Palen in tuin

Luuk1234

Actieve deelnemer
3 mei 2017
54
0
Amersfoort
Hallo,

Ik ben van plan om dit frame in de tuin te plaatsen https://pin.it/623orb74tzolxa. Het is denk ik geen goed idee om betonpoeren te plaatsen en daar de palen op te schroeven. Dit geeft te weinig stabiliteit denk ik.

Daarom zit ik er aan te denken beton te storten en daar de paal in te zetten. Moet ik de paal dan nog ergens mee bekleden zodat de het deel van +/- 10 boven het beton niet gaat rotten?

Groeten,
Luuk
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
De stabiliteit zou uit het framewerk moeten komen, als je die verbeterd kun je gewoon met betonpoeren aan de gang, beter, goedkoper en makkelijker.

Mocht je perse met palen in de grond willen, kies je een hardhoutsoort met voldoende duurzaamheid om gewoon in de grond te plaatsen.
 

tvdpid

Nieuw lid
9 jan 2018
22
0
Met palen in de grond, moet je wel zien dat ze meteen mooi verticaal staan. Ik zou ook voor betonpoeren kiezen. Kan je op je gemak uitlijnen zodat alles in één vlak staat. Over stabiliteit hoef je je helemaal geen zorgen te maken en over houtrot ook al niet.
De meeste in beton gestorte houten palen, die ik tot nu toe zag, vertonen barsten in het beton. Vermoedelijk door de werking van het hout. Je stort ze nl. in gezwollen toestand in het beton.
 

Luuk1234

Actieve deelnemer
3 mei 2017
54
0
Amersfoort
Het is een heel simpel framewerk, palen van 70x70 en oppervlakte ongeveer 4x3 meter. Het komt ook los in de tuin te staan. Wanneer je palen op betonpoeren schroeft kan je deze toch altijd een beetje bewegen nog? Zal dat echt genoeg stevigheid bieden?
 

tuoh

Oud hout
Het is een heel simpel framewerk, palen van 70x70 en oppervlakte ongeveer 4x3 meter. Het komt ook los in de tuin te staan. Wanneer je palen op betonpoeren schroeft kan je deze toch altijd een beetje bewegen nog? Zal dat echt genoeg stevigheid bieden?

Foto niet klakkeloos overnemen, maar schoren toevoegen aan de constructie, dan word het wel een stevig geheel.
voor de afmetingen van het grondplan die je geeft is 70 x 70mm te iel, zou minimaal naar 120 x 120mm gaan.
 

J v Veldhuizen

Actieve deelnemer
7 okt 2018
268
8
4X3 en dan 70 mm palen gaat hem zeker niet worden
Tekening op foto zal om foto van 1 persoonskinderbed gaan en staat binnen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.