Allereerste draaiprobeersels...van een beginner

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Bert, heb je verwijzingen naar literatuur hierover?

Als ik zoek, vind ik eigenlijk niet zo heel veel waarvan ik gelijk zeg 'he, dat is door een medicus of een toxicoloog geschreven, hier staat echt wat'.

Apropos maskers: niets is zo comfortabel als een volgelaatsmasker (en niets is zo duur, helaas). Doordat je dan met overdruk werkt, hoef je het niet zo strak op je gezicht te trekken dat er geen lucht langs kan.
 
Laatst bewerkt:

BeRo

Actieve deelnemer
19 apr 2016
156
4
Rotterdam
Ik heb geen wetenschappelijke literatuur, anders dan waarschuwingen in bladen als Woodtrning, en naar mij is verteld. Ik zelf ben heel voorzichtig met hout met slaap.

Een van de leden van Radius heeft zelf een overdruk masker gemaakt van:
- een volgelaats snorkelmasker
- een 12V ventilator van een PC
- een stofzuigerzak uit Wit materiaal
- steundraden om dichtklappen van de stofzak te voorkomen.

Ikzelf heb een snoetje met filters in een rubbermasker, en dat bevalt me prima.

M.h.gr.
Bert Rosbach
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Met het prachtige weer van de afgelopen tijd veel klussen in de buitenlucht gedaan. Maar zo af en toe is het weer wat minder aantrekkelijk om buiten aan de gang te gaan........dus dan ga ik weer wat proberen achter de draaibank. Ik had een paar stukken essen liggen, uit het deel van de boom waar deze splitst/vertakt, die nog net op m’n Midi passen:rolleyes:. Ik had op YouTube al vele voorbeelden voorbij zien komen van vazen en andere bizarre vormen die mensen daar uit wisten te toveren....
De eerste poging resulteerde inderdaad in een bizarre vorm. Die zal ik posten als die klaar is, beloofd.
Maar bij de tweede poging kwam er een aardig vaasje tevoorschijn. Ik heb nog best even zitten stoeien met de vorm. Maar met het uiteindelijke resultaat ben ik best content.455D895B-E893-469A-B56C-CBFCAAD1F99B.jpegB0722A5B-2F67-4E6E-9BA2-BD7640C2D1B1.jpeg6FAD7B74-23A6-4450-871F-D36AF55F11C7.jpeg31B76CFF-C445-42A4-B285-1C923B7722A0.jpeg
Het vaasje is ongeveer 17 cm hoog, 12 cm op de grootste diameter, wanddikte 7mm. Afgewerkt met high gloss wax. Tot ongeveer 8 cm uitgehold. De wanddikte op het diepste deel is 13 mm. Dieper en verder durfde ik met de gereedschappen die ik nu heb niet te gaan. Dat wordt sparen voor een wat serieuzere uitholbeitel...We gaan bij de kringloper op zoek naar een glas dat er in past, dan kunnen de bloemen op tafel;).
Wat waren de leermomenten deze rit? Ik heb standaard CA lijm gebruikt om de diverse scheurtjes te behandelen, maar die is daar te dik voor > blijft op het hout liggen en vloeit niet mooi weg. Ik zal ook daarop dus iets anders moeten aanschaffen.
Ik werk voor dit uithollen met een (kleine?) uitholbeitel van Simon Hope. Die is geschikt tot een diepte van ongeveer 7-8cm en dat klopt wel. Je krijgt dan veel vibratie in je beitel. Ik heb ook de Crown mini Revolution, maar die heeft ook z’n beperking op dezelfde diepte ( een naar mijn idee te korte as/handvat). De vraag is nu: ga ik voor een medium size uitholbeitel of is het verstandiger meteen een full size aan te schaffen?
 
  • Leuk
Waarderingen: mrRuben

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Als je CA-lijm te dik is en niet intrekt, heb je wellicht een dikkere variant? Je hebt ze van dun tot dik (bijvoorbeeld bij Ronald Kanne van De Houtdraaierij). Maar je kunt dik ook beter laten intrekken door even de föhn/verfbrander er op te zetten - net genoeg dat het warm en dus dunner wordt. Niet eindeloos opwarmen en ook niet met je neus er boven hangen, de geur is nogal heftig.

Wat betreft je uitholbeitel: een te kort handvat kun je vast vervangen, toch?

Het vaasje ziet er gelikt uit, maar het is lastig een indruk van de vorm te krijgen als je alleen van boven fotografeert.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Dank voor het idee van de föhn, dat zal ik eens proberen zolang ik alleen die dikke CA lijm heb.
Handvat vervangen kan, ik zal daar eens naar kijken. Maar ik heb het idee dat de as niet lang genoeg is om ook lekker diep(er) uit te hollen.
Alleen van boven gefotografeerd? Heb je misschien alleen de laatste foto gezien? Ik heb er in totaal 4 geplaatst hoor:unsure:......
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.