houten sergeants

klusfoobje

Actieve deelnemer
25 jan 2010
148
0
Ik heb bij Baptist van die serre joint klemmen gekocht.
http://www.baptist.nl/webwinkel_product ... etail=true

Die moeten dus op een houten balk komen die dus recht moet blijven.

Nu heb ik twee opties.

Of ik neem een dikke balk en frees daar aan een zijde de hoeken weg zodat die joints erop passen.

Of ik neem 3 latten waarbij de middelste hoger is dan de twee dicht tegen de zijden komen en ik verlijm het hele spul.

Wat zou de beste optie zijn en welk hout is qua stijfheid/prijs de beste keus ? Ik vermoed de tweede manier omdat ik dan de nerven contra kan zetten om eventueel kromtrekken tegen te gaan. Qua hout denk ik aan beuken of eiken maar eiken is niet goedkoop en mijn hout kennis is vrij beperkt.
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Het is niet de dikte van de balk die de stijfheid bepaald, maar de hoogte. Dus neem gewoon een 25mm dikke balk en dan een fatsoenlijke hoogte. 100mm ofzo!
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Zoals Thom zegt.
Neem bijvoorbeeld een lat, die buig je makkelijk door in de breedte, maar zet em eens op zn smalle kant en probeer em dan nog eens door te buigen, dat zal je niet lukken. Wel zal het ding willen torderen, maar dat word dan weer tegen gegaan doordat je aan 2 kanten een kop hebt zitten met je werkstuk er tussenin.
Wat voor een houtsoort je pakt maakt denk ik niet heel veel uit, zou het gewoon met vuren proberen.
 

klusfoobje

Actieve deelnemer
25 jan 2010
148
0
dat de hoogte van belang is had ik inmiddels begrepen. 10 cm was ook mijn idee.

Overigens... In een ander topic heb ik mijn verbazing gegeven dat het paneel dat ik van 3 cm massief eiken had gemaakt en had versterkt over de hele lengte met 2 eiken latten van 6 cm hoogte en 2,5 dik dus was gaan kromtrekken aan/naar de kant van de latten.

6 cm hoge eiken latten werden dus kromgedrukt :shock:
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Hout werkt altijd, zolang het niet vermolmd is.
Een tafelbladconstructie zoals genoemd, 3 cm blad en 6cm lat lijkt sterk, maar de krachten van het blad zijn zo gigantisch dat de lat/balkje zo meebuigt.
Waarschijnlijk omdat de lat verlijmd is? Als het blad kan 'glijden' gebeurt er bijna niets.

Kor
 

WR1944

Oud hout
Als je geen hout hebt van voldoende hoogte kan je toch een stevige constructie krijgen door twee balkjes samen te stellen in een omgekeerde T-vorm. Je zal de dwarse balk goed vast moeten maken want de spankrachten zullen de verticale balk van de horizontale los willen trekken. De dwarsbalk gaat voornamelijk de buiging tegen.
 

klusfoobje

Actieve deelnemer
25 jan 2010
148
0
kiesvoorhout zei:
Hout werkt altijd, zolang het niet vermolmd is.
Een tafelbladconstructie zoals genoemd, 3 cm blad en 6cm lat lijkt sterk, maar de krachten van het blad zijn zo gigantisch dat de lat/balkje zo meebuigt.
Waarschijnlijk omdat de lat verlijmd is? Als het blad kan 'glijden' gebeurt er bijna niets.

Kor


Het is echt 3 cm paneel en 6 cm lat dat aan het buigen ging...

Heb vandaag idd ook exact dit advies gekregen bij Baptist... Zwalussleuf trekken en daar de lat in zetten. Als het kan glijden gebeurt er niks, bijna niks meer.


Overigens heb ik via MP vandaag ook 3 stalen sergeants gekocht van 100(2) en 150 cm op een T stuk. een mooie lijmtang van 120 cm kreeg ik erbij.
 

Eddie Hillegers

Actieve deelnemer
10 feb 2011
71
0
www.ebonist.nl
38 x 1850 x 2800 = 33,50 euro per vierkante meter de plaat is 5,18 m2
206,50 inclusief btw. Dat lijkt duur maar je haal er wel heel wat serre joint's uit.
Of een aantal serre joinst en een heel mooi werkblad.
De prijs komt van Drimensa mijn groothandel. (moet je wel een kvk inschrijving voor hebben)
Ik weet dat ze wel goedkoper te krijgen zijn maar ik ben erg tevreden met Drimensa en heb
nooit verder gezocht.

Groetjes Eddie

NB Drimensa heeft geen online catalogus, vandaar dat ik een ander adres heb gegeven.
 

klusfoobje

Actieve deelnemer
25 jan 2010
148
0
das best pittig als je er alleen die joints van maakt ja.

Ik laat het ff rusten nu ik dit weekeinde dat stalen jongens binnen heb gekregen. Moet het eerste houd nog tegen komen die die krengen gaat overwinnen :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.