben ik niet bekend met het product van De Ijsel moet ik toegeven. Met een roller opbrengen en afstrijken met een kwast kan ook ja. Succes!
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Als je zeker wilt zijn dat je goed geschuurd hebt, kan je dat met scheerlicht goed beoordelen. Evt. oneffenheden zie je dan snel genoeg.
 

_Alex_

Actieve deelnemer
24 feb 2019
33
0
Rotterdam
Als je zeker wilt zijn dat je goed geschuurd hebt, kan je dat met scheerlicht goed beoordelen. Evt. oneffenheden zie je dan snel genoeg.
Hi Richie,
Ik had ongetwijfeld beter kunnen schuren vanaf het begin, heb een aantal plekken langer moeten schuren dan andere omdat er "transport vlekken" op zaten..krijg het idee dat die extra effort me nu een beetje aan het tegenwerken is. De rest heb ik gedaan met de orbit sander en op de meeste gedeelten ga ik als een ijsbaan met de lak over de planken heen. (dus note to self wanneer ik de bovenkant ga doen, orbit sander only op p180 transportvlekken be damned)

De laatste paar lagen heb ik "licht" geschuurd zodat de laag weer mat werd. Ga zoals Marthijn zei er een goede laag bovenop zetten om te zien wat daar het effect van is zonder schuren. hopelijk kom ik zo met nog of 2 lagen "boven" de oneffenheden uit.
 

_Alex_

Actieve deelnemer
24 feb 2019
33
0
Rotterdam
2 vraagjes nog mannen:

Ondanks dat ik voorzichtig ben geweest heb je altijd overvloei over de randen heen..:
tafel-planken-zijkant.jpg

kan ik het beste dit laten zitten of mee schuren met de zijkant met bijv een delta- of orbital schuurmachine?


Heeft daarnaast iemand een idee wat mineral-spirits zijn , heb 5 verschillende vertalingen gevonden op internet (aantal amerikaanse youtubers zeggen dat je met mineral spirits op kaal hout alle imperfecties kunt zien VOORDAT je er iets op doet qua lak zodat je nog wat kunt bijschuren hier en daar. )
 
Laatst bewerkt:

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
mineral spirits zijn terpetine e.d. oplosmiddelen als ik mij niet vergis. Wat betreft het schuren snap ik het niet helemaal, je lakt kant per kant of wordt de onderkant niet gelakt?
 

_Alex_

Actieve deelnemer
24 feb 2019
33
0
Rotterdam
mineral spirits zijn terpetine e.d. oplosmiddelen als ik mij niet vergis. Wat betreft het schuren snap ik het niet helemaal, je lakt kant per kant of wordt de onderkant niet gelakt?

Ik heb de onderkant eerst gedaan om ervaring met de lak op te doen.
Zoals de foto toont heb ik nu een kleine overvloei over de randjes heen nu ik nog de boven+zijkanten moet gaan doen.
Had achteraf beter gelijk de zijkanten mee kunnen pakken maar eea had ook te maken met de beschikbare ruimte die ik heb om het werk te verrichten. Heb nu een betere opstelling gevonden.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.