Gezwart (of ebonized) hout afwerken

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
534
87
Stiens
Dag,

Nadat ik een artikel las over het zwarten van hout in Fine Woodworking jun 2019 (v.a. pag. 78) en ontdekte dat er op dit forum ook genoeg over te vinden is, wil ik dat ook eens testen. Misschien voor het onderstel van een paar tafeltjes die ik nog wil maken. Ik schat zo in dat het wel lukt.

Meteen vraag ik mij af hoe ik het verder afwerk. Met tungolie misschien of was? Olie heb ik wel maar ik heb geen idee welke was geschikt is.

We hebben thuis was waar wij af en toe iets mee opwrijven maar eigenlijk weet ik niet of dat geschikt is voor kaal (of gezwart) eiken.

[Ik ben gestopt met zoeken op het forum op dit onderwerp. Het woord 'was' is te kort denk ik en het is ook een vorm van zijn.
Misschien pak ik het verkeerd aan, maar ik vond niets.]

Kan iemand mij verder helpen?

André
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Zoeken op het forum gaat het beste als je via google gaat zoeken. Eiken zwarten met ijzer azijn Staalwol in azijn doen en dan een dag wachten en smeren maar. Afwerken kan je dit met olie lak en frictiepolish. Wel opletten want het is maar een dun zwart laagje.
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
534
87
Stiens
@Wim Kluck
Ik bedoel zoeken op 'was'. Het zwarten heb ik wel gevonden en ik schreef al dat dit waarschijnlijk wel gaat lukken.
Ik heb het idee dat zo'n kort woordje niet lukt.

André
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
534
87
Stiens
@Wim Kluck
Ik had begrepen dat het zwarte laagje niet eens zo heel dun is. Zeker als ook nog wat afwasmiddel wordt gebruikt. Dan dringt het dieper door.
(Ergens gelezen.)

@Allen
Heeft iemand enig idee hoeveel staalwol je echt nodig hebt? Ik heb geen idee maar het kan zomaar zijn dat het zwart-effect niet groter wordt
als je meer staalwol gebruikt. In dat geval is een klein plukje voldoende.

De hoeveelheid azijn wordt bepaald door wat je denkt nodig hebt om het hele oppervlak 1 of 2x in te smeren.

Is het trouwens lang houdbaar?

André
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
In het meest recente nummer van Fine Woodworking staat een goed artikel over het maken van dit goedje:rolleyes:

Je kunt met doorgeven van je emailadres eenmalig dit artikel van FWW lezen.

Succes en groet van Fons
 

Guido76

Actieve deelnemer
23 okt 2018
267
48
Zeewolde
Ik heb nu ook zo'n potje azijn en staalwol in de garage staan. Vooralsnog na 1 dag nog zo goed als geen enkel zwart effect op eiken. Na 3 dagen ook nog niks, wel tussendoor steeds de deksel eraf gehad om te proberen. Nu weer een nieuw potje gemaakt welke ik dicht houdt voor 3 dagen. Ik gebruik schooonmaakazijn en staalwol van de gamma, 4 rollen voor 1.49.

Werkt een ander soort azijn mogelijk beter, of een ander soort staalwol?
 

Woodlex

Actieve deelnemer
2 jun 2014
62
5
Duiven
Ik heb pas mijn eiken tafelblad gezwart met oost indische inkt en daarna met Skylt Titanium afgewerkt met een mooi resultaat vind ik zelf. Is dat nog een optie?

groeten,
Lex
 
Laatst bewerkt:

Nerflander

Actieve deelnemer
5 feb 2011
291
6
Steenwijk
Guido, is je staalwol wel opgelost in de azijn? Dat kan wel een week of zo duren, dan gaat het eruit zien als roestwater. Als je dit mengsel op kaal eikenhout smeert reageert het eiken-looizuur (tannine) met het ijzer in je azijn en dan behoort het eikenhout echt wel behoorlijk zwart te verkleuren.
 

