advies gevraagd om teak balk schuin te frezen

nog een Wouter

Nieuw lid
6 mrt 2014
13
0
Beste houtbewerkers!

Ik zoek wat advies over het gebruik van een freesmachine die onder een tafel hangt (Triton TRA001).
Voor mijn stuurhut wil ik een stuk kokzijn vervangen. Het oude kozijn heb ik opgemeten, en dat leidt tot deze doorsnede van de onderdorpel.

dorpel.jpg
De dorpel wordt uit teak gemaakt, het vierkante blokje aan de onderkant maak ik uit vuren.
Links is de binnenzijde van de dorpel. Rechts is de buitenzijde, waarbij de stalen stuurhut wand rechts tegen het vuren balkje komt, en de teak dorpel er dus met het afdruiprandje overheen valt.
De deur staat er dus bovenop, en gaat naar rechts open. Links valt die tegen het opstaande blokje (sponning?).

Nu heb ik sinds kort een freestafel, en de rechte hoekjes gaan allemaal wel lukken. Het probleem is de schuine zijde (dat is ongeveer 70 mm breed).
Uit een probeer stukje vuren heb ik in eerste instantie aan de bovenzijde boven het schuine deel horizontaal de hogte van de sponning weggefreesd. Daarna heb ik balkje met een paar passtukjes schuin gelegd om de schuine zijde erin te frezen.
Dit bleek de verkeerde volgorde.
Het lijkt me handiger om eerst de schuine zijde te frezen, parallel aan waar die uiteindelijk moet komen (rode lijn). Dan heb ik een groter schuin vlak om het balkje op te leggen, en kan ik dat in zijn geheel op diepte brengen.

Is dat een goede methode? (kan het nu nog niet uitproberen)
Wat voor frees zouden jullie hiervoor gebruiken?
Mijn grootste rechte frees is 20 mm diameter, moet ik een gotere hebben?
Met het huidige freesje krijg ik zichtbare lijnen doordat ik het balkje een paar keer heen en weer moet halen bij verschillende aanslagen. de lijnen op het balkje zijn ongeveer 1/2 mm door diverse spelingen, en met vuren makkelijk weg te poetsen, maar met teak weet ik niet of het zo makkelijk is...

bedankt voor jullie advies!
 

Bijlagen

  • dorpel.JPG
    dorpel.JPG
    27,8 KB · Weergaven: 244

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
ik zou het schaven op een schaafbank, je kunt de geleider onder de gewenste hoek zetten, dan is het er zo af
Als je die niet hebt: even een oproepje hier, vast wel iemand in de buurt die je daarmee kan helpen

Dat vuren balkje zou ik nog even overdenken, als dat geen zicht is zou ik zeker een hardhout soort pakken, een boot is toch dikwijls vochtiger dan een huis omgeving
 
Laatst bewerkt:

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Hoe lang is het stuk dat je moet vervangen? Met een frees ben je denk ik wel even bezig, omdat je niet teveel materiaal per freesgang kunt weghalen. Ik zou de sponningen zagen op de cirkelzaag en dan met een handschaafje afwerken. Ik denk ook dat je sowieso even een hulpstukje moet maken zodat je de bovenzijde veilig op freestafel dan wel cirkelzaag kunt verwerken.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Zagen en daarna met een sponningschaaf glad afwerken is ook een optie.

- EdP was me al voor zie ik.
 
V

Verwijderd lid 23711

Guest
Wouter,
Zo'n profiel zaag ik altijd op de cirkelzaagtafel. Dat gaat veilig, nauwkeurig en razendsnel. Het stukje afval is vaak nog geschikt als glaslat of zo.
Als je zelf geen zaagtafel hebt, ga dan even bij een timmerman langs: die doet het zó voor je. Even naschuren met de hand of met een kleine excentermasjien.

Toxiq had het over dat stukje vuren grondhout: ik ben het met hem eens. Vurenhout op die plek (onder de onderdorpel in contact met staal) is binnen 5 tot 10 jaar weggerot. Kies liever voor vet Amerikaaans grenen, bankirai of iroko.
Geen eiken, want dat is te zuur voor het staal.

Wellicht ten overvloede: vermijd het gebruik van gewone spaanplaatschroeven op schepen. Gebruik uitsluitend roestvast staal.

Succes,
Wim.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
op een grote tafelfrees met een 30mm as gaat dit prima.
misschien kan je de profielen er even aan laten schaven bij een plaatselijke aannemer die zijn kozijnen nog zelf maakt.

zo niet dan zou ik ze ook zagen
 

FeikeJan

Actieve deelnemer
14 mrt 2017
38
1
Twente
Als ik de tekst van TS lees gaat het om PROBEERstukje vurenhout. Het definitieve product word gemaakt van teak (is dat hard genoeg?:confused:)

Ik heb inderdaad meerdere kozijndelen gevormd met de zaagtafel. Zolang je spouwmes niet boven de zaag uit komt kun je hier goede "groeven" mee zagen. Uiteraard afhankelijk van de maximale hoogte die je zaag haalt. Met een frees zie ik mezelf dit niet zomaar doen, met een zaagtafel is het een (relatief) makkie.
 

nog een Wouter

Nieuw lid
6 mrt 2014
13
0
Bedankt voor de reacties!
Ik heb wat stukjes gebruikt teak kunnen vinden en dit naar een timmerbedrijf gebracht die het voor een schappelijk bedrag wil profieleren.
Op zich is het leuk om alles zelf te maken, maar zonder het juiste gereedschap zie ik een heel verhaal van vallen en opstaan voor me.
Die tijd kan ik beter aan andere dingen besteden.

En ja, RVS schroeven.... door schade en schande wijzer geworden...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.