vreemde materialen in vers hout okee, maar dit?? Ooit eerder gezien?

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.591
540
Steenbergen, Noord Brabant
Bij het groot tuin onderhoud een goede 1,5 - 2 maanden geleden is er ook een iep gerooid. Die was heel slecht, dat wisten we.
Ik had ook al op de diverse fora gelezen dat je bij vers hout op zo'n beetje alles bedacht moet zijn qua vreemde materialen (steentjes, spijkers, noem het maar) die je kunt tegenkomen.

Maar dit?
IMG_0028.jpg
In de voet van de boom zat een volledig ingekapselde betonklinker. Hoe kwam die daar nu terecht?
Mijn vermoeden is dat de boom als zaailing op die klinker terecht is gekomen, in het waarschijnlijk het beetje grond dat er op lag wortel geschoten en zo tot een volwassen boom gegroeid - om de klinker heen.
Hoe snel groeit een iep? Hoe lang gaan die in de regel mee? Ik heb er geen idee van. Ik vermoed dat die iep ergens in de 50 er/60 er jaren wortel heeft geschoten.
Ter lering ende vermaeck:).
 

Boo

Actieve deelnemer
Ik heb een grote beukenstam liggen die voor transport doormidden moest. Op 5 meter hoogte bleek er zich een heel gemetseld muurtje in de stam te bevinden. Dag zaagketting😑
Maar wel weer een apart verhaal achter het tafelblad🙂
 

Boo

Actieve deelnemer
E9758C8E-5F4B-41AC-8D2A-A52062E7434D.jpg

Bij de bobbel leek me een mooie plek om hem door te zagen.
Daar zat dus een muurtje in de boom gemetseld. Ik heb het nog niet geteld maar ik schat een jaar of 80 geleden waarschijnlijk gedaan om een holle plek af te dichten en de boom zo te kunnen behouden. Dat is op zich dus aardig gelukt.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.591
540
Steenbergen, Noord Brabant
Een interessante vraag nu is: als je ooit weer een boom met zo’n bobbel op de stam krijgt, wat doe je dan? Preventief er naast gaan zagen, of misschien toch eerst een stuk bast weghalen om de uitdaging helder te hebben?
 

Boo

Actieve deelnemer
Ja ik zie het, het kan aan mij liggen maar ik vind het bijna niet te doen om een foto te uploaden met je telefoon.
Het is namelijk eigenlijk gewoon een prima foto..
Maar als ik hem upload, wordt hij gedraaid en verkleind tot 20 kb..🤨
1D519281-DE61-4A27-AA14-E1E30776C277.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.