Guido76

Actieve deelnemer
23 okt 2018
267
48
Zeewolde
Guido, is je staalwol wel opgelost in de azijn? Dat kan wel een week of zo duren, dan gaat het eruit zien als roestwater. Als je dit mengsel op kaal eikenhout smeert reageert het eiken-looizuur (tannine) met het ijzer in je azijn en dan behoort het eikenhout echt wel behoorlijk zwart te verkleuren.

Nee, staalwol is totaal niet opgelost. Hoe weet ik of je het juiste staalwol hebt? Het staalwol is magnetisch, dus lijkt van ijzer te zijn. Tot nu toe wordt het een beetje grijs, en na vele lagen pas richting een beetje zwart. Mijn nieuwe potje laat ik voorlopig even staan. Met deksel dicht toch zodat er geen zuurstof bijkan?
 

Guido76

Actieve deelnemer
23 okt 2018
267
48
Zeewolde
Ik heb pas mijn eiken tafelblad gezwart met oost indische inkt en daarna met Skylt Titanium afgewerkt met een mooi resultaat vind ik zelf. Is dat nog een optie?

groeten,
Lex

Ja, laatst op youtube een filmpje gezien waarbij 1 laag beits en 1 laag zwarte houtolie werdt gebruikt. Was in het engels en ze noemen het allebei "stain".

Ik wil graag diepzwart maar wel mat en niet vettig/olieachtig.
 

Woodlex

Actieve deelnemer
2 jun 2014
62
5
Duiven
Mijn blad is diepzwart en erg mat. Als je wilt kan ik morgen een foto plaatsen. Laat maar weten.

Lex
 

Guido76

Actieve deelnemer
23 okt 2018
267
48
Zeewolde
Mijn blad is diepzwart en erg mat. Als je wilt kan ik morgen een foto plaatsen. Laat maar weten.

Lex

Hallo Lex,

Ik ben heel benieuwd hoe het eruit ziet. 1 laag oost-indische inkt en daarna skylt eroverheen? Heb je ook een naam van die oost-indische inkt?
 

Guido76

Actieve deelnemer
23 okt 2018
267
48
Zeewolde
Ik heb pas mijn eiken tafelblad gezwart met oost indische inkt en daarna met Skylt Titanium afgewerkt met een mooi resultaat vind ik zelf. Is dat nog een optie?

groeten,
Lex

Heel hartelijk dank voor deze tip. Vandaag een potje inkt gehaald bij de lokale hobby winkel. 2.95 voor 30 ml en gelijk getest op eiken parket delen. Het wordt schitterend mooi zwart, en dringt er nog diep in. Na drogen beetje geschuurd, geen hout te zien en wat er af komt is zwart poeder. Daarna nog laagje gedaan. Het is ook extreem zuinig in gebruik. Zal de plankjes nog eens aflakken met skylt om het effect te zien.

Het is net als water dus de houtnerf blijf je zien. Werkt stukken beter als het azijn trucje en gegarandeerd egaal zwart.
 

Woodlex

Actieve deelnemer
2 jun 2014
62
5
Duiven
Hoi Guido,

Graag gedaan. Ik had de tip gevonden ergens in een Youtube filmpje en ook eerst geprobeerd op een eiken vloerdeel. Het resultaat sprak mij ook erg aan. En na de Skylt Titanium vond ik het nog mooier en geeft er ook niets meer af.

Voor andere die wellicht meelezen en benieuwd zijn naar het resultaat, hierbij wat foto's. Valt niet mee om een goed resultaat foto van te maken met het licht dat binnenvalt op mijn tafel, maar ok.

Ik heb overigens twee lagen inkt en twee lagen Skylkt gebruikt. De inkt aangebracht met een kwast en de Skylt met een lakroller.

2019-09-07 14.47.37.jpg2019-09-07 14.47.25.jpg
 

Bijlagen

  • 2019-09-07 14.47.37.jpg
    2019-09-07 14.47.37.jpg
    42 KB · Weergaven: 53
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.